Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei usko, että tehtiin itse talo noin 1000 euron neliöhintaan?

Vierailija
17.05.2010 |

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla ajattelen, että olette

a) varasteet osan materiaalista

b) saaneet osan materiaalista ilmaiseksi

Meillä täällä Helsingissä tuli neliöhinnaksi pari tuhatta, ja me kilpailutimme joka ikisen ruuvin.

Vierailija
2/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä, että 100 neliön mökin voi saada sadalla tuhannella eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me tehtiin itse talo 1500euron neliöhintaan. Tai ainakin niin laskettiin pankille, mutta lopulta meni kyllä vhän enemmän.

Mä en myöskään käsitä, miksi se pihistyshinta on niin hieno juttu. Meidän talo on paitsi halpa, myös hyvä, mukava, tyylikäs ja myyntihinnaltaan aika paljon rakennuskuluja kovempi.

Vierailija
4/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

c) käytetty harmaata työvoimaa

Vierailija
5/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin siis hyvin paljon itse, vain putkityöt teetettiin firmalla. Toki avainsana on se, että perheessä on sähkömies ja kirvesmies. Parit talkoot pidettiin, mutta niistähän ei makseta palkkaa. Itse huomasin, miten paljon rakennuksella voi tehdä avustavia hommia, vaikkei mistään mitään tiennytkään.

Materiaalit hankittiin osa jo ennen talon aloittamista tarjouksista ja poistoeriä.

Hinnassa ei ole tonttia ja asumme Keski-Suomessa maalla.

T. Ap

Vierailija
6/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo joka nousi yhdelle nätille omakotitaloalueelle. Kaikesta näkee että pihistetty on. Esim. suunnittelusta, ulkonäöstä päätellen piirrustukset on tehty ihan itse tulitikkuaskin kanteen.

Vierailija
7/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin rahan arvo ei ole suoraan verrannollinen nykypäivään.

Vierailija
8/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jo materiaalit maksaa sen verran. Tai sitten olette valinneet TOSI halpoja meteriaaleja.

Vierailija
9/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihaile mitään pihistelyä kun kerran tekee omaa kotia, jossa ei ole tarkoitus vuosittain remontoida pintoja. Tässä vain esimerkki, miten keskitasoisen omakotitalon saa tuolla hintaa, joka monesta on ihan mahdoton. Eikä silti ole tarvinnut käyttää laitonta työvoimaa tai heikkoja materiaaleja.

T. ap

Vierailija
10/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos työlle ei tarvii laskea mitään hintaa, niin voi toteutuakin. Eri asia sitten kuinka moni rakennusmestari, muurari, tai sähkömies jne tulee ruokapalkalla...

Vierailija
11/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elementtipaketti eräältä ihan tavanomaiselta valmistajalta. Materiaalit ovat keskihintaisia, mutta useimmat tosiaan noita tarjouseriä. Esim lattiat ovat parkettia paitsi tietenkin kosteat tilat.

Talo on valmistunut vuonna 2008, ja rakentaminen kesti hartiapankkiperiaatteella vajaat 1,5 vuotta.

Ap

Vierailija
12/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se palkattiin. En tiedä, saako omaa rakennustaan edes valvoa. Tässä ehkä huomaa, miten paljon säästää tai menee työhön, sillä meillä tosiaan oli isona apuna, että oli perheessä jo kaksi ammattimiestä.

Ap

Vierailija
13/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo hinta silti ihmeellinen. Meillä oli neliöhinta lähes 2000 e neliöltä täällä Helsingissä

ja kyse oli

- laajennus, eli ei sisältänyt keittiötä eikä kylpuhuoneita, vaan ihan kuivaa tilaa

- tilasimme seinät pakettina, maksoimme sähkärille ja rakennusmestarille. KAIKEN muun teimme itse ja kahdestaan

- tontista ei tietenkään maksettu

- kilpailutimme kaiken.

Ja SILTI hinta oli tuo. Mutta jo pelkästään rakennuslupa tähän laajennukseen oli parituhatta euroa. Ja maaperä oli mutaista ja siihen pinottiin kuorma-autokaupalla soraa.

Ainoa, josta olisi voinut säästää, olisi ottaa halvempia materiaaleja. Eli parketti vaihtaa muovimattoon, kattoon laittaa muuta kuin paneelia jne. Mutta ei se nyt paljoa olisi neliöhintaa pudottanut.

Vierailija
14/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ole jo kaikki ammattimiehet koossa. Kirvesmies myös muuraa ja laatoittaa, ainakin meillä. Sähkö- ja putkityöthän ne kalliimmat on. Omalla työllä voi säästää tosi paljon. Samoin hinnat ovat aika eri luokkaa pk-seudulla kuin Keski-Suomessa.

Vierailija
15/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perheessä on rakennusinsinöörejä tai arkkitehtejä, kuten meillä. Itse tehtiin perusrakenne ja ammattilainen piirsi valmiiksi, ja ihan kivan näköinen pikkumökki siitä on minusta tulossa. Meillä myös on siis tulossa maalle pieni (vähän päälle 100m2) omakotitalo, mutta ei taida tonni riittää neliöhinnaksi, vaikka on muitakin sukulaisia auttamassa kuin nuo rakennusinsinöörit. Tonttiinkin meni melkein seitsemäsosa budjetista, ja pihatöitä en uskalla oikein kuvitellakaan vielä. Lasken ne kyllä talon neliöhintoihin mukaan, asuntolainallahan nekin maksetaan.

Vierailija
16/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka hintaa tuossa ei ole, oli ihanteellinen rakentamiselle. Oikeastaan valmiit pohjat. Edellinen omistaja oli viime hetkessä päättänyt perua rakennusaikeensa, ja myi tontin pois.

Materiaaleja vertailemalla huomasi kyllä, miten suuria hintaeroja on. Tapetista voi maksaa vaikka 2 euroa rulla tai 50 euroa rulla. Meillä pari makuuhuonetta ovat ihan vain "perushuoneita", eli jotain poistotapettia vaan. Ei silti mitään rumaa, mutta ei kai se minun vikani ole, jos kauppias myy jotkut vikat rullansa hinnalla, että ne häipyy kaupasta mahdollisimman nopeasti.

Ap

Vierailija
17/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se palkattiin. En tiedä, saako omaa rakennustaan edes valvoa.

Ap

tästä syystä, meillä on mun mies valvonut isänsä projektejä ja appiukko meidän projekteja. Meilläkin on omasta takaa ammattilaisia, mutta silti meni tuo yli 1500euroa/neliö. Ihan siksi, että kun ei tarvinnut maksaa työstä niin paljon niin oli varaa satsata materiaaleihin. Meillä toki myös paljon työvaltaisia tyyliratkaisuja, eli laatoituksia 45 asteen kulmassa, lasitiiltä ja vastaavaa, mihin materiaali ei maksa enempää kuin tavallinen, mutta lisätyöllä saa lisää tyyliä. Silti edelleenkään mä en pidä sitä hinnassa pihistämistä minää itsetarkoituksena.

Mites muuten, onko tuossa 1000eurossa muana myös pihatyöt? Veikkaan ettei, mutta piha on kuitenkin aika olennainen osa kinteistöä?

t se joku joka ylempänä kommentoi myös.

Vierailija
18/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ne on laskettava juuri lainan ottamiseen. Me laskettiin vain talon hinta, juuri siksi että kiinnosti tietää, miten paljon työssä voi säästää ja välillä ihmeteltiin, eikö materiaaleja todella voi hankkia halvemmalla kuin monelta kuultiin.

Ap

Vierailija
19/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusratkaisut suosivat nopeaa ja varmaan osin myös edullista etenemistä. Pohja on suorakaiteen muotoinen ja terasseja on vain yksi. Talotehdas sanoi että erkkereihin saa laskea noin 5000 euroa jokaiseen plus materiaalit.

Ap

Vierailija
20/58 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä pannuhuone tms. autotalli laskettu siihen.. ei varmaan?