Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kukaan, saako kotihoidontukea, jos hoidetaan lapsi miehen kanssa

Vierailija
14.05.2010 |

puoliksi. Siis oltaisiin molemmat töissä osa-aikaisesti, minä aamupäivät, vauvan isä iltapäivät.

Kelan sivuilta koitin katsoa, mutta ei tullut selväksi.

Kiitos!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran lähtee rikoksen polulle.... Ensin maksellaan mummoille pimeänä, sitten astuukin jo kannabis kuvaan. Sen jälkeen on enää lyhyt matka siihen, kun aletaan sovittamaan sukkahousuja päähän.

Mun mielestä on myös naurettavaa jakaa rikosvinkkejä nettipalstoilla. Kuka vetää rajan siihen, minkälaisiin rikoksiin saa nettikeskusteluissa yllyttää ja mikä on kiellettyä? Sinä vai? Minusta on loogista, että kun netissä (julkisella palstalla, jossa vastaajat ovat jäljitettävissä) neuvoja kysytään, niin annetaan laillisia neuvoja ja kerrotaan, miten asiat oikeasti lain mukaan menevät. Kukin keksiköön rikoksensa ihan itse ja ottakoon niistä itse vastuun.

Vierailija
2/20 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vasta nyt tarkastaneeksi tämän keskustelun. Me maksamme hoidosta ihan virallisesti. Kelan sivuilla oli opas työnantajana toimimiseen. Jonkin verranhan siitä on puuhaa. Hoitajalle kertyy kuitenkin näin virallisesti työkokemusta ja eläkettäkin. Työnnajamaksujen lisäksi hoitajalle on otettava pakollinen tapaturmavakuutus, mutta tämä ei ollut erityisen kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että mummo on siinä iässä, että saa eläkettä tai saa sitä muutamien vuosien sisällä? Erityisesti viimeisinä ansiovuosina tienatut tulot voivat vaikuttaa merkittävästikin kertyneeseen eläkkeeseen.

Tätähän monet pimeää liksaa kärttävät ajattelevat - not! Mutta näin se Suomessa menee.

Vierailija
4/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien työssäkäynnillä ole merkitystä vaan sillä ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa.

Vierailija
5/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatulojen mukaan.

Ja yksi vaihtoehto on myös, että äitini tulisi hoitamaan vauvaa parina päivänä viikossa. Voisiko kotihoidon tuen maksaa hänelle "palkkana"?

Vierailija
6/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo hoitaisi? Onhan vaaveli silloinkin kotona, eikä kunnallisessa hoidossa.

Vierailija
7/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuoliselle hoitajalle sitä ei voi maksaa. Ulkopuolista hoitajaa varten on yksityisen hoidon tuki, jolloin teidän tulee olla työnantajia ja hoitaa kaikki työnantajavelvoitteet.

Tuki kannattaa tietenkin anoa sille vanhemmalle, jolla on pienempi veroprosentti.

Vierailija
8/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontukea ja kuntalisää, vaikka lasta hoitaa vanhempien lisäksi kahden kevätkuukauden ajan myös mieheni sisko noin 10 tuntia viikossa. Maksamme hänelle palkkaa hoidosta. Toimiva systeemi meille. Järjestelyn onnistumiseksi olen itse töissä vain 60 %.

Vierailija
9/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme siis hoidosta ihan virallisesti, mutta silti tuo kotihoidontuki, ilmeisesti koska hoitajana sukulainen, eikä yksityinen perhepäivähoitaja tms. Itsekin olin epävarma siitä, mitä tukea meille kuului, mutta laitoin kyllä hakemukseen, miten hoito järjestetään ja siis kotihoidontuen saimme.

Vierailija
10/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ihan kuka vaan ei-kunnallinen hoitaja.

Sehän on sitten teidän asia mitä sillä kotihoidontuella teette. Ei kukaan kiellä maksamasta sitä palkkana mummolle. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että jos maksaa palkkaa, pitää maksaa myös työnantajakulut.

Vierailija
11/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidatte tuon maksupuolen. Haluaisin maksaa äidilleni jotain, koska tiedän, että vanhemmillani taloudellisesti tiukkaa.

Toisaalta, voin kai tässä tapauksessa maksaa "pimeänä", ei kai omaa äitiä sentään täydy virallisesti palkata, vai kuinka on?

Vierailija
12/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki ei tunne mitään erityistapauksia työnantajakuluissa. Jos palkkaa maksetaan, niin palkasta pitää maksaa työnantajamaksut ja piste.

Tietysti kukaan ei välttämättä saa tietää jos maksatte pimeästi, eikä mummo siitä kenellekään hiisku, mutta laitonta se on.

Kannattaa myös huomioida, että joudutte ensin maksamaan kotihoidontuesta joka tapauksessa verot oman veroprosenttinne mukaisesti. Vasta jäljelle jäävän summan voitte maksaa mummolle, jonka siis lain mukaan pitäisi maksaa siitä vielä verot oman veroprosenttinsa mukaisesti. Lisäksi teidän pitää maksaa työnantajamaksut.

Vierailija
13/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan ja me sitten annamme hänelle lahjaksi ja kiitokseksi esim. bensakulut ym. rahaa. onko tämänkin muka laitonta?

Vierailija
14/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä te omilla rahoillanne teette.

Sinä saat kotihoidontuen ja jos haluat, voit antaa rahat mummolle. Ei kukaan saa tietää ellette itse kerro.

Vierailija
15/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan läheisiään on lupa elättää ihan niin paljon kuin haluatte. Voitte siis maksaa mummon yhtiövastikkeen tai vuokran, ruokakauppalaskut, vaatteet jne. Mutta rahaa ette saa antaa ettekä korvausta tehdystä työstä ;-)

Tätä monet opiskelijoiden vanhemmat käyttävät hyödyksi. Rahaa ei voi antaa, mutta kyllä opintotuki hyvin riittää, jos vanhemmat maksavat kaikki menot...

Vierailija
16/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamassa?

Maksakaa sille sen kotihoidontuen verran.

Mitä ihmettä toi yks tuolla alkaa selittämään että voitte maksaa vasta sen jäljelle jäävän summan joka jää verojen jälkeen.

Te voitte maksaa ihan tasan tarkkaan sen summan jonka haluatte.

Jos mummo käy silloin tällöin hoitamassa niin ei kannata alkaa siihen paperisotaan.

Maksatte sille sen mikä tuntuu parhaimmalta. Ihan pimeesti vaan.

Vierailija
17/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siivoojan. Mutta tämä ei saa olla palkkaa. Palkka on aina maksettava virallisesti ja sivukulujen kera. Tietysti.

Yksityisen hoidon tuki tule yleensä tällöin edullisemmaksi (hoitaja tulee "tarkistuttaa" kunnalla sen saamiseksi). Kotihoidon tulosta kun maksatte ensin verot ja sitten vielä työnantajakulut eli siis siitä "häviää" yhteiskunnalle paljon.

Vierailija
18/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap heittäytyisi työnantajaksi ja alkaisi verokortilla maksaa omalle äidilleen jotain juttuja. Siis kamoon. Maksatte mummolle sen minkä maksatte, tämä asia todellakaan valtiolle kuulu! Lapsenne hoidetaan kotona lähisukulaisten voimin = lapsi on kotihoidossa ja kaikki ok.

vähän järkeä käteen suomalaiset!

Vierailija
19/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on myös naurettavaa jakaa rikosvinkkejä nettipalstoilla. Kuka vetää rajan siihen, minkälaisiin rikoksiin saa nettikeskusteluissa yllyttää ja mikä on kiellettyä? Sinä vai?

Minusta on loogista, että kun netissä (julkisella palstalla, jossa vastaajat ovat jäljitettävissä) neuvoja kysytään, niin annetaan laillisia neuvoja ja kerrotaan, miten asiat oikeasti lain mukaan menevät.

Kukin keksiköön rikoksensa ihan itse ja ottakoon niistä itse vastuun.

Vierailija
20/20 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran lähtee rikoksen polulle.... Ensin maksellaan mummoille pimeänä, sitten astuukin jo kannabis kuvaan. Sen jälkeen on enää lyhyt matka siihen, kun aletaan sovittamaan sukkahousuja päähän.

Mun mielestä on myös naurettavaa jakaa rikosvinkkejä nettipalstoilla. Kuka vetää rajan siihen, minkälaisiin rikoksiin saa nettikeskusteluissa yllyttää ja mikä on kiellettyä? Sinä vai? Minusta on loogista, että kun netissä (julkisella palstalla, jossa vastaajat ovat jäljitettävissä) neuvoja kysytään, niin annetaan laillisia neuvoja ja kerrotaan, miten asiat oikeasti lain mukaan menevät. Kukin keksiköön rikoksensa ihan itse ja ottakoon niistä itse vastuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän