kenellekkään tehty sektio?
ja kuinka kauan kesti toipuminen sairaalassa, kotona? Itsellä suunniteltuna sektio muutamien päivien päästä ja jännittää vietävästi. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia =)
Kommentit (6)
Toipuminen sairaalassa kesti 4 päivää. Haava oli sen jälkeen pitkään kipeä ja liikkuminen (varsinkin sängystä nouseminen) oli vaikeaa, mutta ehkä n. kuukaudessa oli suht kunnossa. Tsemppiä! Kyllä se hyvin menee!
Mulle tehty sektio seitsemän viikkoa sitten. Muistan hyvin kuinka paniikissa itse olin ennen sektiota ja luin paljon keskustelupalstoja ja niissä olleita kauhutarinoitakin, joista ei olo juurikaan helpottunut. Omasta kokemuksestani voin kuitenkin sanoa, että ei syytä huoleen, leikkaus ei satu ja saat nähdä vauvan heti ja uudestaan kun tulet heräämöstä, jolloin pääset ihokontaktiin vauvan kanssa ja imetystä voidaan harjoitella. Meillä mies piti vauvaa ihokontaktissa paidan alla sen aikaa kun olin heräämössä mikä oli mahtava kokemus miehelleni. Itse toipumisesta.. olimme neljä päivää sairaalassa, ensimmäinen, eli synnytyspäivä meni letkuissa (tippa ja katetri) kiinni, mutta ei oikeestaan haitannut kun vauva oli vierellä. Seuraavana päivänä olin jo kunnolla jalkeilla (vaikka meno oli hidasta) ja siitä se pikkuhiljaa lähti. Kuuden päivän päästä leikkauksesta olin jo kauppakeskuksessa ja kun tikit otettiin viikon päästä pois niin olo haavan kohdalla helpotti. Muutaman viikon päästä leikkauksesta olo oli jo ns. normaali. Nopeesti se aika menee ja kaikki menee varmasti hyvin, keisarinleikkaukset ovat sairaalahenkilökunnalle kuitenkin rutiinia, vaikka meille äideille se on monesti ainutkertaista. Niin ja vinkkinä, varaa mukaan sellaisia housuja, jotka eivät hankaa haavan kohtaa. Itsellä oli esim. vyötärölle ulottuvat äitiysalushousut, sama päälihousujen kanssa, vetskarillisia housuja ei kannata ottaa mukaan.
kipu ei haavalla leikkauksen jälkeen ole mahdoton ja tarjolla on kipulääkkeitä joita kannattaa ottaa, eikä leikkiä sankaria.
takana ja kolmas tulossa. Toipuminen on ollut aina nopeaa, toki leikkaushaava on kipeä jonkin aikaa. Sängystä nouseminen/kyljen kääntäminen maatessa tuottaa varmaan eniten vaikeuksia. Sairaalassa olin 4-5 päivää ja kotona suht normaali olo 2-3 viikon kuluttua. Kannattaa kuunnella kätilöiden vinkit tarkkaan liikkumisesta ja haavan hoidosta.
kun olet varmaankin jo synnyttänyt :D Itsellä sektio pahimmasta päästä tuossa elokuun alussa.
Itsellä kaksi synnytystä takana joista tämä toinen oli sektio vauvan perätilan ja ison koon vuoksi. Koska esikoinen syntyi normaalisti alateitse niin odotin tietysti että tämäkin lapsonen syntyisi samaa kautta. Noh, peppu edellä meinasi tulla ja pettymys oli suuri kun viikolla 38 jotain todettiin että vauva on yli 4kg ettei enään alakautta anneta.
Kovin kehuttiin että sektiot on niin helppoja jne, mutta itsellä meni sektio pieleen, puudutus ei ollut sata prosenttinen ja minut jouduttiin nukuttamaan vauvan syntymän jälkeen koska huusin kivusta. Onneks kuitenkin nämä on sen verran harvinaisia, ettei kovin moni sektio mene pieleen.
esikoinen syntyi hätäsektiolla sydänäänten laskun takia. Oma tarinani onkin sitten varmaan positiivisemmasta päästä. En tarvinnut nimittäin leikkauksen jälkeen mitään kipulääkkeitä. en siis kipupumppua, en suun kautta otettavia lääkkeitä. Seuraavana aamuna nousin heti jalkeille ja hoidin vauvaa. Verta menetin leikkauksessa vain 400ml.
sairaalasta kotiuduin kolmessa vuorokaudessa ja vointi oli kaikkiaan tosi hyvä.
Hoitajat sanoivatkin, etteivät ole ikinä nähneet yhtä hyvävointista sektioäitiä :D