Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvattaako kukaan yrttejä tms parvekkeella?

Vierailija
01.05.2010 |

Itse aion nyt tänä kesänä kokeilla ja salaatti ja rucola ja tomaatti on jo itänyt. Vielä aion laittaa persiljaa ja ruohosipulia.

Voikohan kylmät yöt vielä palelluttaa ne?

Ihan omaksi ilokseni vaan, en mitenkään ekologisessa tai säästömielessä (taitaa mennä rahaa enemmän kuin kaupasta ostettuihin, kun ostaa laatikot,mullat ja lannoitteet)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laittaisi vielä ulos.

Ja jos laitat tomaattia, muista nyhtää "varkaat" pois kaikista lajikkeista.

Ja tomaatin kanssa samaan multaan (astiaan) ei voi laittaa muita. Tomaatti "syö" niiltä elinvoimat.

Vierailija
2/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä pitää vissiin harventaa reilusti,että jotkut jäävät elivoimaisiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme juuri muuttaneet ja nyt meillä on iso lasitettu parveke.

Vinkkejä kaipaisin minäkin. Sen tiedän, että tomaatti ei siedä kylmää.

Vierailija
4/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaatit partsilla. Olen nyt tykännyt laittaa kirsikkatomaatteja parina viime kertana. Kolmesta taimesta tuli viime kesänä toista sataa tomaattia. Nyt ajattelin laittaa neljä tainta.

Tomaateille laitan ison vanhan sinkkivannan pohjalle niitä keraamisia "salaojarakeita" ja siihen päälle kunnon kasvumullan. Käytän multaa en turvetta koska en jaksa kastella jatkuvasti.

Mulla noi tomaatit on ollu tuettuna parvekkeen kaiteeseen, tarvitsevat jonkun tuen kun kasvavat pituutta.

Varkaat joita pitää nyppiä pois kasvavat aina "oksanhangasta". Paremmin menee jos ne nyhtää pois. Saa paremman sadon.

Olen kasvattanut ruohosipulia ja basilikaa, molemmat menestyvät hyvin jos saavat hyvän alun sisällä.

Pinaattikin menee hyvin jos jaksaa kastella ja harventaa. Jos tarvetta ei ole jatkuvasti, kasvavat helposti puiseviksi. Näin ainakin meillä.

Tillistä tuli iso ihana pehko, se kasvaa myös melko nopeasti.

Niin ja meillä parveke aamupäivän aurinkoon, ei laseja. Asettaa haasteita kuivuutta vastaan taisteluun jos on pari päivää poissa kotoa.

Vierailija
5/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia tomaatteja ei todellakaan tarvi harventaa tai nyppiä "varkaita". Suosikkilajini keltainen supermakea sungold ja yleensä muut pienet eivät edes pidä nyppimisestä.

Vierailija
6/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirsikkatomaatin taimia? Pitääkö lähteä taimimyymälään vai löytyykö esim.Prismasta?

Vierailija
7/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia tomaatteja ei todellakaan tarvi harventaa tai nyppiä "varkaita". Suosikkilajini keltainen supermakea sungold ja yleensä muut pienet eivät edes pidä nyppimisestä.

vaikka sanottiin ettei kirsikkatomaateista tarvii poistaa varkaita, tein niin ja sain paremman sadon niistä joista nypin varkaat pois. Äiti ei nyppinyt varkaita (ostettiin samat taimet) ja satonsa jäi minimaaliseksi. Kasvuolosuhteet vaikuttavat tosin myös, mutta en näe syytä olla nyppimättä...

Eli aion jatkossakin tehdä niin...

t.2

Vierailija
8/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä samasta kasvista kasvavia lisäoksia vai mitä?

Vierailija
9/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatin laitoin suoraan partsilaatikkoon tulemaan. Jostain ihmeen syystä persilja ei ole lähtenyt itämään - mikähän siinä on. Kahdessa taimiastiassa on. Kirsikkatomaatit olen jo siirtänyt omiin ruukkuihin. Mitä nuo varkaat ovat. En oikein tiedä, missä vaiheessa, hyvä siirtää omiin ruukkuihinsa.

Olen pitänyt kaikkia päivällä ulkona ja ottanut yöksi sisään. Aion vielä kylvää rucolaa. Ekaa kertaa tällaista teen - sain innostuksen siitä Hesarin taannoisesta jutusta - ehkä joku muukin täällä. Meillä lasitettu partsi - mihin paistaa aampupäivä aurinko.

Vierailija
10/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka hinnakkkaita ovat.

Ehtiikö vielä kasvattamaan siemenistä vai olenko jo myöhässä?

Vierailija
11/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat siis sellaisia pikkuisia uusia oksia samaa kasvia jotka lähtevät kasvamaan aikaisemmasta oksanhangasta. Eli karrikoidusti jos on yhdeksänkymmenen asteen oksanhanka, sieltä kasvaa välissä sellainen 45 asteen kulmassa oleva pikkuoksa... Pois vaan varkaat, jotka siis vievät liikaa voimaa kasvin kasvuun eikä tomaattien tuottamiseen.

Toreilta ja Plantageneistä tms saa taimina jos ei halua enää lähteä kasvattamaan.

Vierailija
12/12 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä ainakin löytyy jotain vinkkiä:

http://www.biolan.fi/suomi/default3.asp?active_page_id=764

itse ostin ruukkupuutarahakirjan (ihan uusi, Prismassa ainakin oli näitä 13,90) ja siitä saa ihania vinkkejä.

Kokeile ananaskirsikkaa, se kuulemma tykkää parvekeolosuhteista ja esim kasvusäkissä kasvaa komeasti! Kasvusäkkiä ei tietenkään kannata laittaa suoraan parvekkeen lattialle, kun kasteluvedet valuu...