Mitä mieltä? Emme aio hankkia playstationia ja tietokone
on meidän makuuhuoneessa eikä sitä tule lasten omiin huoneisiin. Lapset saavat olla koneella mutta valvottuna.
Kommentit (12)
Ei se pelikonsoli ole mikään suuri saatana. Senkin käyttöä voi rajoittaa ja valvoa.
Vai makuuhuone on tylsä paikka? Ei se tietokone siellä muuten olisi.
miksi siitä pitäisi olla jotain mieltä?
Meillä poika sai ensimmäisen oman tietokoneen kun täytti loppuvuodesta viisi. On ollut vajaa kolme vuotiaasta asti todella kiinnostunut numeroista ja kirjaimista, myöhemmin myös peleistä yms.
Pleikkarin sai joululahjaksi viime jouluna, mutta sitä pelataan yleensä vain kun kavereita kylässä. Wii yms. meillä on alakerrassa ja niillä pelaavat yleensä vain aikuiset, mutta synttärijuhlilla tms. myös lapset.
Meidän esikoinen on pelannut tietokoneella 3v alkaen, joskus myös nintendoa, pleikkaa ja xboxia.
15-16-vuotiaana istui koneella mun mielestä liikaakin, mutta oli ainakin turvallisesti kotona.
Kirjotti viime keväänä ylioppilaaksi ällän papereilla ja pääsi suoraan papereilla polille. Tietokonepeleillä on ollut iso merkitys hänen loogisen ajattelun sekä kielitaidon (englanti) kehittymisessä.
kaikilla ystävieni lapsilla on tietokoneet, tv:t ja pleikkarit ja dvd:t sun muut omissa huoneissaan. Kahdella lapsella on havaittavissa levottomuutta mm koulussa ja päiväkodissa, ovat juuri ne lapset, jotka pelaavat eniten.
Olen huolissani lasten tulevaisuudesta.
Omani (6v) pelaa jotain pelejä esim yle.fi pikku kakkosen sivuilla koneella noin kerran viikossa/parissa. Digiboksia meillä ei nykyisin ole, jos halutaan jotain ohjelmaa katsoa, katsotaan netistä (pari kertaa kuukaudessa). Sukulaisten luona katsotaan sitten telkkua, mutta huomaan, ettei se ole enää mielenkiintoinen kun on "päässyt siitä eroon", olin ennen oikea tv-friikki ja heti töistä tullessani rojahdin sohvalle töllöttämään tv:tä. Nyt ei enää oikeastaan kiinnosta, tai kiinnostaa koko ajan vähemmän ja vähemmän.
Lapseni ei ole kertaakaan kysynyt miksei meillä näy tv-kanavat tai miksei hän voi katsoa lasten aamuohjelmia kuten sukulaisten ja ystävien luona yötä ollessaan. En tiedä miksi ei ole kysynyt, ihmettelen hieman itsekin, meillähän kuitenkin oli ennen se digiboksi ja katsoi silloin esim aamun lastenohjelmat.
tekee sitten paljon muuta, esim piirtää, askartelee jne.
Arvostan nykyisin paljon sitä, ettei perheessä ole näitä pelikoneita, koska olen nähnyt lähipiirissäni, mitä ne laitteet voivat tehdä lapselle.
Tämä on vain minun mielipiteeni.
Toki jossain vaiheessa voi mieli muuttua, ettei lapsesi jää ulkopuoliseksi. Mutta mielestäni omat tietokoneet, tv:t ja pelikoneetkin omassa huoneessa ovat huonoa lapsenkasvatusta.
Ennen koulun aloitusta pelasi tyytyväisenä lautapelejä, mutta koulussa kaikilla muilla oli jos jonkinlaista konsolia ja tuntui, että kaverisuhteisiinkin jo vaikutti, millainen konsoli ja mitä pelejä kotoa löytyy.
Ostimme sitten konsolin OLOHUONEESEEN ja hyvin on toiminut. Ei ole pelannut liikaa, kun peli on valvonnan alaisena. Myös telkkari löytyy meiltä vain olohuoneesta, vaikka varaa olisi ostaa tv vaikka joka huoneeseen - emme halua, että lapsi katsoo yksin telkkari omassa huoneessaan.
Vähäisellä, järkevällä, käytöllä näkisin, että konsolista voi olla jopa hyötyä (harjoittaa mm. silmän ja käden koordinaatiota).
Pojan koulussa ja kaveripiirissä tosin vitsauksena on K18-pelien pelaaminen!! Jopa koulusta on asiasta huomautettu. Oma poika ymmärtää, ettei sellaisia pelejä saa, mutta kavereilla on kyllä näitäkin pelannut.
Meillä on tietokone joka on mun käytössä, isompi lapsi on sillä saanut joskus pelata Pikkukakkosen pelejä, on siis 8 v. Pienempi 6 v. ei ole vielä pelannut.
Kumpikaan ei ole vielä ikinä maininnut sanaa tietokonepeli,pleikka tsm. - ilmeisesti kaveripiirissäkään ei kovin paljon pelata! Täällä maaseudulla todellisuus näyttäytyy ehkä hieman toiselta, pihaleikit ovat vielä arvossaan.
En itse ole millään tavalla viehättynyt tietokonepeleihin, mieheni ei ole ikinä myöskään pelannut. Yritämme lapset myös pitää niistä niin kauan erossa kuin mahdollista. En näe että niistä olisi niin paljon hyötyjä kuin haittoja.
siskon poika on oikein hyvä englanissa ja vetää kymppejä kun on oppinut peleistä enkun. tietenkin niitä voi rajoittaa että vain tietyn ajan pelaa, ei koko päivää, niinkuin jollain on tapana että tuuppaa lapset omaan huoneseen ja on tyytyväinen kun ne on hiljaa,
on pojat saaneet pleikan, kun olivat jotain 5-v ja 4-v. Nyt ostettiin Wii jouluksi koko perheelle. Pleikka on vanhimman lapsen huoneessa ja Wii olkkarissa. Hyvin on toiminu! Pelipäivä on lauantaisin ja ei ole ollu mitään ongelmaa sen suhteen. Ehkei kannata ihan täysin kieltää, ettei sitten myöhemmin tule sitä koko aikaista istumista tietokoneen ääressä...
Silloinhan ne hienoimmat periaatepäätökset tehdään.