Tyhjä tontti taajamassa - kuuluuko liikkuminen jokamiehen oikeuksiin?
Muutimme äskettäin omakotialueelle, ja oman tonttimme molemmin puolin on tyhjät tontit. Ne kuuluvat vastapäätä olevan talon maihin, ja talon omistaja kuuluu olevan vähän hankala tapaus.
Kysymys on, saavatko meidän lapsemme juoksennella tyhjillä tonteilla vai eivät? Helpoimmalla tietysti asia selviäisi kysymällä tonttien omistajalta suoraan, mutta miten tämä menee virallisesti.
Kommentit (18)
Kuulostaa kyllä että ovat muuta kuin pihapiiriä. Ovatko kenties olleet peltoa joskus? Sitten niillä saa kulkea. Talon vieressäkin olevilla pelloilla saa jokamiehenoikeuksin mukaan kulkea silloin kun siellä ei viljellä mitään (koskee myös viljeltyj peltoja kasvukauden ulkopuolella).
jos ei kiinnosta laajentaa reviiriä?
oma tontti riitä????
Taidan tosiaan kysäistä asiaa suoraan naapurilta joskus sopivan hetken tullen. Tai joka tapauksessa kysyisin, mutta ajattelin, etten edes kysy, jos sen jo lakikin kieltää. Ilmeisesti tämä on vähän tällaista harmaata aluetta, jolla kannattaa kuulostella tontin omistajaa.
ap
,pidä lapsesi sieltä pois!
Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa ja mennä lakikirja kädessä joka paikassa?
viimeiseen asti, vaikka se olisi kuinka typerää. heijaa suomihullut! Kaikkihan nyt kulkevat lakikirja kourassa.
En mä nyt ole lakikirja kourassa minnekään menossa. Paremminkin ajattelin, etten mokaa kysymällä, saako tonteilla juosta, jos se on jotenkin erittäin epänormaali ajatus. Itse maalla kasvaneena se ei tunnu oudolta - sitä juostiin kaikkien pusikoissa, kunhan ei pihoihin menty.
Tämän keskustelun sävy osoittaa, että on törkeää ajatellakaan, että lapset juoksentelisivat omien rajojen ulkopuolella.
Vääriymmärretty ap
Eihän jokamiehenoikeudenkaan mukaan saa mennä esim. mustikkaan toisen tontin nurkalle jos metsä ulottuu jonkun pihaan. Missä on maalaisjärki??
kunhan ei kenenkään pihapiiriin ihan mene?
Jos siis on jotakin sellaista joutomaata, tai peltoa tai metsää. Kaikki maahan on jonkun ja silti marjojakin saa metsästä poimia mielin määrin.
ja ovatko suoraan sen toisen talon yhteydessä.
jos ovat ihan luonnontilaista eivätkä lähellä pihapiiriä niin sitten niissä voi kulkea.
opeteta edes kotona. Kaikki vaan mitä ei aseella vahdita on vapaassa käytössä. Autiot talot vallataan ja eletään kun pellossa. Jos auton/pyörän omistajaa ei juuri näy sen voi vandalisoida tai viedä mukanaan. Kaupasta kannetaan enemmän kamaa liiveissä kuin ostoskassissa ja kaikki vastaantulijat voidaan hakata ja ryöstää jos ei naama miellytä. Perin kummalliseksi on mennyt tämän vapaan kasvatuksen myötä tämä rähinä tässä maassa. Millään ei ole mitään väliä. Minä minä vaan aina ensin ja joka paikassa!!!
opeteta edes kotona. Kaikki vaan mitä ei aseella vahdita on vapaassa käytössä. Autiot talot vallataan ja eletään kun pellossa. Jos auton/pyörän omistajaa ei juuri näy sen voi vandalisoida tai viedä mukanaan. Kaupasta kannetaan enemmän kamaa liiveissä kuin ostoskassissa ja kaikki vastaantulijat voidaan hakata ja ryöstää jos ei naama miellytä. Perin kummalliseksi on mennyt tämän vapaan kasvatuksen myötä tämä rähinä tässä maassa. Millään ei ole mitään väliä. Minä minä vaan aina ensin ja joka paikassa!!!
Jos tontit ovat siis naapurin pihaa, niin ei sinne ole menemistä. Jos taas ovat metsää tai joutomaata, joka on selkeästi erillään asumuksesta, niin voi mennä.
Meillä oli lapsena sellainen sääntö, että naapurin metsään sai mennä ja samoin pellolle, joka oli kesannolla. Mutta ei saanut mennä pellolle, joka oli aidattu tai metsän reunasta alkaneelle "aukealle", joka oli tavallaan naapurin takapihaa, vaikka sitä ei oltukaan hoidettu kuten pihaa yleensä hoidetaan.
"Jokamiehenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen Suomessa oleskelevan mahdollisuutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija."
"Jokamiehenoikeuksilla tarkoitetaan jokaisen Suomessa oleskelevan mahdollisuutta käyttää luontoa siitä riippumatta, kuka omistaa alueen tai on sen haltija."
kunnes joku niille rakentaa tai liittää pihaansa?
Toinen tontti on kuusiaidalla erotettu "emätalosta", toinen on tien toisella puolella, joten eivät nyt ihan suoraan pihapiriä ole. Mutta viisainta kai on omakotialueella pysytellä pois toisten mailta.
Kun menet ja soitat naapurin ovikelloa ja sanot: Hei, Olen Maija ja olemme muuttaneet tuohon sinun lähellesi. Pahastutko jos lapsemme joskus leikkii noilla tyhjillä tonteillasi? Neuvomme tietenkin ettei esim. oksia saa katkoa eikä mitään vahingoittaa.
Jos naapuri sanoo, että pahastuu, ei asiaa tonteille. Jos taas sanoo ettei pahastu, niin siitä vaan sitten.