hui, uskallatteko vielä nukkua perhepedissä?
Luin netistä uutisista, kuinka 5 kk ikäinen vauva oli menehtynyt perhepedissä mökillä! Ilmeisesti nukkunut seinän vieressä ja niin ahtaalla ettei saanut henkeä.
Vastaavia löytyi netistä muutamia.
Itse joskus otin vauvan viereen yöllä kun oli ihan pieni ja söi usein. välillä heräsi ja pelästyi missä vauva on, muistamatta että laittoikin sen omaan sänkyyn yöllä syötön jälkeen.
Yleensä nukkui itse "koiranunta" mutta unenpöppyrässä ei tietoisesti tiedä miten toimii...
Kommentit (6)
kun meidän poitsu oli ihan pieni, niin sillon tuli otettua usein viereen just yösyöttöjen takia. mut en yhtään osannut/uskaltanut itse nukkua vauva vieressä. miehen ja minun väliin en ois koskaan sitä laittanut. enkä muutenkaan ole mikään perhepetien fani. se on vähän nykyajan villitystä. ennen vanhaan suurin osa vauvoista on nukkunut kehdossa, viereen ei ole saanut ottaa. poika on nyt 10kk eikä millään enää voisi nukkua meidän sängyssä. se ryömisi sieltä joltain laidalta alas, vaikka toinen laita olisikin seinässä kiinni. yhdeltä vauvalta oli juuri murtunut käsi, kun oli tipahtanut sängystä. otan aamuisin usein vauvan levähteleen vielä meidän sänkyyn (heräilee kuudelta usein), mut ollaan hereillä kaikki.
Meil myös sen verta iso sänky et tilaa on ja osaan kyllä nukkua lapsen kanssa pyörähtämättä päälle.
Me uskalletaan ihan hyvin nukkua. Tosin pian alan opettamaan poikaa (kohta 4kk) omaan sänkyyn, kun on alkanut jo niin pyörimään.
Meillä on kaikki kolme lasta nukkunut vieressä, eikä mitään ole käynyt (sängyn reunat fyllataan niin ettei unissaan kierähdä pois ja jos on hereillä, heräämme kyllä siihen itsekkin). Minä en pystyisi nukkumaan jos vastasyntynyt nukkuisi yksin pinnasängyssä, minusta vauvan on turvallisempi nukkua vieressä. Toi tapahtuma johon viitattiin oli kamala, itse en ikinä laittaisi vauvaa noin ahtaaseen tilaan nukkumaan (siis siskonpeti missä nukkuu noin monta aikuista ja lasta) lisäksi tuli mieleen että oliko alkoholilla asian kanssa tekemistä, mökillä oli kuitenkin niin iso sakki. Itse en usko, että äiti pystyisi selvinpäin tukehduttamaan vauvaa eikä varmasti noin isoa, kyllä kuolinkamppailu tukehtuessa on kamala. Kaikki tekee tietenkin omat ratkaisunsa perhepedin suhteen, mikään tapa ei ole toista parempi. Liitän tähän mielenkiintoisen artikkelin perhepedistä jos jotain kiinnostaa :)
http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml
Vauva aloittaa aina omassa sängyssä ja sitten kun herää syötölle, otan viereen. Laitoksella aloitettiin vierekkäin nukkuminen.
luin kanssa tosta jutusta, ikävä juttu :( Meillä nukkuu poika meidän sängyssä, minun ja pinnasängyn välissä. Hän on nyt kuusi viikkoa. Meidän sängyssä hän nukkuu juuri yösyöttöjen takia. Kyllä sitä itekkin yöt nukkuu sellaista koiranunta etten vaan vahingossa pyörähdä pojan päälle.Minä ja mieheni ollaan muutaman kerran herätty säikähtyneenä että missä poika on, mutta siinähän hän on nukkunut omalla paikallaan :)Kyllähän noi tollaset uutiset pistää miettimään asioita.....