Mitä mieltä mieheni käytöksestä?
Poika satutti polvensa, verta tuli. Mulla oli muuta puuhaa toisen lapsen kanssa, joten mies meni putsaamaan pojan haavaa.
Pojalle ei meinannut kelvata miehen tapa putsata haava (desinfiointiainetta suoraan pisaroina pullosta haavaan) vaan vaati, että putsaisi "niin kuin äiti" eli desinfiointiainetta paperiin ja sillä pyyhitään.
Miehelle tuosta tuli jokin kynnyskysymys, että kuinka haava putsataan. Ei lopulta putsannut ollenkaan, kun ei hänen tyylillään kelvannut. Ärsyyntyi, kun lapsi ei luottanut hänen tyyliinsä putsata.
Musta molemmat oli turhan itsepäisiä. Lapsen vaatimus oli hölmö, mutta hänellä oli polvi kipeänä ja itse olisin miehen tilalla taipunut. Oliko mies turhan itsepäinen teistä vai ei?
Kommentit (10)
Eikä se siitä mitään herneitä olisi nokkaansa vetänyt. Lapsellinen mies, jos tollaisesta hermostuu.
äiti hoitaa asiat niin kun hoitaa, isi hoitaa asiat niin kuin hoitaa, hoitotätillä voi olla oma konsti!!
ja niistä pidetään kiinni!!
lapsi ei päätä miten haava puhdistetaan, eikä äiti mene väliin, vaan antaa miehen hoitaa asian kun on alkanutkin hoitamaan!! näin lapsi oppii luottamaan kumpaankin vanhempaan tasapuolisesti, oli asia mikä tahansa!!
voi niin monta kertaa tulee elämän aikana eteen asioita missä täytyy päättää kumpi hoitaa asian! ja hoitaa kans sit!!!!
Se desinfiointiaine oli siihen vaan ekstrana päälle, kyllähän sitä haavaan saa pisaroinakin tiputtamalla.
Minustakin mies on vähän lapsellinen näissä tilanteissa... Kokee, että auktoriteetti on jotenkin kyseenalaistettu ja ärsyyntyy siitä :-/
...että en mennytkään väliin. Mutta ärsytti, kun mies heitti pyyhkeen kehään eikä hoitanut asiaa. Desinfiointiaine jäi panematta.
Ärsytti myös, että mies ei kysynyt lapselta, miksi lapsi piti kiinni jostain tietystä tavasta. Kysyin sitä itse lapselta jälkikäteen, ja hänen perustelunsa olivat ihan järkevät. Totesin lapselle kuitenkin, että isän tapa on ihan yhtä hyvä kuin äidin.
Lapsihan on jo selvästi oppinut, että äitin tapa hoitaa asiat on ainut oikea :/
Lapsi oli itsekin tämän huomannut ja epäili siis, että ei ne mikrobit ja bakteerit kuole niin kevyellä käsittelyllä. Ja toinen perustelu oli, että paperilla pyyhkiessä sitä desinfiointiainetta menee myös haavan ympäristöön eli siitä läheisyydestä ei tule pöpöjä haavaan niin helposti.
Minä en ollut tullut ajatelleeksi, että suoraan tiputtaminen sattuisi vähemmän, ja aion jatkossa kyllä ottaa miehen tyylin käyttööni.
Tietysti lapsi on tottunut äidin käytäntöihin, kun olen ollut lasten kanssa kotona paljon miestäni enemmän. Minusta se on luonnollista eikä asiaa ainakaan paranna, jos mies luovuttaa samantien, kun lapsi pistää vastaan.
tavallaan. Lapset saavat kiukutella, jos haluavat, mieheni ei taivu.
Pojat kyllä monesti vaativat äitiä esim. tekemään mehua, mutta mieheni toteaa tyynesti, että joko hänen mehuaan, tai ei mehua ollenkaan. Piste.
Lapsi oli itsekin tämän huomannut ja epäili siis, että ei ne mikrobit ja bakteerit kuole niin kevyellä käsittelyllä. Ja toinen perustelu oli, että paperilla pyyhkiessä sitä desinfiointiainetta menee myös haavan ympäristöön eli siitä läheisyydestä ei tule pöpöjä haavaan niin helposti.
Minä en ollut tullut ajatelleeksi, että suoraan tiputtaminen sattuisi vähemmän, ja aion jatkossa kyllä ottaa miehen tyylin käyttööni.
Tietysti lapsi on tottunut äidin käytäntöihin, kun olen ollut lasten kanssa kotona paljon miestäni enemmän. Minusta se on luonnollista eikä asiaa ainakaan paranna, jos mies luovuttaa samantien, kun lapsi pistää vastaan.
Tulevaisuudessa kannattaa vain huuhtoa haavat puhtaalla vedellä, nykyään ei enää suositella desinfiointiaineiden käyttöä. Metsäretkellä ym voi niitä tietenkin käyttää, kun puhdasta vettä ei ole käytössä.
Minä olen yrittänyt lapselle aina näissä tilanteissa selittää, että isin tapa on erilainen, mutta varmasti yhtä hyvä. Enkä mene avuksi, vaan annan iskän hoitaa ( ei kuitenkaan hengenhätä kyseessä ).