Voiko/kannattaako tehdä valitus?
Olen ollut flunssassa yli viikon ja viime viikolla yritin saada aikaa tk:een lääkärille. En saanut. Pääsin vain terveydenhoitajalle. Selitin ajanvarauksessa kaikki oireeni ja epäilin poskiontelontulehdusta. Kotikonstit eivät auta. Poskipäitä särki niin, että särkylääkkeitä meni 4-5 päivässä.
Th ei tutkinut millään tavalla. Ei kuunnelut keuhkoja, ei katsonut korvia ei mitään. Jutteli vaan ja kirjoitti 2 päivää saikkua, diagnoosina flunssa. Sanoi, että tule takaisin perjantaina jos ei oireet helpota niin pääsen lääkärille. Soitin eilen aamulla lääkäriaikaa, en saanut. Valitin samoja asioita ja kerroin mitä th oli sanonut. Ei ole kuulemma niin vakavaa että lekuriin pitäisi päästä.
Menin sitten illalla yksityiselle ja maksoin itseni kipeäksi käynnistä. Diagnoosina paha poskiontelon tulehdus (viittä vaille ostaontelon tulehdus), keuhkoputlentulehdus ja korvatulehdus. lekuri ihmetteli miksi tulen avsta nyt. Kerroin tarinan ja hän oli sitä mieltä, että tämä oli edesvastuutonta toimintaa.
Nyt vahvat antibiootit ja nenäusuihkeet. Jälkitarkastus kuurin jälkeen.
Voiko tällaisesta tehdä valitus? Eikö sairaalla ole oikeus lääkäriaikaan tk:ssa? Mikä on tarpeeksi vakava sairaus, että sen ajan saa?
Kommentit (16)
Kolmessa päivässä pitäisi kyllä päästä lääkärille.
ja laita yksityinen lääkärinlaskusi kunnalle.
Mutta eipä ne tk:ssa voi aikoja antaa jos ei ole lääkäreitä
koska ei niiden käytännöt muutu jos kukaan ei viitsi nähdä vaivaa valittaakseen asioista. Itse olisin kenties vaatinut että terveydenhoitaja tutkii korvat ja olisin valittanut niin kovaa kipua että olisi ollut pakko antaa lääkärille aika.
Mutta siis valitus mielestäni on paikallaan. Itse olen niin vittumainen että kirjoittaisin vaikka hesarin yleisönosastolle tästä.
mutta ei kannata kun tavallinen visrustauti on kuitenkin. Menee ohi niistämällä, yksimällä ja kotikonstein. Kerroin myös ettei kotikonstit auta (nenäkannu, höyryhengitys, lepo ym).
Pitäisi ilmeisesti olla kuolemanpartaalla, että ajan saa. No siinä vaiheessa varmaan toteavat ettei kannata hoitaa kun kuolee kuitenkin....
Ottaa vaan niin aivoon.....
mutta mun leikkaushaavaansa paranteleva keuhkokuumeinen isäni viskattiin sairaalasta pihalle torstaina, koska osastoille piti saada tilaa. Terevydenhoito ei nyt pysty jostain syystä vastaamaan tarpeisiin ja itse kenties osoittaisin valituksia niille, jotka säätelevät rahahanoja kuin niille jotka yrittävät selviytyä riittämättömien budjettien suomissa rajoissa.
Porvarit ovat saaneet politiikkansa hyvin läpi: ne joilla on, annetaan - ne joilla ei ole, otetaan loputkin pois.
Yksitystetään vain kaikki, jotta rahat ohjautuisivat oikeisiin taskuihin. Ennenhän yhteiskunnan "vauraudesta" saivat osansa useammat, nyt vaurauden täytyy olla harvojen etuoikeus.
Näissä tapauksissa ongelma on se, että ihmiset valittavat yleensä vain omasta kohtelustaan, jolloin sieltä terveyskeskuksesta tai sairaalasta kaivetaan yksi "vastuullinen" henkilö, joka on tässä tapauksessa tehnyt jonkun päätöksen tai ollut jotenkin nimellisesti vastuussa tilanteesta ja hän ehkä saa huomautuksen tämän potilaan kohtelusta (vaikkei muuta olisi pystynytkään tekemään). Homma jatkuu ennallaan, koska resursseja parempaan ei ole eikä tule, eikä henkilökunta edelleenkään voi muuta tehdä kuin myydä eioota vaikka kuinka haluaisi - paitsi että se vähäkin henkilökunta tietysti vähitellen kaikkoaa kun niitä resursseja ei saada ja paskaa vain sataa niskaan.
Julkisen terveydenhuollon ongelma on se, että päättäjiä ei saada vastuuseen eikä sitä myötä resursseja lisättyä. Kaikki ongelmat kaadetaan yksittäisten työntekijöiden niskaan, jotka ovat puun ja kuoren välissä. Aikoja ja resursseja ei ole. Vaikka tekisi palkatta ylitöitä ja jättäisi ruokatauot pitämättä, niin osa töistä jää silti tekemättä ja valituksia tulee. Lopulta porukka uupuu ja jää sairaslomalle tai etsii toisen työpaikan.
Kannattaa valittaa kunnan päättäjistä ja terveyskeskuksen vähistä resursseista, jolloin kun riittävän moni valittaa niin asioille EHKÄ saattaa tapahtuakin jotain. Älä lisää sen yksittäisne ihmisen taakkaa siellä terveyskeskuksessa, yritä saada muutos aikaan systeemiin!
Jos vain erehtyykin mainitsemaan jonkun tietyn tilanteen, tapahtuman tai henkilön valituksessa, niin valitus pyritään aina kohdentamaan vain tähän yhteen ja tiettyyn tapahtumaan ja henkilöön. On erittäin vaikeaa tehdä valitus, joka oikeasti otettaisiin käsittelyyn niin, että etsittäisiin vikaa systeemistä. Johtoporras osaa kyllä aina vierittää ongelman alaisilleen ja vastaajaksi joutuu se pieni puurtaja, joka on kohdannut juuri kyseisen potilaan, eikä koskaan se johtoporras, joka on hankkinut töihin ihan liian vähän työntekijöitä.
Olen seurannut tätä hommaa vuosia ja tiedän kuvion, joka on äärimmäisen epäreilu. Henkilökunta (yleensä lääkärit, harvemmin hoitajat, koska monesti lääkäri joutuu vastuuseen myös hoitajan virheistä "virkamiehen valvontavastuun" nimissä) joutuvat jatkuvasti vastaamaan valituksiin ja saavat myös huomautuksia tilanteista, joissa heillä ei käytännössä ole ollut mitään muuta mahdollisuutta toimia. Kun valitusta käsitellään, on työlle asetettu vaatumustaso sellainen, että henkilökunnalla ei ole mitään mahdollisuuksia hoitaa kaikkia potilaita sen vaatimustason mukaisesti, vaan henkilökuntaa tarvittaisiin kutakuinkin kymmenkertainen määrä jotta asiat voitaisiin hoitaa niin kuin valituksia käsittelevissä elimissä edellytetään.
Käytännössä siis jokainen terveydenhuollossa työskentelevä seisoo koko ajan rotkon reunalla: milloin tahansa saattaa tulla se valitus, joka johtaa huomautukseen, työn menetykseen tai jopa kuolemantuottamustuomioon. Ja mitään et voi tehdä, koska potilaita on aivan liikaa, jotta ehtisi perehtyä kaikkien asioihin edellytetyllä tavalla.
ja vaadi yksityisen maksusi takaisin. Toivottavasti sinut on edes kirjattu käyneeksi siellä terveydenhoitajalla...
vähyydestä! Ja etenkin LÄÄKÄREIDEN! Ilmeisesti halukkaita työntekijöitä ei riitä perusterveydenhoitoon tarpeeksi. Aikoja ei kertakaikkiaan ole!
Ja hyvä ap, hienoa, että uskot terveydenhoitajan kaikkivoipaisuuteen! Mitä se auttaa, että hän kurkkaa korvalampulla ja näkee mahd. korvatulehduksen? Ei hän voi lääkkeitä sulle määrätä! Ei hän voi muuttua lääkäriksi sitä reseptiä sulle kirjottamaan! Vaikka taatusti osaiskin, paremminkin ku lääkärit.
Eli tehkää hyvät ihmiset valituksia kunnan päättäville elimille, ylilääkäreille, perusterveydenhuollon esimiehille. He päättävät lääkäreiden määristä, sijoituksista jne.
lääkärille pääsee kun vaan pistää persuksen penkkiin ja kieltäytyy lähtemästä kunnes pääsee terveydenhoitajalta lääkärille. Olen tehnyt sen kahdesti ja onnistunut molemmilla kerroilla. Ensimmäinen kerta vei 3 tuntia, toinen enää tunnin.
kun sen saikkulapunkin kirjoitti.
Ajattelin jossain vaiheessa sen valituksen tehdä, en vielä tiedä minne. Jos vaan olisi aikaa niin lähtisin kyllä tätä asiaan ajamaan pidemmälle.
Ymmärrän ja tiedän resurssien olevan alimitoitettuja ja lääkäreitä ei ole, mutta silti ihmetyttää tällainen sairaiden ihmisten vähätteleminen. Ärsyttää myös tuo ajanvaraushoitsun vähättelevä asenne, ei tuo ole niin vakavaa että lekurille pitää päästä. Mistä helevtistä hän sen tietää? Minä olen potilas ja tunnen oman kroppani ja tiedän milloin tarvitsen lääkärille päästä ja milloin en.
ap
ap
! Ja hyvä ap, hienoa, että uskot terveydenhoitajan kaikkivoipaisuuteen! Mitä se auttaa, että hän kurkkaa korvalampulla ja näkee mahd. korvatulehduksen? Ei hän voi lääkkeitä sulle määrätä! Ei hän voi muuttua lääkäriksi sitä reseptiä sulle kirjottamaan!
ja todeta nämä vaivat vaikka lääkäri ei olekaan. Olisi varmaan voinut sitten lääkäriltä pyytää reseptiä. Miksi th:t on olemassa? Mittaamassa verenpaineita ja poistamassa tikkejä?
ap
olet äänestänyt väärät tyypit valtuustoon. ne päättävät resursseista. Seur. kerralla äänestä toisin!
siis tietenkin OTSAONTELONTULEHDUS ja KEUHKOPUTKENTULEHDUS.