Kotiäidit: auttaako miehenne kotitöissä?
Ihan vaan kysyn, kun mulla ei auta missään. Käy kyllä töissä ja on ilmeisemmin sitä mieltä, että muut hommat kuuluu sitten mulle. Mitähän sitten tapahtuu, kun tästä itse palaan työelämään? Miehellä myös ns. vapaailtoja perheestä viikossa 1-2. *katkerana valittaa*
Mutta kaipa sitä on itse osansa valinnut. =)
Kommentit (52)
Meillä tekee kotityöt se kuka ehtii, illalla yleensä toinen on lasten kanssa ja toinen tekee ruuan, siivoaa ym. Ei siis ole mitään mitä mies ei tekisi. Joka päivä sovitaan kumman vuoro tänään on ja mitä hommia on tehtävänä. Sama juttu oli ollessani töissä. Täytyy kyllä sanoa etten ihan ymmärrä miehiä jotka ei kotitöihin osallistu, onneksi omani ei ole sellainen.
Olen kotona lasten takia, en kodinhoidon. tarkoituksenamme miehen kanssa on tarjota lapsille hyvää hoitoa sisällyttäen paljon monipuolista ulkoilua, kerhoilua, muskareita ym. Tähän ei kodinhoito mahdu.
Kotityöt tehdään kun mies tulee kotiin.
välillä olen pyytänyt pesemään pyykkiä tms.
Mulle riittää että siivoo omat jälkensä, siinäkin on miehelle näköjään tekemistä.:D
Eri asia sitten kun palaan työelämään, sitten pistetään kotityöt puoliksi.
mulla on vaan kaks alle 2v lasta, et tietty jos toisilla viis, niin varmaan mies enemmän auttaa. Mut meillä ei siis tee mitään (kotihommia). Leikkii kyllä lasten kanssa hetken, kun töistä kotiutuu ja silleen pitää lapsille seuraa, et saan ite tehtyä edelleen hommia, jotka kyllä päivällä ovat vähän heikolla.
Olen kotona lasten takia, en kodinhoidon. tarkoituksenamme miehen kanssa on tarjota lapsille hyvää hoitoa sisällyttäen paljon monipuolista ulkoilua, kerhoilua, muskareita ym. Tähän ei kodinhoito mahdu. Kotityöt tehdään kun mies tulee kotiin.
Tämän takia mies varmasti auttaakin niin paljon kodihoidossa. Hän tietää, että kotona ollessani panostan nimenomaan lapsiin, en síivoukseen.
Vaikka itse kotiäitiyden lisäksi teen osa-aikaisesti töitä ja opiskelen kokoaikaisesti. Eikä mies tee töissä täyttä päivää. Ei vaan silti tee kotona juuri mitään, pyynnöistä, huudoista, aneluista ja tappeluista huolimatta. Voitte kuvitella minkä näköistä meillä on ja kuinka rankasti ottaa päähän...
vaan osallistumisesta!
Kotihan on teidän yhteinen - jokaisen tulee tehdä oma osuutensa!
Sen voi jokainen perhe tietysti itse määrittää, mikä kunkin osuus on - riippuu esim. toisen työstä, jos ei oikeasti JAKSA tehdä kotitöitä (esim. asfalttityö kesällä) jne.
Mutta että "äitin hommaa, auttaako mies" EI NÄIN!!!
:)
ja nainen töihin, niin sitten voidaan alkaa jakamaan.
hänhän asuu täällä myös ja tiskiä ja pyykkiä ym. muuta sotkua tulee myös hänen jäljiltään. Jos ei osallistuisi ollenkaan kotitöihin niin vaatisin päästä mieheni työpaikalle sotkemaan, jättäisin likaisia astioita hänen pöydällensä ja heittelisin vaatteita ympäriinsä, siivotkoon sitten. Silloin oltaisiin tasoissa ;)
Kyllä, koti ja lapset on yhteiset, työ on hänen omansa.
meillä mies saa juuri ja juuri astiansa tiskikoneeseen ja pyykkinsä pyykkikoriin. Koneita ei osaa käyttää, saati uunia. Lasten leikeistä/syönnistä/askarteluista ym tulee kotiin aika siivo ja yritän joka päivä ennen hänen kotiintuloaan siivota kämpän edes normikuntoon. Pyykit, tiskit, siivous, ruuanlaitto, pihatyöt, kauppalista (kaupassa mies käy, jos toimitan listan), kylvyt, nukuttamiset, syöttämiset ja tietenkin kaikki muu lapsista/kodista huolehtiminen jää minulle. Mies tulee töistä, istuu syömään ja lukemaan lehteä tunniksi, sitten istuksii leikkimässä lasten kanssa/pitää seuraa lapsille.
Ei mies ole mikään pikku apurini, joka tekee mitä pyydetään tai käsketään ja sitten minä kiittelen. :O Kuten sanoit, itsepähän olet osasi valinnut, mutta kannattaa saada muutosta aikaan hyvissä ajoin ennen kuin palaat työelämääsi.
mutta olemme keskutelleet asiasta ja nyt meillä käy säännöllisesti siivooja.
LASKUT mies maksaa (tai siis minä maksan hänen tililtään), mutta asuntolaina ym. kulut hoidan itse normaalisti kotona ollessanikin. Olin myös säästänyt rahaa kotonaoloa varten eli pystyn enemmän kuin hyvin osallistumaan kuluihin, vaikken työssä olekaan. Ja kyllä meillä miehellä omia menoja on sen verran, että sopii olla niitä tulojakin. =)
Näin! Siksipä rahatkin ovat hänen.
Kyllä, koti ja lapset on yhteiset, työ on hänen omansa.
Miehellä osa-aikatyö, minulla KHT, OT ja palkka, joka on tunnilta 50 euroa.
Terv. se työssäkäyvä kotiäiti-opiskelija
Että sitten kun menet töihin niin kotihommat tehdään puoliksi, eikö niin?!
Oma mieheni ei juurikaan kotitöissä auttanut kun olin lapsen kanssa hoitovapaalla. Enkä sitä kauheasti odottanutkaan, olihan mulla koko päivä aikaa hoitaa ja ruokkia lasta, eikä sen pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys nyt paljon aikaa vie. Eikä imurointi kerran viikossa.
Toki lasta hoidettiin yhdessä sitten iltaisin, ja välillä vuorotellen niin että toinen pääsi harrastamaan.
myönnän, että tein enemmän silloin, kun lapsia oli vain yksi. Nyt tuntuu, että päivä livahtaa käsistä ja kotityöt kaatuvat päälle illalla. Koen velvollisuudekseni leikkiä ja puuhastella lasten kanssa ennemmin kuin tehdä kotitöitä. Harrastusta en voi itselleni edes kuvitella, koska illat menevät puuhastellessa kotihommissa. Ja toki niitä vieraita ja kauppareissujakin iltoihin mahtuu.
jota olemme mieheni kanssa hoitaneet vuorotellen kotona (nyt minä olen "kotiäitinä").
Riippumatta siitä, kumpi käy töissä, on kotityöprotokolla ollut seuraava: kotonaolija tekee kotitöitä päivän aikana sen verran kuin ehtii ja pystyy. Pääsääntöisesti kotonaolija laittaa ruuan valmiiksi siihen mennessä, kun töissäkävijä tulee kotiin (poikkeuksena pikkuvauva-aika). Ruuan jälkeen töissäkävijä viettää aikaa lapsen kanssa ja kotonaolija tekee ne kotityöt, joita ei ehtinyt/pystynyt illalla tekemään. Viikonloppusiivouksessa vuorotellaan, mutta sen vetovastuu on kotonaolijalla.
kyllä. Isoimmat siivoomiset, kuten imurointi jäävät minulle, koska hoidan ne miehen ollessa töissä, mutta mies esim. tiskaa, pesee pyykkiä, laittaa ne kuivumaan ja usein myös tekee ruokaa (nimenomaan viikonloppuisin). Onneksi mies on sellainen, joka tekee nuo asiat ihan oma-aloitteisesti =)