Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat

Vierailija
08.05.2010 |

Arki tuntuu hektiseltä ja toisinaan raskaaltakin, kun kumpikin meistä vanhemmista käy töissä ja on pienet lapset siinä hoidettavana, sekä koti, ja omasta kunnosta ja jaksamisesta pitäisi huolehtia ja parisuhteesta jne...

Laittakaa omat vinkkinne ja voimavaranne pinoon.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen miehen kanssa, käyttäkää esim. siivousapua... ja muistakaa, että joka päivä, kuukausi, vuosi eteenpäin helpottaa koko ajan.

Vierailija
2/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoa, stressitöntä elämää vaan! Meillä siivotaan kunnolla vain viikonloppuisin ja arkisin keskitytään iltaisin vain oleskelemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli kaksi pientä lasta, nyt meillä on 4 pientä lasta ja olen nyt kotona.

Ihan tavallista elämää se työssä käyminenkin on.

Minulle kotona oleminen on luksusta kun on 9 h enempi aikaa olla lapsien kanssa ja tehä vähän kotihommia.

Kun olin töissä niin mies teki enempi kotitöitä, nyt kotona ollessani minä teen enempi niin voidaan olla yhdessä kun ukko tulee töistä.

Minusta työssäkäymisessä ei ole mitään kummaa.

Vierailija
4/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittakaa ruoka, tehkää välttämättömät kotityöt ja sit lepäilette ja olette lasten kanssa. :)

meillä on vajaa 3v, vajaa 2v ja 10kk pojat, hoitaja tosin on kotona, että se helpottaa kummasti, mutta kun huolehtii, että saa yöllä nukkua ja syö kunnolla, ja tekee työpäivinä vain pakollisen ni kummasti sitä jaksaa.. vaikka oonkin taas raskaana, viikkoja 23-24...

Vierailija
5/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tehtiin tosiaan viikonloppuun isoimmat siivoomiset ja ruuan hankkimiset.

Toinen vaikka vie natiaiset puistoon juoksemaan pariksi tunniksi ympyrää tai käy kaupassa ja toinen tällävälin siivoaa (tai no kone siivoaa).

Nyt meillä on isompi kone, jossa on pikapesukin niin saa nopsaan suhastua läjän vaatetta jos sikseen tulee.

Suosittelen elämää helpottavia koneitten hankkimista! ;)

Vierailija
6/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli kaksi pientä lasta, nyt meillä on 4 pientä lasta ja olen nyt kotona.

Ihan tavallista elämää se työssä käyminenkin on.

Minulle kotona oleminen on luksusta kun on 9 h enempi aikaa olla lapsien kanssa ja tehä vähän kotihommia.

Kun olin töissä niin mies teki enempi kotitöitä, nyt kotona ollessani minä teen enempi niin voidaan olla yhdessä kun ukko tulee töistä.

Minusta työssäkäymisessä ei ole mitään kummaa.

Ehkä SINUN mielestäsi työssäkäynnissä ei ole mitään kummaa, itse koen olevani rasittuneempi työssäkäyvänä äitinä kuin ollessani kotiäitinä. Arvostan kotiäitiyttä, mutta kyllä se rissaa, kun herätys arkiaamuisin on klo 5 tai klo 6.

Vierailija
7/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 2v olen ollut nyt taas työelämässä. Ensimmäiset 9 kk tein 6 tunnin päiviä (kun kuopus oli 1v10kk-2,5v) ja sen jälkeen normia 8h päivää.

Meillä on kylmästi karsittu nämä pois:

- kyläilyt ihan nimimiin

- omat harrastukset ja illanvietot pois oikeastaan kokonaan

- kodin siistiydestä tingitty (joka ilta ei puunata, kerran viikossa imurointi jne)

- mitään parisuhdejuttuja ei ole ollut, vain koko perheen juttuja

Nyt kun tosiaan lapset jo tuon verran isompia ja alkaa iltaisin olemaan jo suht helppoa niin tässä mietin että voisin harkita jopa jotain harrastusta itselleni ensi syksystä alkaen tai sitten pikkuhiljaa alkaa taas pitää kaverisuhteita yllä (kait ne vielä kelpuuttaa mun seuran vaikka olen ollut kovin passiivinen nämä pari vuotta).

Vierailija
8/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lopeta liiallinen nipottaminen.

2. Pieni epäjärjestys ei ole kaaos. Toisaalta taas tavaroiden paikalleen laittaminen nopeuttaa viikkosiivousta. Viikkosiivouksen voi jakaa kahdelle illalle 1-1,5h, jolloin viïkonloppuna ei siivota.

3. Hanki oma liikunnallinen harrastus, missä saat hetken omaa aikaa ja pidät samalla kunnostasi huolta.

4. Joskus voi olla päivä, ettei lämmintä ruokaa ole valmiina, etkä jaksa tehdä. Silloin käy eines, leipä tai murot.

5. Hoida parisuhdetta, kun lapset menee nukkuun.

Vierailija
9/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) menkää ajoissa nukkumaan ja syökää säännöllisesti niin terveellisesti kuin jaksatte. Kun eliminoi väsymyksen ja nälän (niin pitkälle kuin mahdollista) riidat ja täysin epätoivoinen olo vähenee.

2) Siivoa vain pakollisen verran, käytä myös valmisruokia joskus apuna. Joskus voi mennä siitä mistä aika on matalin!

3) Älä tingi omasta ja parisuhdeajasta! Mieti mikä kiva tekeminen tai harrastus kerran pari viikossa toisi itsellesi voimia. Jos se ei ole ajallisesti/rahallisesti kohtuutonta, pidä siitä kiinni. Yritä järjestää myös ihania, rentouttavia hetkiä miehen kanssa, vaikka sitten puoli tuntinen lauantai-iltana kotona lasten nukkuessa. Omasta hyvinvoinnista ja parisuhteesta saa voimaa!!

4) Älä oleta että elämän pitäisi juuri nyt olla tosi helppoa ja leppoisaa. Työtä ja kiirettä on. Yritä vain järjestää ohjelmoimatonta aikaa niin paljon kuin mahdollista.

5) Ole itsekäs itseäsi ja perhettäsi kohtaan. Teidän ei tarvitse ravata sukulaisissa Suomea ristiin rastiin. Koulun myyjäisiin ei ole pakko tehdä 200 pikkuleipää. Joskus voi ja pitää sanoa ei.

Vierailija
10/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalousvähennyksen kanssa siivoja 2 kertaa kuussa (kerralla 2 tuntia eli yhteensä 4h) maksaa tyyliin 50-60 e/kk. (tuntihinta 30e, josta 60 prosenttia pois) Siis sen jälkeen kun siitä on saanut verovähennyksen pois. Näin keskisuurella paikkakunnalla.

Pitää vain punnita käyttääkö sen 50 e mieluummin vaatteisiin/tupakkaan/alkoholiin/sälään vai siihen että on vapaa-aikaa.

(ja tiedetään, kaikilla ei ole varaa laittaa 50 euroa siivoojaan. Mutta tosi monilla on. Yleensä se 50 e on vain tapana laittaa johonkin muuuhn).

Vierailija
11/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käykää kerran viikossa isommilla ostoksilla ja toisen kerran hakemassa täydennystä. Ja toinen vanhempi käy kaupassa yksin, ei mene turhaan aikaa.

Ruokaa kannattaa tehdä kerralla parin päivän satsi, niin ei joka päivä tarvitse kokkailla.

Ei haittaa vaikka joskus syöttäisi eineksiäkin. Illat rauhoitetaan eikä raahata lapsia harrastuksiin. Pienille lapsille on hoidossa riittävästi harrastusta.

Vierailija
12/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan riitä meidän talon siivoukseen. Aikanaan rivarissa meillä kävi siivooja ja edes siinä ei neljässä tunnissa kämppää siivonnut. Nyt on neliöitä 175m2 ja väitän, että yhdellä ihmisellä menee kyllä helposti 6h, jos kunnolla kämpän siivoaa, vaikkei saunaa ja pesuhuonettakaan puunaisi.

Kotitalousvähennyksen kanssa siivoja 2 kertaa kuussa (kerralla 2 tuntia eli yhteensä 4h) maksaa tyyliin 50-60 e/kk. (tuntihinta 30e, josta 60 prosenttia pois) Siis sen jälkeen kun siitä on saanut verovähennyksen pois. Näin keskisuurella paikkakunnalla. Pitää vain punnita käyttääkö sen 50 e mieluummin vaatteisiin/tupakkaan/alkoholiin/sälään vai siihen että on vapaa-aikaa. (ja tiedetään, kaikilla ei ole varaa laittaa 50 euroa siivoojaan. Mutta tosi monilla on. Yleensä se 50 e on vain tapana laittaa johonkin muuuhn).

e

Vierailija
13/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Otin kotisiivoojan. Joka toinen viikko tuli kämppä putsattua kunnolla ja välissä vaan pinnasta vähän raapaistiin.

- En yritä edes harrastaa mitään muuta kuin pikaisen lenkin muutaman kerran viikossa. Turha kuvitella viettävänsä koko illan jossain omassa harrastuksessa.

- En ota liikaa velvollisuuksia: kyläilyjä, talkoita yms. Pinnaan reilusti ja olen mielummin kotona.

- Käytän surutta eineksiä ja joskus mennään suoraan työpäivän jälkeen syömään ulos.

- En osta silitettäviä vaatteita kuin pakon edessä

- Ylipäätään en luo itselleni mitään erityisiä standardeja, kuinka pitäisi tehdä itse kaikki, olla aina siistiä, käydä jossain hype-liikunnassa jne. Ulkoilemassa pyrin käymään, mutta otan vain pakollisen kuntoliikunnan kannalta.

Vierailija
14/14 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Harrasta mielestä liikuntaa vähintään 3 kertaa viikossa. Ota tämä aika itsellesi vaikka iltaisin, kun miehesi nukuttaa lapsianne. Liikunta kadottaa kaikki murheet ja jaksat taas - seuraavaan liikuntakertaan.

- Vuorotelkaa miehen kanssa iltarutiinivuoroja (pesut, iltapalat nukutukset). Joka toinen ilta isä, joka toinen ilta äiti hoitaa nämä. Toiselle jää silloin omaa aikaa.

- Laadi joka sunnuntai seuraavan viikon ohjelma, johon pistät kaikki tärkeät menot ja tekemiset.

- Kaupassa käydään vain kolme kertaa viikossa. Ma, ke ja pe.

- Viikkosiivous on torstaisin, jolloin viikonloppuna ei tarvitse stressata.

- Noudata arki-iltaisin tiukkoja rutiineja ja rentoutukaa viikonloppuisin.

- Koti kannattaa pitää siistinä. Lapset voi ottaa mukaan kotitöihin!

- Ulkoilkaa lasten kanssa joka päivä.

Näin meillä. Työssä käydään, hyvin jaksetaan, lapset 3 ja 2.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi