pittäkö lapsilla 3 v ja 5 v olla mustat vaatteet hautajaisissa?
voiko ajatella tytöille valkoista mekkoa vai pitääkö olla mustat mekot ja mistä sellaisia saa lapselle. lähiomainen.
Kommentit (28)
lasten väri on tummansininen. Aikuisten hautajaisväri on musta.
( joissain maissa jopa valkoinen..)
Meidän lapsilla 4v ja 2v on ollut hautajaisissa violetit mekot valkoisilla asusteilla. Toisissa hautajaisissa mustat neuleet ja hameet valkoisilla asusteilla. Lisänä tietenkin mustat kiiltonahkakengät. Hiuskoristeet ovat myös olleet mustia.
Meidän neidillä oli isäni hautajaisissa tumman viininpunainen mekko (ihan sopiva minusta), pojalla mustat housut, liivi ja valkoinen paita.
En tarkoittanut, etteikö lapsia voisi viedä hautajaisiin. Tarkoitin, että jos lapsi on juuri siinä kehitysvaiheessa, jolloin kuolema pelottaa, niin on turha pahentaa asiaa.
Oma lapseni oli erittäin herkässä vaiheessa, kun olisi olleet hautajaiset "tarjolla", eikä olisi mieleenkään tullut rääkätä häntä. Lapsi on älykäs ja analyyttinen.
Itse olen lapsena tyynesti palloillut hautajaisissa piittaamatta asiasta sen enempää (näin äitini kertoi). Lapset ovat erilaisia, eikä mielestäni iltaitkuja kannata turhaa lisätä.
t. 24
Käyttäisin väreinä mustaa, valkoista, harmaata, tummaa luumua.. voi olla valkoiset mekot ja sukkahousut, mustat kengät.
Sopiviva värejä lapsilla ovat musta, tummansininen, ja ruskea. Jos on liivihame, alla voi olla valkoinen paita.
oli äitini hautajaisissa näin;
tyttöllä harmaa puolimekko ja valkoinen paita, mustat sukkahousut
pojilla tummansiniset puvut tummat skrakat ja mustat kengät valkoiet paidat.
Kaikki kolme lasta veivät myös mummolleen valkoisen ruusun arkunpäälle.
Lapsen EI tarvitse olla mustissa. Tummansininen ja tummanruskea, harmaakin oikein hyviä.
Itse olen ollut lapsena, 11-vuotiaana, isäni hautajaisissa valkoisessa hameessa ja paidassa. Kaupassa suosittelivatkin silloin lapselle valkoista asua. Ei lapsella todellakaan tarvitse olla mustaa. Pääasia kai, ettei laita mitään riemunkirjavia värejä päälle.
Meillä 2v pojalla oli papan hautajaisissa mustat suorat housut, musta liivi, musta kravatti ja valkea paita.
4v tytöllä musta mekko, jossa valkeita pilkkuja ja valkeat sukkahousut. Molemmilla lisäksi mustat juhlakengät.
Sen verran voi varmaan normiperheessä panostaa, että vaikka kirpparilta tai huutiksesta ostaa niitten printtipaitojen ja farkkujen taikka kukkamekkojen tilalle jotain tummaa ja hillittyä, juhlan arvoon sopivaa vaatetta.
Kunhan niissä ei ole mitään punaisia koristeita ym. Ehkä musta/tummansinen neuletakki siihen valkoisen mekon päälle ja mustat/tummansiniset sukkikset ja kengät.
Ehkä mustavalkoinen olisi vielä parempi, jo silläkin perusteella, ettei noin pioenten lasten asut olisi täysin riemunkirjavaia muistotilaisuuden ruokailun jälkeen. En siis edes käytännön syistä uskaltaisi laittaa pienelle lapselle kokovalkoista.
Etiketti ei sido pientä lasta, ja jos on olemassa jo jotain juhlallista ja hillittyä niin laittakaa ne.
niin äkkiäkös tytölle tekaisee mustan hameen ainakin, jollei jopa yksinkertaista liivimekkoa. Siihenhän voi lisätä sitten jotain pinkkiä nauhaa tai ruusukkeita jälkikäyttöä ajatellen.
Ihan lastenvaateliikkeissä on ollut hyvät valikoimat tummaa mekkoa ja vaatetta ympäri vuoden. Nicky&Nelly:sta on taidettu meille löytää sopivat tarvittaessa.
valkoinen on surun väri joissakin maissa. Ja sopii minusta hyvin suomalaisiinkin hautajaisiin. Punaiset, keltaiset yms. jättäisin pois.
lastenvaateosastolla ihan oma nurkkaus, jossa tytöille ja pojille valkoiset kauluspaidat, pojille tummat housut ja solmiot, tytöille harmaat jne vekkihameet. Oon jostain syystä kutsunut sitä mielessäni 'kuoronurkkaukseksi' (mistä lie yhdistynyt kaksi piuhaa aivoissani, että olisivat kuorojen esiintymisvaatteita :-/ ) mutta lienee yleinen siistin pukeutumisen looshi.
Varmaan ihan jokaisesta lastenvaateliikkeestä saa sopivia vaatteita hautajaisiin. Esimerkiksi Pikku Kipparissa Isossa Omenassa on perinteisesti ollut aika hyvät valikoimat.
Tummansinininenkin on tosi hyvä väri ja mun mielestä esimerkiksi joku merimiestyylinen mekko menisi hautajaisissa oikein hyvin.
Valkoinenhan on viattomuuden väri ja perinteinen lasten juhlaväri. Todellakin pikkulapset voi pukea ihan valkoisiin.
Meillä oli esikoisella pikkuveljensä hautajaisissa harmaa liivimekko ja valkoinen paitapusero.
ja tumma luumu ja vastaavat. En laittaisi iloisia pastellivärejä enkä keltaisia tai punaisia.
Ja jos mustaa haluaa, kannattaa käydä katsomassa Jesper Junior...
MENEEKÖ LAPSI SIITÄ PILALLE, JOS PUKEUTUU JUHLAN ARVOON SOPIVASTI?
vakavammin, jos kuolemaa, hautajaisia ja arkkujen näkemistä piilotellaan aikuisikään asti. Meillä ainakin 2- ja 4-vuotiaat ovat pitäneet isäni kuolemaa täysin luonnollisena ja ei-pelottavana asiana. Olivat mukana hautajaisissa alusta loppuun, ovat nähneet saattoväen itkevän ja minun kotonakin aika ajoin. Suoraan sanon, että ikävöin pappaa, koska hekin ikävöivät omalla tavallaan. Ei kuolema ole mikään peikko, eikä heille ole tullut mitään kuoleman pelkoa. Ihan samalla tavalla kyselevät kuolemasta kuin syntymästäkin. Nyt ovat 4 ja 6 eli papan kuolemasta 2 vuotta.