Opetelkaa lapsenne hallitsemaan piereskelynsä!
En voi tajuta ystäväperheitä, joissa nelivuotiaat lapset piereskelevät vaikka kahvipöydässä kylässä ollessaan!
Missä on käytöstavat?
Nyt on niin mitta täynnä, että yhtä perhettä en enää meille kutsu. Turha laittaa pöytää koreaksi piereskeleville ipanoille, hyi helvetti.
Kommentit (27)
Meillä kakkaaminen on tosi vaikeaa. Kakka on usein liian kovaa, vaikka luumua syödään säännöllisesti, ja poika lisäksi vielä panttaa sitä niin, että kakkaa tulee n. kerran viikossa. Pari päivää ennen kakkaamista alkaa tämä haiseminen ja piereskely. Eikä todellakaan hallitse sitä, on siitä tosi onneton enkä ala häntä kaiken lisäksi siitä syyllistämään. Tottakai opetetaan, että ruokapöydässä ei piereskellä mutta emme esim. kylässä syyllistä häntä siitä.
ja varsinkin vieraissa. Meillä kävi kaksi viikkoa sitten ihana ystäväperhe kylässä pienine lapsineen. Ihmettelin kahvitellessamme, miksi pienin lapsista vääntelee naamaansa kummallisesti ja ähkii. Eipä mennyt kuin muutama sekunti, niin ällöttävä paskan lemu leijaili lapsen housuista. Se väänsi paskat housuun kesken kahvittelun. Vaikkei lapset kahvia juonutkaan, ihan mehua. Pullaakin oli pöydässä ja varta vasten olin vielä hakenut kaupasta keksejä. Kaunis pöytäliinanikin oksettaa nyt minua, koska siitä tulee se tuoreen paskan haju aina mieleen. yöks!
Kyllä meille opetettiin tuon ikäisenä jo ettei pöydässä piereskellä.
Sanottiin vaan anteeksi ja juostiin nurkan taakse tuprauttamaan ja tultiin takaisin ruokapöytään.
Kyllä tuon ikäinen jo oppii jos minäkin olen oppinut samassa iässä :)
Päiväkodissa ainakin meidän 2 veelle opetettiin menemään vessaan paukuttelemaan. 4-vuotias nousee pöydästä ja käy nurkan takana paukuttelemassa. Pidätellä ei tarvitse, mutta voi mennä kauemmaksi paukuttelemaan.
Tiedän ekaluokkalaisen, jolle piereminen on niin luonnollista, että ihan juttukin keskeytyy kun itsekin pelästyy ääntä, tai sitten jää sieraimet levällään haistelemaan ilmaa. Ei siis hämmenny asiasta eikä sen tähden pyydä anteeksi eikä mene vessaan.
palstalla tänään. Lapset saa piereskellä kyläpöydässä ja potkia lentokoneissa edessä istuvan penkkejä. vanhemmat vaan puolustelee lastensa sikailua. Ei ne omenat kauaksi putoa puista. Yök!
Mun yksi 2-vuotias hoitolapsi oppi tosi sukkelaan, ettei ruokapöydässä piereskellä. Nykyään hän joko pidättelee tai menee käymään vessassa haisemassa. Mutta täällähän saa monesti lukea perheistä, joissa estoitta piereskellään toisten nenän edessä tai jätetään vessan ovi auki, kun käydään tortulla. Ei kai siinä lapsi tiedä, että sellainen on kylässä huonoa käytöstä.
kyllä on pienet murheet. kyllä minä ainakin piereskelen silloin kun pierettää. vaikka sitten kylässä
Hänen kuudennella luokalla oleva tyttö piereskelee luokassa, ja se on hänen mielestään kamalan hauskaa. =(
Itse pystyn pidättämään max. minuutin ja sitten se tulee. Näin lapsesta asti. Toki siinä ajassa ehtii poistua esim. kahvipöydästä, mutta on paikkoja, joista ei ehdi/voi poistua.
Opinkin pidättelemään niin hyvin, etten ensin tajunnut sitäkään, että mulla on laktoosi-intoleranssi. Piti vain aina löysentää vyötä tai avata vetoketjua ja kärsiä kovista vatsakivuista. Toisinaan olin niiden takia sairaslomallakin.
Joten en opettanut lastani kovin nuorena pidättelemään. Ajattelin, että helpotus on suurempi juttu kuin häpeä. Pidättelyn ehtii opetella sitten hieman vanhempanakin, esim. murrosiässä. Nelivuotias on kovin pieni.
Hänen kuudennella luokalla oleva tyttö piereskelee luokassa, ja se on hänen mielestään kamalan hauskaa. =(
Kuvottavaa! Onkohan tytön luokkalaiset reagoineet mitenkään tuohon...Luulis senikäisten jo pikkuhiljaa alkavan välttelemään haisevia tapauksia. =P
Tuossa iässä alkaa jo vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Välillä esimurkkuikäisillä pojilla on omasta mielestään hauskoja piereskelyleikkejä, mutta hekin osaavat jo rajata tilanteet. Etenkin tytölle voi tulla ongelmia tuosta syystä. Huonosti käyttäytyvää haisulia tuskin halutaan ystäväksi :(
Kuvottavaa! Onkohan tytön luokkalaiset reagoineet mitenkään tuohon...Luulis senikäisten jo pikkuhiljaa alkavan välttelemään haisevia tapauksia. =P
Pitää sanoa "opettakaa lapsenne". Itse voi opetella jotain, toisia opetetaan.
koska tuollahan joku kertoo kakkimisesta kesken ruokailun. Kyllä jos tuon ikäinen omassa ruokapöydässä paskajöötiä punnertaa housuunsa, niin ei tarvitse koko perheen enää tulla kylään. Ties mitä ne vanhemmat oikein harrastavat kotonansa jos lapset ovat tuollaisia. *oks*
koska tuollahan joku kertoo kakkimisesta kesken ruokailun. Kyllä jos tuon ikäinen omassa ruokapöydässä paskajöötiä punnertaa housuunsa, niin ei tarvitse koko perheen enää tulla kylään. Ties mitä ne vanhemmat oikein harrastavat kotonansa jos lapset ovat tuollaisia. *oks*
minkäs sille voi jos nyt sattuu pirpanalla olemaan ilmaa vatsassa. Pidättelisitkö itse ja kärsisit mahakivusta tämän jälkeen.
Harmillistahan tuo tietenkin ja hyviin käytöstapoihin tietenkin kuuluisi pyytää edes anteeksi.
Mutta nelivuotias on vielä sen verran pieni että opettaminen voi olla aikas vaikeaa.