Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 13-vuotiaan homo-, lesbo- ja bi-leirille?

Vierailija
06.05.2010 |

Leiriä kuvataan näin: Mukavaa yhdessäoloa saunomisen ja uimisen merkeissä nuorille, jotka kokevat olevansa ei-niin-heteroita.

Koulussa jaettiin kaupungin tarjoamasta kesätekemisestä kertova esite, jossa oli paljonkin erilaista toimintaa 13-18-vuotiaille homo-, lesbo- ja bi-nuorille.

Voiko 13-vuotias jo olla varma seksuaalisesta suuntautumisestaan?!?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan laittaisin sellaiselle uskonnolliselle leirille jossa uskalletaan sanoa mikä on Raamatun kanta homouteen

Siellä on moni harrastanut esiaviollista seksiä!

Vierailija
42/135 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin lapseni kyseiselle leirille, mutta tuo ikä on kyllä aika nuori. Ehkä 15-16 vuotiaasta alkaen voisin ajatella lapsen leirille päästäväni keskustelemaan esim. seksuaalisesta suuntautumisesta yms. Ei ole väliä onko lapsi, hetero, bi vai gay, kunhan on terve ja voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiasta ylipäänsä seksileirille. Sitähän tuo on, sellaiseen keskittyvää, sillä tavalla ihmisiä erottelevaa.

Itse päästäisin lapseni kyllä.

Uskomatonta miten kapeasti ihmiset näkevät asiat. Nyt eletään kuitenkin 2000-lukua eikä 1800-lukua.

Vierailija
44/135 |
06.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan hieno olo lapsella joka on huomannut että tykkää "väärästä". ainaki vanhempien mielestä.

Vierailija
45/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti rankkaa kasvaa seksuaalisessa vähemmistössä. Aktiivinen vertaisryhmä voi olla todellinen taivaan lahja mielenterveyden kannalta.

Onpa omien lasteni suuntautuminen mikä tahansa, aion kuitenkin kannustaa siihen, että tajuaisivat lykätä sen varsinaisen sukupuolielämän aloittamista vähän myöhemmäs (myöhemmäksi kuin esim. itse...).

Luulen että lapsi tai nuori, jonka seksuaalisuuteen suhtaudutaan avoimesti ja hyväksynnällä, on myös vähemmän altis hyväksikäytölle, olipa suuntautuminen mikä hyvänsä.

Vierailija
46/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä muuten olisi mitään järkeä, että väitetään, että liian nuorta ei voi päästää ei-heteroon seuraan, koska siitä voi myöhemmin tulla homo kun se saa vaikutteita.

Eiköhön seksuaalisuus ole ihan sisäisesti motivoitunut asia, miten muuten selittyisi se, että on olemassa näiti ns. kylän ainoita homoja tai että tiukan uskonnollisista yhteisöistäkin (lue: homokielteisistä) kasvaa homoja?

Kaiken lisäksi musta on hassua väittää, ettei teinillä voisi olla näkemyksiä Onko teillä kaikilla näin väittäniellä muka teinivuosilta vahvoja homo- ja heteroeroottisia viboja ja kokeiluita, jotka ovat sitten myöhemmin vakiintuneet heteroudeksi? Vai voisiko olla niin, että tiesitte jo yläasteella olevanne kiinnostuneita vastakkaisesta sukupuolesta?

Sitä ei siis tarvitse pelätä, että leiri "homouttaa" jonkun pikku kullannupun.

En ymmärrä myöskään niitä, jotka kirjoittavat, ettei ole erikseen heterileirejä. Väärin. Yhteiskunnallinen normi on heterous ja valta osa ihmisistä tuntee vetoa (ei välttämättä ainoastaan) vastakkaiseen sukupuoleen. Käytännössä siis jokainen leiri, jota ei ole muuksi määritelty, on heteroleiri, jolla omien ei-eterotuntemusten paljastaminen on statement ja erottautuminen, johon saamastaan palautteesta ei voi etukäteen tietää. Mutta miitä, jos haluaa olla niin kuin kaikki muutkin leirinuoret ja syödä illalla nukkumaanmenoajan jälkeen karkkia taskulampun valossa ja puhua vapaasti omista ajatuksistaan ilman, että tarvitsee pelätä muita?

Jos nuori haluaa olla ihan tavallinen nuori ja avoimesti oma itsensä, mutta sattuu olemaan homo tai epävarma siitä, peruskesäleiri on todennköisesti aika rajoittava ja osin ahdistavakin paikka.

Kolmanneksi en ymmärrä niitä, jotka viittävat tähän seksileirinä. Leiriläiset ovat ihan tavallisisa nuoria, jotka kuitenkin ovat siinä iäsää, että ihastumiset ja tykkäämist (vähintään) puhuttavat. Ja onhan nyt leiriromansseja vähän joka leirillä. Ei se sen kumempaa ole tuollakaan leirillä.

Tuolla vaan skene on selvä. Kenenkään ei tarvitse tulla ulos kaapista ja pelätä huonoa suhtautumista, olla puhumatta itsestään vapaasti tai tuntea oloaan erilaiseksi ja yksinäiseksi sen vuoksi. Ei mitään itsestäänselvyyksiä, jos tajuaa tuossa iäsää, ettei ole hetero.

Vierailija
47/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea noita vastauksia loppuun mutta mulle tuli aika ärtynyt olo niiden sävystä. Mun mielestä unohdetaan se, että seksuaalisuus ei ole yhtä kuin seksi. Joku tietää hyvin pienestä, ettei ole hetero, joku taas vasta vanhempana ja joku voi olla epävarma asiasta hyvinkin pitkään. Ei kai tuollaiselle leirille osallistumisen tarvitse tarkoittaa sitä, että valitsee 13-vuotiaana itselleen jonkun lopullisen identiteetin mutta 13-vuotiaan, joka kokee, ettei ehkä ole hetero voi olla todella vapauttavaa päästä jakamaan kokemuksiaan muiden samantyyppisten nuorten kanssa. Kulttuurimme on niin heteroelämän läpitunkemaa, että kyllä sitä heteroseksuaalisuutta tunkee monesta tuutista 13-vuotiaiden ja nuorempienkin elämään. Nuorten elämään kuuluu seurustelu ja joidenkin seksikin olisimmepa me aikuiset siitä mitä mieltä tahansa mutta mielestäni tuo leiri ei kuvauksen perusteella kuulosta miltään seksileiriltä. En usko, että tuollaisella leirillä on sen suurempaa riskiä tulla seksuaalisesti hyväksikäytetyksi kuin millä tahansa leirillä. Olen työskennellyt nuorten kanssa ja tiedän kyllä nuoria, joille varmasti tuon tyyppinen leiri olisi todella hyvä. Tosin itsekin epäilen, ettei aika ole ehkä vielä kypsä sille, eihän 13-v voi lähteä tuollaiselle leirille jos vanhempien asenteet ovat sen tyyppisiä kuin tänne kirjoittaneilla.

Vierailija
48/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

WWW.PORVOON.HO-LEPAK-BI@KIMPPAILLAT/POSETA.FI

Vierailija
49/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs tuossa sanotaan että se joku seksileiri on? Jos olisi omasta lapsesta kyse, olisin vain iloinen että voisi tavata muita samoin ajattelevia.

Vierailija
50/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin suhteellisen nuoria ihmisiä - olettaisin. Itse olen 50-vuotias, lapseni on 13-vuotias. Jos hän olisi homoseksuaali (ties vaikka olisikin), niin toivoisin todella, että hänellä olisi mahdollisuus päästä juttelemaan kaltaistensa kanssa. Ei tuntisi oloaan ehkä niin epävarmaksi ja erilaiseksi.

Missä tossa sanotaan, että se on seksileiri?

Ja muuten, aika monet aloittavat seksin rippileirillä, tämän kertoi lapseni kaveri =)

Vierailija
51/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 luokkalaisista, ja ihan samaa linjaa on kouluissa edelleenkin, eli ovat avoimesti sitä mitä ovat. En ymmärrä äitien suhtautumista homouteen. Ihmiset on erilaisia, hyvä että nyt on avoimempaa kun aikaisemmin, jaksamisia.

Vierailija
52/135 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoinen seksuaalisuudestaan ja kokee sen ehkä ongelmallisena, tuolta sais varmaan vertaistukea yms. Mutta en varmaan ihan vielä 13-vuotiasta.

13-vuotiaat keskustelemassa seksistä 18-vuotiaiden kanssa ei kuulosta hyvältä, nehän ovat ikänsä puolesta ihan eri tilanteessa ja elävät ihan eri maailmassa! 13-vuotiaalla on kyllä oiekus olla vielä lapsi ja miettimättä lainkaan seksuaalisuuttaan. Eri asia sitten, jos lapsi itse on asian tiedostanut ja sitä kovasti jo pohtii.

Ja outoa, että 13-vuotiaalle mainostetaan jotain niin, että "oletko kyllästynyt tapailemaan vain varattuja kavereita"???!? Haloo!!!

Vierailija
53/135 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiasta ylipäänsä seksileirille. Sitähän tuo on, sellaiseen keskittyvää, sillä tavalla ihmisiä erottelevaa.

Itse päästäisin lapseni kyllä.

Uskomatonta miten kapeasti ihmiset näkevät asiat. Nyt eletään kuitenkin 2000-lukua eikä 1800-lukua.

Miten tuo 2000 luku muuttaa luonnottoman seksin paremmaksi kuin 1800 luku? Eikö teillä kaiken epänormaalin ymmärtäjillä ole mitään moraalia eikä huolta siitä että lapsille ja nuorille tyrkytetään tätä luonnotonta touhua oikein leirilllä? Kaikki luonnoton vaan jalustalle ja normaalit tavat roskiin.

Vierailija
54/135 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen ei tarvi miettiä vielä mitään tuommoisia asioita eikä sekoittaa päätään sellaisilla.

Vierailija
55/135 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tällaisia leirejä on varmasti sitten muuallakin kuin vain Turussa :). Siis siinä tapauksessa tietysti ettei hetero olisi, en sentään pakottaisi.

Vierailija
56/135 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pienet lapset ovat seksuaalisia. Se ei tietenkään, ei todellakaan tarkoita seksiä tai seksin harrastamista tai edes seksin ajattelua. Seksi ja seksuaalisuus eivät ole synonyymejä: seksi on se akti, seksuaalisuus taas tärkeä osa ihmisen (syvä)identiteettiä. Täällä taitaa osalla kirjoittajista olla joko lukihäiriö, halu ymmärtää väärin tai väärää tietoa asiasta.

Kannattaa lukea vaikka Raisa Cacciatoren kirjoituksia ja kirjoja aiheesta.Hän on lastenpsykiatrian erikoislääkäri.

Mutta mä luulen, että ne jotka yhä vänkää, että tuollainen leiri tekee heterosta "väkisin" homon jne. ei halua mitään uutta tietoa vaikka kannulla eteen tuotais vaan pysyy tiukasti kiinni siinä omassa Raamatulla ja homokammolla perustellussa kannassaan.

Eli joo, niin kuin moni muukin vastaaja, tietyin ehdoin antaisin oman lapseni mennä tuollaiselle leirille. Ikärajoja tosin kritisoin minäkin.

Vierailija
57/135 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse kohta 16-vuotias binuori, ja täytyy sanoo et pyörittelin kyl silmiäni näille vastauksille.

Ensinnäki, mä olisin ollut enemmän kuin mielissäni, jos mulle oltas jo 13v tai nuorempana esim. leirillä tai koulussa painotettu, et on OKEI, jos ei tykkääkään vastakkaisesta sukupuolesta yms.

Mä en tiiä onko useimmat täällä unohtanu nuoruutensa, mut ainaki mä mietin jo vastaavia asioita ton ikäsenä. SE EI OLE OMAN SEKSUAALISUUTENSA TUPUTTAMISTA, VAAN SITÄ, ETTÄ SAA KESKUSTELLA ITSEÄÄN KOSKETTAVISTA ASIOISTA SAMANLAISTEN IHMISTEN KANSSA! Sitä, että saa mahdollisuuden tutustuu omaan itteensa ja reilusti sanoa, että "Olen kuka ole, jos sä et hyväksy nii sä se tässä kaipaat apua!"

Toihan vaikutti ihan normaalilta leiriltä, joita joka paikassa järkätään kesäsin. Mä oon ollu parilla, mm. riparilla (ja voin muuten täs välis sanoo, et uskon Jumalaan, mut en mihinkään "homot helvettiin"-haahuiluun!)

Ja tollaselle ois aivan mahtava päästä, ku vois kerranki olla oma ittensä, eikä mennä hämilleen, ku tullaan kysyy "et onkos sulla jo poikaystävää?" (olen siis tyttö)

ja kaikilla leireillä käydään saunoissa, ei se tee siitä SEKSIleiriä! Ihan yhtä lailla voitas kauhistella sitä, et apua, naiset käy samassa saunassa!

EIKÄ SE OO MITÄÄN LAPSIIN SEKAANTUMISTA, uimahallien saunoissa ja suihkutiloissa on SAMAAN AIKAAN 1.v lapsia ja 84 mummoja. Eiks se sitte oo pedofiliaa yms. ????

Ja kyllä 13v voi tietää oman suuntauksensa. Ite tiesin 14 vuotiaana, et mä tykkään sekä tytöistä että pojista. luultavasti oisin tajunnu aiemminkin jos oisin saana tarpeellisen tiedon yms. (Esim. mitä se kammattu homous nyt sitten oikeesti on, ja onko oikein olla sellanen...näistä asioista ei järin puhuta ala-asteella, eikä edes mun pettymyksekseni yläasteellakaan)

Ja mulla on pari 13.v kaveriiki, jotka on jo muutaman vuoden tienny et ovat biseksuaaleja. VOIHAN TON IKÄNEN TIETÄÄ MYÖS, ET SE ON HETERO, JOTEN MIKSEI SAMALLA LAILLA ET ON HOMO?

Seksuaalivähemmistöön kuuluvien nuorten itsemurhai on paljon enemmän, ku "normaali" nuorten. SITÄ SE TEEETTÄÄ, KUN EI HYVÄKSYTÄ OMANA ITSENÄÄN, VAAN YRITETÄÄN SIIVOTA KAIKKI MATON ALLE!

MILTÄ TEISTÄ KAIKISTA HETEROISTA TUNTUISI, JOS TE ETTE SAISIKAAN RAKASTAA OMAA VAIMOANNE TAI MIESTÄNNE, VAAN TEILLE SANOTTAS ET ON PAKKO NAIDA SAMAA SUKUPUOLTA KU ITEKI OOT!

Tuskin te tykkäisitte.

Vierailija
58/135 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vapaasti kaveripiirissä ja missä tahansa. Siis ajatuksella että on normaalia olla sellainen kuin on jne.

13-vuotiaan kuuluukin tietyllä tavalla olla vielä bi. Identiteetti on epävarma ja asiat ovat vasta heräämässä. Kyllä mä muistan omasta nuoruudestani että 12-v alkoi kuukautiset ja silloin oli kyllä vielä ihan lapsi. Aika kului leikkien kavereiden kanssa. Ja niin näyttää kuluvan oamllakin 13:llä. Juostaan kavereiden kanssa hippaa pihalla ja hypitään trampoliineilla ja katotaan äitiä kummeksuen kun tämä kysyy kenestä tykkäät=)

jos aj kun tuo seksuaalinen suuntautuminen on aivan luonnollista eiköpitäisi tehdä enemmän töitä sen eteen että siitä tulisi kaikkialla hyväksyttyä, siis lähettää setan työntekijöitä ripareille jne. Eikä taas eristäytyä muista omille leireilleen?

Vierailija
59/135 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:00"]

Kyllä päästäisin. Miksi en päästäisi?

[/quote]

Aika huoletonta... Vaikka koulussa onkin nykyään jo kohtuullinen määrä ehkäisyvalistusta, niin joku vastuu se on vanhemmillakin. 13-vuotias on liian nuori lähetettäväksi pitkäksi aikaa kotoa pois seksuaalileirille! Tautiriskin lisäksi on se henkinen puoli. Painostus voi olla kovaakin jos ohjaajat kehottavat tulemaan kaapista ja vanhemmat vielä tyrkyttävät tätä elämäntapaa...

Vierailija
60/135 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:00"]

Kyllä päästäisin. Miksi en päästäisi?

[/quote]

Aika huoletonta... Vaikka koulussa onkin nykyään jo kohtuullinen määrä ehkäisyvalistusta, niin joku vastuu se on vanhemmillakin. 13-vuotias on liian nuori lähetettäväksi pitkäksi aikaa kotoa pois seksuaalileirille! Tautiriskin lisäksi on se henkinen puoli. Painostus voi olla kovaakin jos ohjaajat kehottavat tulemaan kaapista ja vanhemmat vielä tyrkyttävät tätä elämäntapaa...

[/quote]

Toivottavasti provoat. Jos et niin sitten sulla on ylivilkas mielikuvitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän