Iso vauva tulossa :/
Minulle sanottiin viime neuvola käynnillä, että on tulossa iso vauva. Viimeisen lääkäri ajan sain jo ensi viikolle siksi, että lääkäri kuulemma päättää pääsenkö äpolille painoarvioon..
Odotan siis toista ja ensimmäisen synnytys oli yhtä helvettiä (ponnistusvaihe kesti 2h!) Vaikka vauva oli alle 3300g..
Kysyisin nyt miten painoarvio tehdään, kuinka luotettava se on ja voinko vaatia siihen pääsyä?
Kommentit (3)
oli 4,5 kiloinen kun syntyi ja painoarvio tehtiin muutamapäivä ennen synnytystä. Arvio oli 4,1 kg. Ei noihin arvioihin hirveesti kannata luottaa......
...ei aina tarkoita kamala/hankalaa synnytystä. Minulla on kolme lasta esikko 40+0 3,100, 48 cm pipo 35 cm (arvio 2,5 kg) Keskimmäinen 40+0 4,205 54 cm pipo 37 cm (arvio pienehkö 3,2) ja kuopus 41+3 3,945 51 cm pipo 37 cm (arvio taas pienehkö vajaa 3,5 kg)
Hankalin näistä oli esikoisen synnytys, ponnistusvaihe kesti pisimpään ja synnytyksen jälkeen lääkäri minulle sanoi, että 3,5 kg on maksimi mitä tuosta lantiosta saa ulos. Noh kaksi seuraavaa oli normaaleja alatiesynnytyksiä, joista jälkimmäinen meni nopeasti ja luomuna. Keskimmäisen synnytys kesti 7h ponnistusvaihe 7min, kuopuksen synnytys 1h30 min, ponnistusvaihe 9 min.
Tosiaan painoarviot on menneet metsään minulla, painoarvioita parempi on yrittää päästä synnytystapa arvioon, jossa tutkitaan vauvan painon lisäksi sinun lantiosi.
Synnytyksen kulkuun ja ponnistusvaiheen vaikeuteen/helppouteen vaikuttaa enemmän pään asento ja koko sekä tarjonta, kuin vauvan paino. Meidän lapsista kaikista siroin oli keskimmäinen, joka oli painavin.
T:Jean+Pojat -01 ja -05 sekä tyttö -10
en pätkääkään. Itselläni on isot lapset, 4,9 kg (noin 4 kiloiseksi arvioitu), 4,4kg (kokoarvio tehty rv 38, n. 4 kiloiseksi arvioitu la:n tietämissä myös), 3,8kg (ennenaikainen, ja arvio oli vuorokausi ennen syntymää 3,5kg), ja 4,7kg (ei arviota, mutta synn.salissa kätilö sanoi ettei usko että lähellekään 5 kiloa mennään).
Vain toisesta on tehty virallinen kokoarvio, johon pyysin odotusaikana esikoisen hurjan koon vuoksi. No tuo oli -90-lukua, ja pelkopolit jne oli tuntematon käsite. Vähän minua kummaksuttiin silloin. Nykyisin ei pitäisi olla mitenkään outo asia päästä kokoarvioon ,varsinkaan kun eka synnytys on ollut pitkä, tai ponnistusvaihe vaikea. Kokoarvio tehdään ultralla ja käsikopelolla, eikä siis ainakaan minulla ole ollut luotettava. Lapsen asento, lantion malli ja lapsveden määrä vaikeuttaa arvion tekemistä. Minulla ilmeisesti lantio piilottaa nuo lapset.
Sinun sijassasi yrittäisin päästä synnytystapa-arvioon. Jokin syy siihen varmasti on ollut, että ponnistusvaihe on ollut noin pitkä ja hankala. Ehkä voisit hakeutua pelkopolille, jotta sinun ensimmäinen synnytyksesi käytäisiin vielä läpi, jos sieltä löytyisi selitys. Ja synnytystapa-arviossa arvioidaan lapsen koon lisäksi myös sinun lantosi koko (röntgenkuvin). Ehkä sieltä löytyy selitys. Onhan tietty voinut olla, että lapsi on ollut virhetarjonnassa, esim lakitarjonnassa, jolloin pää onkin ollut tulossa leveämmältä kohdalta, ja on ollut vaikea ponnistaa. Syy ei olekaan ollut lapsen koko.