Perin mummulta rahaa ja sisarukseni ovat nostaneet metelin.
Mummoni testamenttasi omaisuutensa minulle (meidän isä oli ainut lapsi ja hän on kuollut jo yli 10 v sitten). Sisärukseni hakeva lakiosaansa.
MUTTA, nyt onkin noussut haloo siitä, että mummon testamentissa on maininta, että puolisolla ei ole oikeutta perintöön. Ja minä nyt muka haaskaan perinnön perheeseeni. Mies työttömänä ja minä osa-aika töissä, eli ihan perustarpeisiin rahaa menee.
Miten nämä "inisijät" saa pitämään huolen omista asioistaan? Eiköhän mummon tarkoitus ollut suojata raha, jos mies olisikin ollut juoppo tms tai joku petturi, mutta nythän rahat menee perheen toimeentulon ylläpitoon.
Kommentit (12)
omaisuus jokapäiväiseen elämään. Toisen vaivoin keräämä. Mummosi tarkoitti sen sinulle säästöä varten. Osta sillä jotain pysyvää, jolla tienaat ja saat pitää sen ihan omanasi. Asunto-osake vaikka tai jos ei ole niin paljon, niin osta osakkeit. Ei todellakaan kannat atuhlata sitä!
Sisaruksiasi kylä ihan aiheesta sapettaa. Tsoein en tiedä, millaiset välit heillä oli mummoosi.
Itse en kyllä tuhlaisi perintöäni ruokaan tms. Mies töihin vaan!
erossa tai sinun kuollessasi, ei miehesi pääsisi perinnöstä nauttimaan.
Sukurauhan takia olisi parasta, että saat tästä asianajajalta mustaa valkoisella.
eli mummosi lapsia ja kun niitä ei ole ei lakiosaan ole kellään oikeutta. Mummo saa määrätä perintönsä kokonaan sinulle.
En itse uskaltaisi mihinkään osakehommaan ryhtyä, mutta sijoitusasunto olisi hyvä vaihtoehto, jos vaan rahat riittää. En tosin koe kyllä minään pahana sitäkään, että rahat menisivät parempaan elämiseen.
Millään "vaivalla säästämillä rahoilla" ei pitäisi olla kenellekään muulle mitään merkitystä kuin korkeintaan säästäjälle itselleen, ja tässäkin tapauksessa hän on vainaa.
tärkeämpää kuin arjen rahoitus?
Laita ihmeessä perintörahat arkielämään. Mummosi olisi varmasti tyytyväinen siihen :)
Ja mitä sisaruksiin tulee... Toisaalta ymmärrän ihmetyksen, mutta päätös oli mummon.
Puolet mummun omaisuudesta on lakiosa joka kuuluu isällesi. Koska hän on kuollut, sinä ja muut sisaruksesi peritte kimpassa mummon omaisuudesta puolet.
Toinen puoli tulee testamentin mukaisesti sulle.
meidän perheen kannalta SUURI summa, eli melkein 30.000 euroa.
Tämä oli siis mummolla SALAA pankkitilillä. Ihan tavallisella käyttötilillä. Emme tienneet, kun perunatkin säästösyistä kasvatti ihan loppuun asti itse.
Mummo varmaan halusi "palkita" sen, kun meidän perhe kaikkein pisimmältä matkaa kävi häntä katsomassa ja usein mies jäi lapselikaksi ja mä menin auttamaan mummoa kevätsiivouksissa yms. En siis mitenkään rahan vuoksi, enhän rahasta edes tiennyt, junaliput mummu aina maksoi.
Mies hakee koko ajan töitä! Lapset osa-aikahoidossa, että pystyy myös hän heti aloittamaan, jos jotain saa. Jotain satunnaisia keikkoja ollutkin, mutta ei oman alan.
Jotenkin vaan harmittaa siskojen käytös :(. Mut on jätetty yhteisten juttujen ulkopuolelle...
voi että niinhän se on hirveän usein, että perinnönjaossa ne välit menee sisarusten kesken...kateus ja se että jokainen haluisi saada tietysti mahdollisimman paljon. Eli jos vanhemmat haluavat rikkoa lastensa välit niin helppo keino siihen on kohdella eriarvoisesti perinnönjaossa. surullista, mutta totta. Ahneus on vallalla.
niin jakaisin itse perinnön tasapuolisesti meidän sisarusten kesken. En haluaisi jonkin niin tyhmän asian kuin rahan takia etäännyttää itseäni sisaruksistani. Jäisi sinulle siltikin rahaa enemmän kuin ennen yllätysperintöä.
Jos mulle kävisi samalla lailla, niin jakaisin itse perinnön tasapuolisesti meidän sisarusten kesken. En haluaisi jonkin niin tyhmän asian kuin rahan takia etäännyttää itseäni sisaruksistani. Jäisi sinulle siltikin rahaa enemmän kuin ennen yllätysperintöä.
se testamentissa oleva merkintä tarkoittaa sitä että jos eroatte tai jompikumpi kuolee niin tätä mummun perintöä ei lasketa avio-oikeuden alaiseen omaisuuteen niin että niistä ehkä olisi pakko antaa osa puolisolle mutta ei se mitenkään rajoita sun oikeutta vapaaehtoisesti käyttää niitä rahoja perheen elatukseen tai vaikka lahjoittaa koko summa miehelle heti huomenna.