lääelaskut
osaisiko joku auttaa miten lasketaan seuraavat lääkelaskut:
Martin J:llä todettiin sydäninfarkti ja päätettiin aloittaa liuotushoito Streptase lääkkeellä. Määräyksenä on 1,5 milj. IU annetaan 30 min aikana.
Ohje: Lääkeannoksen valmistusohjeet infuusiota varten: 1,5 milj. IU liuotetaan 5 ml fysiologista keittosuolaa. Se lisätään sitten 100 ml:n infuusiopussiin.
a. Mikä on uuden potilaalle annettavan infuusion vahvuus?
b. Mikä on tiputusnopeus yksiköissä ml/h ja gtt/min, kun infuusio annetaan 30 min:ssa.
erityisesti kohta A tuottaa ongelmia!! :P
Ja vielä toinen lasku...
Ekvacillin-infuusioon sekoitetaan 2 g Ekvasilliinia 10 ml:aan ster.vettä. a) mikä on kantaliuoksen vahvuus. b) tämä kantaliuos sekoitetaan 400 ml:aan NaCl 0,9% liuosta. Mikä on tämän liuoksen vahvuus? c) Kuinka kauan infuusio (400 ml) kestää, kun tiputusnopeus on 57 gtt/min?
Apu olisi tosiaan tarpeen :)
Kommentit (20)
2a) 20% 2b) ei tieto mitä tuo gtt tarkoittaa.
Olen siis matemaatikko
miten sait vastaukset?? tyhmä kun olen :)
2a) 20% 2b) ei tieto mitä tuo gtt tarkoittaa.
Olen siis matemaatikko
2b) jäi välistä: 0,5% ja 2c)&1b) noihin guttalaskuihin pitäisi tietää tipan tilavuudet?
nuo että sait vastaukseksi esim tuon 20%? t. toinen tietämätön
Jos hoitajaksi aiot. Potilasturvallisuuden ja sen sellaisen takia.
miten sait esim tuon 20%?
1a)-kohdassa, vahvuus on 5/100 =1/20 = 5%
Sitä vartenhan siellä koulussa ollaan, että opetellaan. Harjoittelujaksoille sairaalaan ei kuitenkaan pääse, ennenkuin laskutentit on suoritettu. Tai ainakin näin oli kymmenen vuotta sitten.
Jos hoitajaksi aiot. Potilasturvallisuuden ja sen sellaisen takia.
osastohoitoon jatkossa. Hoitsuilla laskut hallussa.
:-(
pyydetään täällä jotakuta laskemaan itsen puolesta?
näistä tulee tentti, jossa ei saa olla yhtäkään virhettä tai se on hylätty. Eli ei kotitehtävissä auttaminen hirveesti vahingoita :)
eivät edes ole kotitehtäviä, vaan jotain vanhoja laskuja joiden perusteella vain harjoittelen. vai koska AMK:ssa on saatu kotiläksyjä saati kotona tehtäviä tenttejä?
ei valmiita vastauksia. mitäs niillä tekisi tentissä, kun tenttikysymykset on kuitenkin erilaiset?
pyydetään täällä jotakuta laskemaan itsen puolesta?
eivät edes ole kotitehtäviä, vaan jotain vanhoja laskuja joiden perusteella vain harjoittelen. vai koska AMK:ssa on saatu kotiläksyjä saati kotona tehtäviä tenttejä?
Nimenomaan noita lääkelaskumonisteita saatiin kotiin. Tenttiä ei varmasti saa kotiin, varsinkaan tälläistä, missä pitää olla 100% oikein. Joten siitä ei ole kellekään haittaa jos ap:ta auttaa muistamaan miten noita lasketaan, oppiipahan sitten :)
200 jaettuna sillä o,o5 eli se on 4000gtt se 200ml.
Kai sulla on kaavat tallella.
alkuperäinen ongelmani näissälaskuissa on vain tuo miten saan laskettua liuoksen vahvuuden?!? tarvitsen siis esimerkkejä tai apua kyseisissä laskuissa... tiputusnopeudet osaan kyllä laskea helposti joten unohtakaa ne!!!
aloittajahan siis halusi tietää miten nuo laskut lasketaan eli voisiko joku kertoa muutakin kuin oikeat vastaukset? itse kun en ole mikään matematiikkanero! :)
Huomiseen lääkelasku tenttiin yritän siis lukea mutta nämä laskut ovat päässeet unohtumaan!! :/