Onko kaikkiin lastensynttäreihin ja perhejuhliin pakko osallistua?
Lastenkutsuista on nyt tullut painajaismainen rumba.
Lapseni luokalla on muodostunut tavaksi, että kaikki luokkakaverit kutsutaan synttäreille. Luokalla on 18 lasta - eli 18 syntymäpäiväkutsut vuodessa. Ja useimmiten tietysti viikonloppuisin, jolloin perhe voisi tehdä muutakin yhdessä.
Tähän sitten vielä päälle tuttavien lasten synttärikutsut... Tuttavapiirissämme monilla on tapana kutsua lastensa synttäreille aivan kaikki kaveripiiristä.
Ja sitten touko-kesäkuu: meidän kaikki seuraavat viikonloput juhannukseen asti on täynnä perhejuhlia yhtä lukuunottamatta. Kahdet kummilasten synttärit, toiset eri puolella Suomea eli on jäätävä yöksi. Lakkiaiset. Rotinat. Kahdet 50-vuotisjuhlat, äitienpäivä, oman siskoni synttärit, häät, yhdet rippijuhlat.
Yksi kaverini tuossa soitti ja kysyi, että minä viikonloppuna voisi tulla käymään. Hän asuu muualla ja tulisi yökylään. Oli pakko sanoa, että tule vasta kesälomalla juhannuksen jälkeen. Hän taisi vähän loukkaantua, mutta missä välissä tässä nyt sitten kestitsee vieraita, kun pitää koko ajan juosta jossain?
Ja tietysti kaikki nuo juhlat ovat juhlijalle itselleen ainutlaatuisia tilaisuuksia ja toki vähän loukkaantuvat, jos ei mennä... Ja onhan sitä kivakin tavata sukulaisia ja ystäviä... Mutta missä välissä jää aikaa perheelle? Koska ehdittäisiin mennä mökille?
Stressaa. Mistä noista voisi kieltäytyä? Ja sitten potea huonoa omatuntoa ja kuulla vielä 10 vuoden päästäkin, kun ei sitten oltu sen-ja-sen synttäreillä...
Kommentit (9)
Ei ole pakko mennä kaikkiin. Menette niihin mitkä tuntuu tärkeämmiltä. Muille voitte keksiä jonkun hyvän selityksen (olette jossain muualla silloin tms.).
Sillain aikuismaisesti välittämättä siitä, mitä ne muut mahtaa ajatella. Ei tuo nyt enää ihan terveeltä vaikuta, että laukkaatte kaikki mahdolliset juhlat läpi vaikkette oikeasti halua. Kokeile, tuntuu ihan kivalta tehdä sitä mitä itse haluaa.
Niistä on helppo kieltäytyä vaikka laittamalla viesti, kiitos kutsusta, valitettavasti emme pääse tulemaan. Ei tartte selitellä mitään.
Mutta kun meillä on sukulaisiin läheiset välit. Naimisiin menevä serkku on kuin oma veli, tädin 50-vuotisjuhlissa olen esiintymässä, kummilapsen lakkiaisista on paha olla pois...
Mukavaa on ,kun ihmiset järkkää kaikkea ja kutsuu, mutta rajansa kaikella. Pitää jäädä myös omaa rauhallista aikaa ja aikaa perheelle. Joskus olen kieltäytynyt jostain kutsusta ihan siihen vedoten, että meillä ei ole muuten viikkoihin yhtään "vapaata" päivää ilman jotain ohjelmaa. Kaikki, esim. anoppi, ei sitä ymmärrä, mutta aina ei voi miellyttää kaikkia.
ihmiset pitävät juhlia ja kieltäydyt kun on tarpeeksi menoja. Opi valehtelemaan. Jos joku sanois mulle haluan olla kotona, en kyllä ikinä kutsuis mun juhliin.
Sano mielummin teillä on jo jotain muuta samalle päivälle, et silloin valehtele, teillä on kotonaoloa.
Lasten jokavuotisille synttäreille on turha osallistua. Mikäli synttäreitä on paljon, tee valintaa: osallistut vain parittomille/parillisille synttäreille tms.
Tai teet listan vuodesta etukäteen ja voit ihan sen ilmoittaakin hlöille että on pakko rajata kun on niin paljon juhlia, itse asiassa luokkakaveripiirissa voisi ihan sopia jostain käytännöstä, ettei joka vuosi tarvitse kaikkien osallistua tms?
Rippijuhlat ja lakkiaiset jne ovat eri asia, koska ovat henkilön ainutkertaisia tapahtumia, niihin pyrkisin osallistumaan tietenkin. Synttäreitä vaan karsimaan raa'alla kädellä.
Ei kai niihin teidän koko perhettä kutsuta? Ja ne ei kai kestä 2 tuntia kauempaa?
Siinä jää vielä viikonlopusta paljon jäljelle. Ja jotenkin en jaksa uskoa, että ihan jokainen perhe kutsuisi 18 luokkakaveria synttäreille. Kaikilla niin isot talot, tai ulkoistetut juhlat?
Synttärit on heidän luokalla useimmiten ulkoistettu jonnekin pois kotoa.
Nuo lastenkutsut järjestetään yleensä lauantai-iltapäivisin. Kyllä siinä sitten koko viikonloppu meni siinä mielessä, että jonnekin kauemmas kuten mökille tai esim. Helsinkiin tai Tampereelle ei sellaisena viikonloppuna kannata enää lähteä.
Ja lapsi murjottaa, jos ei noille synttäreille pääse.
Noihin sukujuhliin on nyt varmaan vaan pakko osallistua ja kahlata ne läpi. Voisihan sitä valehdella, juu, mutta kun toisaalta haluan mennäkin. Paitsi miehen suvun juhlat vois jättää vähemmälle. :) No ei kai. Mutta hän ei itse tykkää käydä niissä.
Mukavaa on ,kun ihmiset järkkää kaikkea ja kutsuu, mutta rajansa kaikella. Pitää jäädä myös omaa rauhallista aikaa ja aikaa perheelle. Joskus olen kieltäytynyt jostain kutsusta ihan siihen vedoten, että meillä ei ole muuten viikkoihin yhtään "vapaata" päivää ilman jotain ohjelmaa. Kaikki, esim. anoppi, ei sitä ymmärrä, mutta aina ei voi miellyttää kaikkia.