Tammi-helmikuun 2011 odottajat :)
Kommentit (199)
Ihmettelin, että miten täällä plussanneiden puolella on aivan hiljaista, mutta onhan tässä ketjussa aktiviteettia. =)
Toisen ICSIn tuoresiirrosta plussattiin elämän ensimmäinen plussa viime perjantaina. On tätä odotettukin! =)
Joitain päiviä alkionsiirron jälkeen rinnat tuli niin kipeeks, et hipasukin sattu. Nyt ei tunnu enää kipua. Viime viikolla vatsa tuli työpäivän hääräilyistä kipeäksi, eilen eikä tänään oikein sitäkään. Tänään sen sijaan on väsyttänyt armottomasti vaikka on hyvin ja riittävästi nukuttuja öitä takana. Hieman meinaa oireettomuus ahdistaa, mut ei auta kuin odottaa pari vkoa ultraa ja pitää peukut ja varpaat pystyssä!
Mielenkiintoista lukea noita teidän oloja, kun olette muutaman viikon pidemmällä. Peukkuja meille kaikille, että masuasukkaat pysyy matkassa alkuvuoteen saakka!! =)
kosmitar: Joo, ei kaksosia, onneks :) Tai eihän se ihan 100%:n varmaa ole, kun se toinen voi piileskellä toisen takana. Yksi nyt näkyi. Kun aloin esikoista odottaa, niin silloin myös siirrettiin kaksi, mutta yksi syntyi. Tasan viikon erolla edetään :)
magnolia: Onnea huomiseen ultraan! Tulehan sitten kertomaan uutiset :)
Santtu: Tervetuloa mukaan palstailemaan!! Itse kans olen ihmetellyt tämän palstan hiljaiseloa. Sillon viis vuotta sitten täällä oli ihan eri meininkiä. Onneks tässä ketjussa on aktiivisia odottajia :) Mulla oli punktio 26.4. ja siirto 28.4. Tänään rv. 8+1
Mulla oli tänään jo eka neuvola. Verikokeita odotettavissa, rutiinijuttuja sekä down-seula. Jälkimmäiseen en kuitenkaan aio osallistua, koska virhearviointi prosentti mielestäni aika suuri 7-8%:a. Eikä minusta olisi raskauden keskeyttäjäksi, vaikka jotain todettaisiin. Esikoisestakaan ei haluttu down-seulaa. Miten te muut meinaatte? Rautaa joudun alkaa popsimaan jo nyt...hb119, joten pikkuinen on alkanut viemään rautavarastojani hyvissä ajoin. Ja D-vitamiinia suositteli vielä Multitabsin lisäks. Sit odotellaan seuraavaa etappia eli niskapoimu-ultraa, joka on 15.7. Etovaa oloa täällä edelleen, pahimmillaan iltapäivisin/iltaisin ja väsymystä ajoittain.
Tänään sitten vihdoin oli se ultra ja siellähän se pieni möykky köllötteli. Sydän löi lujaa ja vikkelään. Ei selvinnyt kuivin silmin tämä mamma lääkäristä ulos. Sikiö oli juuri sen kokoinen mitä pitäisikin eli tasan 7 viikkoa.
Emme ole vielä pohtineet tulevaisuuden seuloja ja ultria, mutta en usko että haluan tietää riskeistä, joissa kuitenkin suuri mahdollisuus olla vääriä hälytyksiä. Sitten turhaan hermoilisi sitä mahdollista tulevaa sairautta.
magnolia ja Kerttu
Meillä punktio oli 21.5. ja siirto 24.5. Eka ultra on tasan 2 vkon päästä tai näin kun melkein tunteja laskee, niin oikeastaan 1 vko ja 6 pvää, ollaanhan nyt jo illassa ja ultra on aamulla. Minäkö malttamaton?? ;D
Magnolia: kylmät väreet menee kun kuvittelee sen tunteen minkä moinen ultranäkymä saa aikaiseksi. Ihanaa! Onnittelut!!
Kyllä mullekin tuli sen verran iso ilon itku,kun testi näytti plussaa, että ei sieltä ultrasta silmät kuivana varmasti selviä meikäläinenkään. Taisi isukillakin plussa-uutiset saada silmäkulmat kostumaan, joten meitä taitaa olla kaksi vetistelijää ultra-kuvaa tuijottamassa. Toivottavasti siis vetistellään onneamme!
Mikä teillä on fiilis tässä vaiheessa, haluatteko tietää lapsen sukupuolen heti kun mahdollista vai säästättekö jännityksen synnytykseen?
No nyt on ensimmäinen ultra takana. Olis päässy jo viime viikolla, mutta tämä päivä sopi paremmin. Kyllä siinä purskahti itkuun, kun sen pienen sydämmen näki siinä ruudulla kovasti sykkivän. Tämä päivä oli jännittänyt minua enemmän, kun mikään muu tähän astisista käynneistä. Ei edes punktio jännittänyt näin paljon. Yöunetkin jäi viime yönä vähiin ja näin painajaisia että aloin verta vuotamaan. En millään voinut uskoa, että näin pitkän odottamisen jälkeen, tärppäsi sitten ensimmäisellä icsillä=). Nyt se on vain uskottava=D! Saamme vauvan=D!
Olen siis tasan 8 vko raskaana ja 24.1.2011 on laskettu aika=)!
Ei vielä olla ehitty miettiä noita kaikkia testejä. Jännittänyt nyt vain että kaikki on kunnossa. Kunhan ensimmäinen neuvola käynti takana, niin varmasti vasta keskustelemme enempi siitä aiheesta. En kuitenkaan näillä vähillä tiedoilla siihen ainakaan heti lähtis. Sukupuolen kyllä Santtu taidamme molemmat haluta tietää, sitten kun se näkyy.
Pitäisköhän Endotar tuota ensimmäisen viestin otsikko muuttaa tyyliin: keväällä plussanneet tai alkuvuoden 2011 tulevat äidit tai vastavaa...? Ehkä sitten samassa tilanteessa olevat löytäisi paremmin ketjuumme...
Voikaamme paksusti=D! Tältä mammalta ei taida olla helppo saada hymyä hyytymään tällä viikolla! Vielä mutaman tunnin ultran jälkeenkin meinas alkaa itkemään ilosta autoa ajaessa=).
Oikein paljon onnea vielä! Ei ole ihme, että yöunet menee!
Tää siis taas pätkii viestejä... no, loppu jääköön, nyt on päästävä nukkumaan. Öitä ja onnellisia unia!
...teillä magnolia ja kosmitar =) Lämpöiset onnittelut tuleville äideille!!!! Tuo ketjun otsikon muuttaminen ois ihan hyvä juttu.
Kosmitar: Aloitatko sinä uuden ketjun? Oisko se sit tuo keväällä 2010 plussanneet? Tai muunkin voi toki keksiä. Tuo tulevat äidit ei mulle oikein sovi, kun oon jo äiti :D
Äidiksi tulo on muuten sellainen tunne, että sitä ei osaa kuvitellakaan. Elämän hienoin hetki, kun näet että olet saanut rinnallesi oman lapsesi :) Vieläkin kylmän väreet menee selkää pitkin, kun mietin poikamme syntymää. Tulette huomaamaan, että mitään tai ketään et voi rakastaa niin paljon kuin omaa lasta.
Kuulumiset: Mulla ollu viime päivinä ihmeellisiä alavatsakipuja ja ajoittain runsasta valkovuotoa. Sunnuntaina säikähdin niin, että piti itku tirauttaa. Sitä kun heti ajattelee pahinta.
Syy on kai kohdunkasvukivut ja hirvittävä ummetus. Tyypillisiä tuntemuksia näillä viikoilla. Esikoista odottaessa ummetukseen auttoi kaurapuuro, jossa on vehnäleseitä seassa, mut nyt ei. Luumupussin vetäsin, niin jollain lailla sain reilun viikon ummen jälkeen vatsan toimimaan. Oli muuten tukala olo...huoh.
Masu vaan rupes kasvaa ihan liian nopeesti...voisin syödä koko ajan :D Ihan pitää töissä peitellä, kun en halua asian paljastuvan ennenkuin riskiaika on ohi. Tänään kävin viemässä PLV:n ja samalla rutiiniverikokeissa eli kuppa, HIV ja olikohan B-hepatiitti. Nehän meiltä otettiin jo ennen hoitoa, mut kuuluvat raskausajan rutiinikokeisiin.
Hyviä vointeja kaikille!! Voidaan paksusti :D
Kiitokset onnitteluista. Pilvissä edelleen=).
Ainakin kaikkien minun kirjoituksien alla lukee "muokkaa viestiä" sisäänkirjautuessa. Lukeekohan myös sinulla Endotar aloittajan viestin kohdalla? Ei tarvitsisi aloittaa uutta ketjua, jos siitä vain otsikkoa muuttaisit. Olemme niin hyvään alkuun päässeet tässä=).
Jännä et kaikki noi hepatiitit sun muut pitää testata uudestaan. Eikö tuloksia sais sieltä missä hoidot tehty? Halvemmaksikin tulisi, mutta taitaa kuulua byrokratiaan.
Itsekkin lihonu jo pari kiloa. Ihan kamalaa. En nyt mielestäni niin paljon enempää ole syönyt. Osa syynä tietty myös tupakoinnin lopettaminen alkuvuodesta, jonka jälkeen aineenvaihduntani hidastui huomattomasti. Tänään jo jäin yhelle pitkäaikaiselle asiakkaalleni kiinni. Tuli kuiskaamaan korvaani, että tarkkaillut minua sen päivän ja uskaltaa nyt kysyä että en sattuis odottamaan=). Eihän tää nyt saa viel alkaa näkymään;-)!
Tulipa tänään tilattua neuvola aikakin. Juhannuksen jälkeen vasta pääsen. Ihmettelin miten neuvolatäti kyseli puhelimessa. Kysyi viimeisiä kuukautisia, johon vastasin että olin käynyt mikrohedelmöityksessä, joten sillä ei kait merkitysta. Kyseli sitten niitä näitä ja lopulta vielä, että missäköhän olen käynyt ennen, kun ei sielä ollut mnitään papereita minusta. Sanoin ihmeessäni, että enhän ikinä ennen raskaana ole ollutkaan, mihin täti ihmeissään että IHANKO TOTTA...no sitten täytyy kyllä varata kokonainen tunti siihen käyntiisi jne jne. Mistä ihmeestä saanut päähänsä että olisin ennen synnyttänyt. Iästäkö sellaista päätteli(32v). Vielä kun tiesi että miten pikkuinen saanut alkunsa, niin tuntui hiukka oudolta hämmästely...
...siis aamulla, ei nyt tällä hetkellä. Voi vit... en paremmin sano. Siinäkö se taas oli?? :( Nää ekat viikot on ihan hirveitä ja sit ku viel vuodoilla alkaa säikytellä. Neuvolaan en päässy ultraan, lääkäri oli todennut töykeästi, että ei mitään syytä ultrata koska jo tiedetään, että asukki on oikeassa paikassa. Jos menee kesken, ni sit menee, sille ei kukaan mitään voi. Oishan tuolla lekurilla nyt ees vähän empaattista kykyä toivonu olevan. Oispa ite samassa tilanteessa...toimiskohan vaimolleen samalla tavalla? Huoh...oon vaan tosi huolissani, että kuinka meidän pieni voi. Sitä kun on ehtiny haaveilla jo kaikenlaista...
Tuhruhan voi olla normaaliakin, mutta jotenkin on vaan tunne, että kaikki ei oo hyvin. En tiiä...mut se selvii onneks huomenna, varasin yksityiselle ajan. En voi elää kuukautta epätietoisuudessa. Soittelin kolmen kaupungin yksityiset klinikat läpi ennen ku tärppäs huomiselle. Tietty tänään oisin halunnu ultraan, mut ei ollu aikoja. Onneks ihana terkkari kirjoitti saikkua kolme päivää, nyt otetaan hyvin rauhallisesti ja toivotaan parasta.
Sitähän minäkin noista kokeiden tuloksista mietin, että tietotekniikan aikakautena luulis tulokset olevan koneella katsottavissa. Ei varmaan ihan halvimpia näytteitä ole?
kosmitar: Mie olin 32 kun pikku ukon sain :) Nyt siis jo 37...hui, kun vuodet vierii. Onpas ollut neuvolassa suhtautuminen, tuskin nyt eka hoidoilla alkanut raskaus siellä on kyseessä? Jännä miten tavat vaihtelevat paikkakunnittain. Mulla ekalla kerralla meni 1h45min, vaikka oon aiemmin ollu asiakkaana. Ekalla kerralla on vino pino papereita täytettävänä ja meillä ainakin antavat vauvan tuloon liittyvää luettavaa ja dvd:nkin. Ihan mielenkiintoista kuulla, että miten teilläpäin menetellään.
Otsikko vaihdettu :)
Vointeja kaikille!!
endotar + masuasukki rv9+2 huolestuneena
pidellään, endotar, että tuhruttelu on vain säikyttelyä eikä olisi syytä huoleen! b
Kovasti olen etsiskellyt tekstiä alkuraskauden oireista ja aika monessa on kyllä tullut vastaan tuhruttelu ja se, että jos vuoto on reipasta, voi olla syytä huoleen, mutta sekään ei automaattisesti tarkoita keskenmenoa. Joillainhan on lähes normimenkat raskauden aikana.
Oli puhetta hepatiitti- yms testeistä. Ne on kuulemma voimassa vuoden ainakin siis hoidoissa. Jotkut klinikat ottavat itse näytteet eivätkä "luota" toisessa klinikassa otettuihin näytteisiin.
Otsikko ei nyt osu ihan meikäläiseen, sillä laskettu aika osuu helmikuun puolelle, mutta pysyttelenpä silti mukana. =)
Anteeks...en tienny et sulla LA helmikuussa.
Asia korjattu :) Ja jos tarve vaatii, niin vaihdetaan vaan otsikkoa uudelleen!
Voi kun kaikki olisi hyvin. Kyllä sitä itsekin huolestuisi, vaikka tietää että moinen voi olla ihan normaalia. Siskoni oli 3-4kk pitkällä ennen kuin edes sai tietää olevansa raskaana. Menkat oli hänellä ollut koko ajan ja ihan muusta syystä siis gynegologille meni. Terve ihana poika syntyi puoli vuotta myöhemmin. Hyvä että sait nopeasti ajan, niin ei tarvitse huolestua enempää. Toivon sydämmeni pohjasta, että turha säikähdys.
Todella tökeröä käytöstä lääkäriltä! Vasta jälkeen päin aina tulee mieleen mitä moisille henkilöille olisi pitänyt töksäyttää takaisin.
eipä mitään! :) Varhaisultra on ens viikolla, mutta laskurien (huomioi punktio/hedelmöityspäivän) mukaan la olis 11.2. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja siihen päästään. =)
TOivon sydämestäni, että Endotarillla meni kaikki hyvin tämän päivän lekurikeikalla ja että pikkuisella on kaikki hyvin!! bd
Olipa liikuttava hetki. Pikkuinen oli ottanut mahdottoman kasvupyrähdyksen kahdessa viikossa. Siellä heilutteli käsiään ja jalkojaan. Mittaa 2,57cm ja vastasi viikkoja 9+2. Ihan käsittämätöntä. Lääkäri sanoi, että harvoin niitä keskenmenoja enää näillä viikoilla tulee kun kaikki ok. Tiputtelun epäili johtuvan siitä, kun istukka alkaa kierrättää verta, niin välillä voi vähän fuskata. Jotain tollasta selitti, en ees kaikkee ymmärtäny, kun katsoin vaan haltioissani pientä elämän alkua.
Kyllä kannatti käydä, nyt saa oikeesti nauttia raskaudesta :) Ja tiputtelukin loppui, toivotaan että ei enää säikyttele. On muuten yksityislääkäreillä ihan kiitettävät palkat...mut onneks heitä on olemassa. Aateltii miehen kans et eihän tuo enää niin iso summa oo siihen verrattuna, mitä näihin hoitoihin on pistetty vuosien varrella. Ja saadaanpahan olla nyt rauhassa.
Santtu: On muuten tuttu päivä tuo sinun LA. Meidän hääpäivä :)
Onko teillä muilla ollut pahoinvointia? Mulla öglötystä edelleen ja sänky kutsuu illalla jo kasilta. Väsymys ihan mieletön. Tomaatit on huippu hyviä =) Ja aiemmin oon tykänny aamupalajuustosta, niin nyt en voi ajatellakaan.
Aurinkoista päivää kaikille :)
Ihanaa et kaikki hyvin! Vähän välillä käynyt täällä tarkistamassa josko olisit vastannut=)...Maltan tuskin odottaa että alkaisi hahmottamaan kädet jne. Ajatuskin liikuttaa. Vieläkään ei ole huoli täysin hellittänyt, joten ihana kuulla noita hyviä uutisia ja että lääkärisi oli sanonut että keskenmenot harvinaisia jo tässä vaiheessa, jos kaikki hyvin.
Minullakin kuvotus jatkuu. Kertaakaan en ole oksentanut, mutta varsinkin aamupäivisin ja iltasin tulee kuvottava olo. Niin ja ajaessa myös. Ruoka maistuu, mutta en nyt mielestäni syö enempää kuin ennenkään ja silti lihon? Mielihalujakaan ei ole, mutta jostain syystä en enää halua leivän päällä olevan tomaatin tai kurkun päälle suolaa, jota olen aina käyttänyt. Rinnatkin edelleen tosi arat.
Vähän liian moni saanut jo asiasta meilläpäin tietää. Varmaan jo koko suku ja joillekin asiakkaillekin ollut pakko kertoa tulevaisuuden takia. Haluaisi jo alkaa kailottamaan vapaasti koko maailmalle=)! Ihanaa vkonloppua kaikille!
Kuinka huojentavaa kuulla, että kaikki on hyvin! =)
Pahoinvoinnista. Mä en ole vielä kertaakaan oksentanut, mutta muutamana aamuna on ollut hieman etova olo.
Ruoka maistuu suht normaalisti, makeaa ei vain tee mieli ja se ei ole mulle tavallista. ;D Vettä uppoaa meikäläiseenkin ja vessassa saakin sitten rampata jatkuvasti. Ja tää väsymys on aivan käsittämätöntä. Vaikka nukkuis hyvät yöunet, niin viimeistään iltapäivän puolella on töissä aivan silmät ristissä. Päikkäreistä on tullut jokapäiväinen juttu. =)
ja kuvassa näkyi ihastuttava pikkuinen salamatkustaja, jonka pikkuruinen sydän sykki reippaasti!
Olipa kiva kuulla, että ultrassa kaikki hyvin. Meillä ultra olisi ylihuomenna. Viikonloppuna oli vieraita ja niin paljon touhua, ettei ehtinyt paljonkaan vauva-asiaa miettiä. Eikä tietenkään myöskään jännittää...
Paha olo jatkuu täällä. Aamupaivät ja alkuiltapäivät ovat vähän hankalia. En oksenna, mutta ei tee mieli ruokaakaan ja koko ajan on ällöttävä olo. Ja töissä ei voi ollenkaan juoda enää kahvia. Teeskentelen sitten vaan, ettei heti paljastuisi tämä raskaus.
Aika samoissa on noi meidän ajat kun meidän punktio oli 5.5 ja siirto 7.5. Se tulee se 7 viikkoa ylihuomenna sitten täyteen ja alkaa kahdeksas, vai miten nämä kuuluu oikein ilmaista??