1-vuotiaan syömihulinat
Meillä on peruspositiivinen ja rohkea 1-vuotias (juuri täyttänyt), jonka kanssa on kuitenkin omituinen ruokaongelma. Poika syö kunnon annoksia lähes kaikkea ruokaa, mutta hänen kanssaan syöminen on vaikeaa.
Esimerkki tältä päivältä. Lapsi syö aamuvälipalana banaania ja ota itse ruisleipää. Tällöin banaani lentää lattialle ja lapsi alkaa vaatia ruisleipää itselleen, vaikka banaani on hänen suurta herkkuaan. Samaten ruoalla lapsi haluaisi aina maistaa meidän vanhempien lautaselta, vaikka ruoka olisi ihan samaakin. Jos yritän syödä lapsen jälkeen, koska hän kaipaa vielä syöttöapua vaikeampien ruokien kanssa, lapsi haluaisi silloinkin syödä yhtä lailla, vaikka siis olisi juuri syönyt ison annoksen ruokaa. Toisten ruoan vaatiminen tapahtuu aina kiihtyvällä äänenvoimakkuudella ja huudolla, jos vaatimuksiin ei suostuta.
Lapsi on muutenkin älyttömän kärsimätön ruokailujen suhteen ja sana ruoka, puuro tai syöminen saa aikaan välittömän annaannaanna huudon, joka loppuu vasta, kun ruoka on suussa. Yritänkin aina mainita asiasta vasta, kun ruoka on jo pöydässä, mutta yleensä se vaatii jotain valmistelua.
Ongelma varmaan kuulostaa pieneltä, mutta olen miettinyt, miten ihmeessä ruokailut kannattaisi toteuttaa. Syödäkö vain lapsen kanssa samaan aikaan samaa ruokaa vai antaa lapselle tarvittaessa maistiaisia omasta ruoasta hänen ruokansa lisäksi vai sanoa vain lapselle, että hänellä on oma ruoka lautasella ja se pitäisi nyt syödä. Jos taas syö lapsen jälkeen, pitäisikö hänelle vain sanoa, että sinä söit jo ja nyt on äidin vuoro. Siitä tietysti tulee itkua ja huutoa, mutta oppisiko lapsi näin vähitellen tyytymään oman lautasen valikoimaan?
Naurakaa vain tälle pähkäilylle, mutta kertokaa hyvät av-laiset, mitä te itse oikein teette, jotta ruokailusta lapsen kanssa tulisi miellyttävää kaikille?
Kyseessä on muuten ihan hoikka lapsi, joka kuitenkin kasvaa hurjasti pituutta ja jonka ruokahalu näyttää olevan pohjaton ja usko siihen, että muiden ruoka on omaa parempaa vankkumaton. :-)
Kommentit (3)
mä meinasin just ehdottaa tuota, että anna pojan syödä ensin se ruoka loppuun ja sitten syöt itse.
Lapsen pitäisi kyllä oppia syömään se mitä hänelle on tarjottu ja sen pitäisi riittää. Tietenkin voit antaa lapselle lisää ruokaa, jos hänelle kerta enemmänkin uppoaa.
Kyllähän se lapsi tunnistaa milloin maha on täynnä.
Mutta et sä voi lapsen ehdoilla aina mennä ruuan kanssa.
Jos lapsi alkaa huutamaan niin anna huutaa ja syö vaikka siinä lapsen huutaessa. Jos kovin menee pahaksi niin tottakai pitää lapsi rauhoittaa, ettei huutaminen mene ihan äärettömyyksiin.
Kyllä lapsi ymmärtää ennen pitkää, että se syödään mitä tarjotaan ja ruoka on ruokaa vaikka kuinka olisi toisen lautasella jne.
Muutenhan lapsi menee pian röyhkeänä päiväkodissakin toisen lautaselle syömään ja omat sapuskat jää syömättä jos annat lapsesi syödä muiden lautaselta eikä omaltaan.
Meillä on ollut vähän vastaavaa. Nyt olemme alkaneet pitää tiukempaa linjaa, niin että emme anna enää maistella omia ruokiamme. Hyvin lapsi siihen tottuu, kunhan vain itse sietää huutoa jonkin aikaa.
On kyllä ollut mielestäni hyvä tapa saada lapsi maistelemaan erilaisia ruokia, kun on tiennyt tämän haluavan aina isin tai äidin kädessä olevaa ruokaa.
Mutta aika aikaansa kutakin. Nyt kun lapsi on jo toista vuotta, pitäisi alkaa ymmärtää asioita ja omaksumaan rajoja.
kannattaa miettiä mikä olisi parasta tulevaisuuden kannalta.Onko lapsi joskus menossa päiväkotiin? Ei siellä saa syödä muiden lautasilta, eikä mitään muutakaan extraa. Jos viskoo ruokansa lattialle, ei tule mitään uutta ja "parempaa" tilalle.
Perheessä kaikkien pitäisi syödä yhtä aikaa.
Ja tottakai muiden ruoka on aina parempaa, kuten muiden lelut ja kaikki mitä muilla on. Mutta se, että siinä annetaan periksi johtaa aika kivoihin ongelmiin kun lapsi on isompi.