Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako "lasten ehdoilla" sitä että aikuinen hyppii pentujen pillin mukaan?

Vierailija
07.05.2010 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa sitä, että aikuinen miettii, mikä lapsille olisi hyväksi ja tekee sitten niin, siitä riippumatta oliko se omien tai lasten halujen mukaista.

Vierailija
2/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miellän sen positiivissävytteisemmäksi eli, että lasten tarpeet otetaan huomioon ja jos ne ovat tärkeämmät kuin vanhemman, vanhempi joustaa omistaan. Esim. lasten ehdoilla matkustaminen tarkoittaa mielestäni sitä, että lasten päiväunet ja ruoka-ajat huomioidaan. Se ei tarkoita sitä, että tehdään vain ja ainoastaan lasten haluamia asioita tai, että annetaan kaikessa lapsille periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten ehdoilla meneminen tarkoittaa sitä, ettei aikuinen ensisijaisesti ajattele itseään vaan lasten etua.

Meillä esim. lomamatkat menevät lasten ehdoilla: emme juokse museoissa aamusta iltaan vaan rakennamme ohjelman siten, että lasten etu on otettu huomioon: rajallinen määrä museoita, lapsille mielenkiintoista ohjelmaa jne

Vierailija
4/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset päättää ja määrää mitä tehdään.

Mutta ymmärrän, että toiset tarkoittavat sillä sitä, että lasten tarpeet huomioidaan ja ei tehdä vaikkapa lomalla sellaisia juttuja, joista vain aikuiset ovat kiinnostuneet. Tai ei olle kylässä yömyöhään vaan huomioidaan, että lasten pitää mennä nukkumaan jne. Mun mielestä lasten tarpeiden huomioiminen pitäisi olla päivänselvää kaikille vanhemmille, mutta ei ihan kaikkea pidä tehdä "lasten ehdoilla", perheessä on muitakin ja kaikkien tarpeet tulee ottaa huomioon. Ei voi lapsellekaan opettaa, että aina ja kaikessa huomioidaan vain se, mitä sinä haluat ja tarvitset.

Vierailija
5/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin sellaisiakin tulkintoja näkee. Eli vanhemmat lopettavat oman elämänsä kokonaan, lapsista tulee elämän keskipiste. Ei tee hyvä lapsille eikä vanhemmille.

Vierailija
6/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tehdä vaikkapa lomalla sellaisia juttuja, joista vain aikuiset ovat kiinnostuneet. Tai ei olle kylässä yömyöhään vaan huomioidaan, että lasten pitää mennä nukkumaan jne.

esimerkki eiliseltä: oltiin kotiin menossa ja ajattelin että käväistään kirpparilla nopeasti jos lapsi jaksaa. Kysyin että onko jo nälkä vai käydäänkö tuossa kaupassa ja lapsi sai valita että lähdetään kotiin syömään. Nälkäistä lasta on ihan turha retuuttaa jossain kirpparilla kun ei pakko ole.

Vierailija
7/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi sitä että lapset joutuvat ikäänkuin ottamaan vastuun perheen henkisestä tilasta. Kaikki on alisteista lapsille, parisuhde,ystävät, vierailut, mitä syödään.

Vierailija
8/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten tarpeista huolehtiminen esim. juuri niin, että nälkäistä lasta ei retuuteta kaupungilla turhaan kohtuuttomasti vaan mennään syömään ja päiväunille kotiin. Mutta joillakin tämä "lasten ehdoilla" menee kyllä yli: esim. mun kaveri peruuttaa kyläreissun sen takia, että 3v. sanoo, ettei halua lähteä. Kyllä vanhemmat on kuitenkin se, joka päättää, mitä tehdään ja minne mennään. Lapsen sairaus olisi tottakai este vierailulle, ja vanhempien tehtävä on huolehtia, että esim. päiväunet nukutaan ensin ja sitten lähdetään, mutta mun mielestä menee liian pitkälle, jos 3v. päättää, lähdetäänkö kyläilemään vai ei.

t. 6

Vierailija
9/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miellän sen positiivissävytteisemmäksi eli, että lasten tarpeet otetaan huomioon ja jos ne ovat tärkeämmät kuin vanhemman, vanhempi joustaa omistaan. Esim. lasten ehdoilla matkustaminen tarkoittaa mielestäni sitä, että lasten päiväunet ja ruoka-ajat huomioidaan. Se ei tarkoita sitä, että tehdään vain ja ainoastaan lasten haluamia asioita tai, että annetaan kaikessa lapsille periksi.

Vierailija
10/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse koen että lapsen tarpeiden huomioonottaminen on normaalia eikä sitä tarvitse korostaa sen kummemmin.

Lasten ehdoilla eläminen tuo siksi minulle mielikuvan perheestä jossa ei oteta ollenkaan huomioon aikuisten tarpeita ja toiveita, eikä lapsi joudu koskaan sopeutumaan siihen että aina ei tehdä vain sitä mikä on hänestä kivaa ja mukavaa. Eräänlaista curlingia siis.

Vierailija
11/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat antavat aikaansa lapselleen. Eivät siis enää käyttäydy ja käytä aikaansa kuin sinkkuaikoina.

Että vanhemmat tinkivät esim. omista menoistaan ja ryyppyjuhlistaa pitääkseen lapsesta huolta ja varmistaakseen, että lapsella on ruokaa ja vaatetta.

Vierailija
12/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse koen että lapsen tarpeiden huomioonottaminen on normaalia eikä sitä tarvitse korostaa sen kummemmin. Lasten ehdoilla eläminen tuo siksi minulle mielikuvan perheestä jossa ei oteta ollenkaan huomioon aikuisten tarpeita ja toiveita, eikä lapsi joudu koskaan sopeutumaan siihen että aina ei tehdä vain sitä mikä on hänestä kivaa ja mukavaa. Eräänlaista curlingia siis.

Vierailija
13/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaamisen, kyvyt jne. ja toimii sitten niin, että lapsi tulee otettua tilanteessa huomioon. Lasten ehdoilla toimiva vanhempi ei heitä 3v ikäistä uimataidotonta veteen.

Vierailija
14/14 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa, vaikka joillakin se menee niin. Itse ymmärtäisin lasten ehdoilla elämisen( tai jonkun asian tekemisen lasten ehdoilla) niin, että lapset otetaan huomioon samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Lapset eivät vain roiku aikuisten jatkeena joka paikassa, vaan saavat olla lapsia. Ei sitä tarvitse mielestäni erikseen korostaa, siitä tulee nykyisin vähän sellainen mielikuva, että lapset ovat joka paikassa pääosassa eikä aikuisilla saa olla mitään sellaista elämässään, johon lapset eivät voisi osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi