Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua yhtä tuttavaani.

Vierailija
30.04.2010 |

Olen aina puhunut, että minulla on rahat tiukilla: Olen opiskelija, isäntä töissä ja lapsia. Niin se jatkuvasti kyselee minua kaiken maailman matkoille, nytkin olisi sellainen 800 € matka tiedossa. Olen ilmoittanut hänelle, että ensisijaisesti matkustan perheeni kanssa, koska matkusteluun ei ole muutenkaan paljoa varaa. Perheen kanssa voidaan matkustaa noin pari kertaa vuodessa. Ensi vuonna ehkä voidaan tehdä ensimmäinen yhteinen ulkomaan matka (perheen kanssa) ja ollaan kuitenkin jo 10 v oltu yhdessä. Rasittavaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kirjoitteli tässä, että olen kateellinen tuttavalleni, koska olen hänen raha-asioitaan niin tarkkaan miettinyt. Tuttavani on itse pistänyt niitä vertailemaan, koska hän on aina sanonut, että minulla pitäisi olla rahaa siihen ja siihen, koska hänelläkin olisi. Olen siis miettinyt miksi minulla ei ole varaa, mutta hänellä on (ja vastauksenhan olen monta kertaa jo tähän ketjuun kirjoittanut).

Joku myös kirjoitti, että ap:n elämä on surkeeta, kun tuttava pyytää matkoille. Jäiskin vaan siihen pyytämiseen! Eli jos vastaisin, että en pääse, ei ole rahaa matkustella, koska ei ole rahaa matkustella perheenkään kanssa, niin ei alkaisi syyllistämään "pitäs olla" jne.

Nyttenkin hän pyysi minua lasten kanssa matkalle Suomessa ja sanoin, että viikonloppu käy. Hänelle ei käynyt ja hän ehdotti, että pyytäisin palkatonta vapaata työstäni (2 pv), että pääsen sinne matkalle. Kerroin, että ei minulla ole varaa ottaa. Niin hän alkoi: "Kyllä mulla olis varaa ottaa, vaikka olisi 2 lastakin". En oikein loppujen lopuks tiedä, että onko kovin kohtuullista pyytää toista ottamaan palkatonta vapaata ja puuttua siihen, jos toinen sanoo, että ei ole varaa. Ja taas siihen varaallisuuteen vaikuttaa koko perheen taloudellinen tilanne, mitä on joutunut lapsille hankkimaan, pyöriä, vaatteita, lapsella on suht kallis harrastus, mutta mielestäni se on tärkeää, koska hän ei oikein muuta halua harrastaa). Ja olen ollut 5 v pääsääntöisesti opiskelija (kesäisin töistä), tästä työstä jää 1000 € käteen kk (ja niitäkin rahoja pitää säästellä osa pahan päivän varalle), pitää ostaa asioita, joita ei ole muuten pystynyt hankkimaan -> rahat tiukilla. Niin ei tuo tonni välillä ole paljoa. Niin tämä tuttavani pyörittelee minunkin raha-asioita niin kuin parhaaksi näkee: Kun sanoin, että saan kesätöistä 1000 €/kk, niin hän sanoi, että se on paljon! Mutta kun mun pitäs lähtee jollekin matkalle hänen kanssaan, jossa kustannukset olisi 1000€, niin sillon se on vähän.

Tässä tulee ehkä tärkein; Sitähän neuvotaan puhumaan toiselle "Minusta tuntuu..." No yritin tuota keinoa. Kirjoitin hänelle viestin "Minusta tuntuu, että syyllistät minua" Niin hän ei vastanut siihen mitään. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että häneen ei nyt tuollainenkaan tehoa? Haluaisin kuitenkin jonkilaiset välit häneen pitää, mutta on välillä niin vaikea, kun hän ei osaa käyttäytyä kuten normaalit ihmiset (ei mun muut kaverit käyttäydy vastaavassa tilanteessa, kun sovitaan käykö yhteinen matka, noin).

ap

Vierailija
2/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pyytää sua jonnekin, miksi et vain vastaa, että ikävä kyllä en voi lähteä. Jos joku pyytää ottamaan palkatonta, sanot vain, että et voi. Jne. Älä tee niin suurta numeroa siitä, että sulla ei ole varaa; elämä on valintoja, ja sä teet mieluummin rahoillasi muuta, esim. maksat asumisesta, ostat ruokaa, vaatteita jne. Eli joo, tavallaan ei ole varaa, mutta älä toitota sitä niin kovasti. Se on ärsyttävää.

Hassua "riidellä" kaverin kanssa raha-asioista ja kirjoitella "minusta tuntuu"-viestejä. :D Jos et pääse, et pääse ja sillä hyvä, ei tarvi selitellä. Ihmeellisesti kyllä käyttäytyy tuo kaverisikin! Jotenkin ihmeellisesti te tuette ja lietsotte toisianne tuollaiseen käytökseen... Kaveri käyttäytyy vähän oudosti ja sä tuet ja mahdollistat sen selittelemällä niin kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväpiirissä myös lapseton hyvintoimeentuleva pariskunta, jotka ei millään käsitä, että oikeasti ei ole rahaa. Olen äitiyspäivärahalla, lapsia monta ja miehen (yksityisyrittäjä) tilanne on tämän vuoden ollut aika surkea. Olen näille ystävilleni jopa kertonut paljonko meillä on kuukaudessa rahaa ja mitä laskuja siitä menee.

Toissapäivänä taas soittivat huonekalukaupasta, kun siellä ois nyt ihana ruokapöytä, just kuin meille tehty, vain 690!!! Että ostaako he sen nyt ja tulen sitten illalla heiltä hakemaan ja samalla maksan. Kun kerroin, että haen käytettyä pöytää mm. huutonetistä ja hintaluokkaa ihan eri, he loukkaantuivat, koska olivat nähneet niin valtavasti vaivaa soittaakseen ja en tajua, että pöytä on siis nyt tarjouksessa, lähtöhinta ois paljon kovempi :) Ihanaa.

Vierailija
4/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pyytää sua jonnekin, miksi et vain vastaa, että ikävä kyllä en voi lähteä. Jos joku pyytää ottamaan palkatonta, sanot vain, että et voi. Jne. Älä tee niin suurta numeroa siitä, että sulla ei ole varaa; elämä on valintoja, ja sä teet mieluummin rahoillasi muuta, esim. maksat asumisesta, ostat ruokaa, vaatteita jne. Eli joo, tavallaan ei ole varaa, mutta älä toitota sitä niin kovasti. Se on ärsyttävää.

Hassua "riidellä" kaverin kanssa raha-asioista ja kirjoitella "minusta tuntuu"-viestejä. :D Jos et pääse, et pääse ja sillä hyvä, ei tarvi selitellä. Ihmeellisesti kyllä käyttäytyy tuo kaverisikin! Jotenkin ihmeellisesti te tuette ja lietsotte toisianne tuollaiseen käytökseen... Kaveri käyttäytyy vähän oudosti ja sä tuet ja mahdollistat sen selittelemällä niin kovasti.

siis tuolle Suomen matkalle! Mutta sitten kävikin ilmi, että ajankohta ei sovi yksiin. Sitten hän kysyi, että enkö voi pitää vapaata (ei käynyt vielä ilmi, että hän tarkoitti palkatonta). Ja sitten hän sanoi, että hänen töissään voi pitää palkatonta milloin vaan, niin siihen sitten vastasin, että ei ole varaa. En selitellyt uudelleen menoista ja tarkemmin varallisuudesta (niin kuin tuossa edellisessä viestissä). Mutta tämä tuttavani oikeastaan vaatii selittelyä. Hänelle ei tuossakiaan riittänyt a) ajankohta ei sovi molemmille b) ei ole varaa (siis ei ole varaa ottaa sitä palkatonta + matkat) (enkä muutenkaan tiedä saisinko työni puolesta, kun sijaistan). No kyllähän tuossa mukana on vähän selittelyä, mutta jos olisin vastanut hänelle, että en voi ottaa palkatonta, niin hän ois kuitenkin sanonut miksi (tai kyllä meidän työpaikalla voisi).

Niin jokuhan täällä neuvoi keskustelemaan, niiin siksi laitoin "minusta tuntuu" -viestin. Eikös sitä niin neuvota keskustelemaan, ettei syytetä toista. Ja mitä raha-asioihin tulee (mitä en tälle tuttavalleni selitä), hyvä, että lapsille on vara ostaa vaatteita (no OK se lapsen harrastus vie paljon rahaa, mutta on tärkeä), eikä me muutkaan perheenjäsenet vaatteila koreilla. Sitä paitsi oikeasti harva lapsiperhe, jossa toinen käy "normipalkkaisessa työssä" ja toinen opiskelee, pystyy paljon matkustelemaan. (Niin tähänhän tuttavallani on vastaus, mun pitäs mennä töihin). Johtopäätös -> hän ei anna kaikkien kukkien kukkia. ts olla sellainen kuin olen ja järjestää elämääni niin kuin järjestäisin.

(Eikä hän itsekään jousta, esim. ajan kanssa). No nyt tiedän ainakin mistä narusta seuraavan kerran vetäisen: "tule sä tänne, kun se on sulle niin helppoa ja sulla on varaa, pyydä palkatonta..." ap

Vierailija
5/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväpiirissä myös lapseton hyvintoimeentuleva pariskunta, jotka ei millään käsitä, että oikeasti ei ole rahaa. Olen äitiyspäivärahalla, lapsia monta ja miehen (yksityisyrittäjä) tilanne on tämän vuoden ollut aika surkea. Olen näille ystävilleni jopa kertonut paljonko meillä on kuukaudessa rahaa ja mitä laskuja siitä menee.

Toissapäivänä taas soittivat huonekalukaupasta, kun siellä ois nyt ihana ruokapöytä, just kuin meille tehty, vain 690!!! Että ostaako he sen nyt ja tulen sitten illalla heiltä hakemaan ja samalla maksan. Kun kerroin, että haen käytettyä pöytää mm. huutonetistä ja hintaluokkaa ihan eri, he loukkaantuivat, koska olivat nähneet niin valtavasti vaivaa soittaakseen ja en tajua, että pöytä on siis nyt tarjouksessa, lähtöhinta ois paljon kovempi :) Ihanaa.

tuttavallani -> yritetään päättää toisen asioita, toisen puolesta. Toivottavasti tuosta asiasta ei tuttavas pitkään rankuttanu. Mun tuttava kun rankuttaa noista matka-asioista nii-in pitkään. ap

Vierailija
6/35 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka jaksaa edes miettiä ystäväänsä noin paljon kuin sinä? Ei aikuisella äidillä ole aikaa ainakaan...

Rakas, sulla on vielä paljon elämää elettävänä edessä. Elä itsellesi äläkä jollekin muulle.

Ja ketä kiinnostaa toisten raha-asiat? Siis niin paljon,että sinun pitää täälläkin ääneen selitellä sinun ja hänen tuloistaan. ???

Jotenkin tämä ystävyys-sana on kyllä minua naurattanut kun täällä lukee kaikenlaisia juttuja "ystävyksistä"". helvetti, sano sille suoraan päin naamaa,mikä siinä on niin vaikeaa?

Täytyy todeta,niinkuin joku jo totesikin että jopa on sulla ongelmat! Toisaalta,positiivista

tässä on se että jos tämä on elämäsi täyttävä ongelma niin sullahan pyyhkii sitten tosi hyvin!!!

Vierailija
7/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän käy töissä, hänellä ei ole lapsia. hänen avomiehensä talo, jossa hän siis asuu, on maksettu. Hän toki maksaa siitä asumiskustannuksia, mutta asumiskustannukset varmaan ovat normaalia pienemmät. Eiköhän hänellä jää ihan palkastaan rahaa matkusteluun. Onhan sen talouden tulot (molemmat siis töissä) varmaan paljon pienemmät kuin meidän (vain isäntä töissä ja mä opiskelen). Meillä sitten (muita/pakkollisia) menoja enemmän, koska on lapset. Ei yksinkertaisesti jää paljoa ylimääräistä rahaa matkusteluun.

Vierailija
8/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan he voisivat olettaa ettet kuitenkaan lähde eikä edes kysyttäisi mukaan! Meillä tilanne on niin että olisi mukavaa jos edes pyydettäisiin eikä oletettaisi etten kuitenkaan lähde! En varmaan lähtisi, mutta olisi mukavaa jos joku pyytäisi...

Vierailija
10/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan he voisivat olettaa ettet kuitenkaan lähde eikä edes kysyttäisi mukaan! Meillä tilanne on niin että olisi mukavaa jos edes pyydettäisiin eikä oletettaisi etten kuitenkaan lähde! En varmaan lähtisi, mutta olisi mukavaa jos joku pyytäisi...

ap

Vierailija
11/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tuttavathan olisi kivoja-jotka pyytelee matkoille!

Se,että erittelet kaikki hänen kulunsa, todistaa että olet kateellinen...

Vierailija
12/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa virallista teidän ystävyys!?

Mikset voi normaalisti sanoa tutullesi ettei tilanteessasi onnistu, ja hänen kyselynsä vaan masentavat sinua kun et voi lähteä.

On se kumma ettei osata ystäville jutella vaan täällä pitää manailla...

Vierailija
13/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tuttavathan olisi kivoja-jotka pyytelee matkoille!

Se,että erittelet kaikki hänen kulunsa, todistaa että olet kateellinen...

Minähän kerroin vaan TAUSTAT, että lukijat ymmärtävät mistä on kyse (eli miksi en ainakaan tällä hetkellä pysty lähtemään). En muuta. En kyllä lapsiani/perhettäni vaihtaisi hänen kanssaan, tai kenenkään muunkaan kanssa matkusteluun.

Lisäksi jos muita taustoja tässä kertoisin, mieheni työvuorokin on sellainen, että minun on mahdotonta lähteä, koska pienten lasten pitäisi olla iltaisin yksin kotona, niin mites sekään nyt onnistuisi. Tämänkin olen hänelle KERTONUT (jos nyt sanoista aletaan pilkkua nussimaan vai olisiko tälle vielä sopivampi sana? Ikävä kyllä verbaalinen lahjakkutteni ei ole kovin hyvä, vaikka täällä varmasti pitäisi olla, ettei ulos savustettaisi ;) ap

Vierailija
14/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän käy töissä, hänellä ei ole lapsia. hänen avomiehensä talo, jossa hän siis asuu, on maksettu. Hän toki maksaa siitä asumiskustannuksia, mutta asumiskustannukset varmaan ovat normaalia pienemmät. Eiköhän hänellä jää ihan palkastaan rahaa matkusteluun. Onhan sen talouden tulot (molemmat siis töissä) varmaan paljon pienemmät kuin meidän (vain isäntä töissä ja mä opiskelen). Meillä sitten (muita/pakkollisia) menoja enemmän, koska on lapset. Ei yksinkertaisesti jää paljoa ylimääräistä rahaa matkusteluun.

Ja mikäs kyselyissä sitten rasittaa???

Jos et itse pääse?=eli harmittaa =

kateellinen hänen tilanteelleen?

villi arvaus vaan.

Vierailija
15/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa virallista teidän ystävyys!?

Mikset voi normaalisti sanoa tutullesi ettei tilanteessasi onnistu, ja hänen kyselynsä vaan masentavat sinua kun et voi lähteä.

On se kumma ettei osata ystäville jutella vaan täällä pitää manailla...

En tarkoittanut tuolla "ilmoittanut" sanan käytöllä, että meidän ystävyys olisi jotenkin virallista. Joo olen sanonut (en kyllä tuota "masentaa"), mutta hän alkaa aina syyllistämään minua; "Ei sulla ole varaa lähteä, kun et tee töitä opiskelujen ohella (huom. mulla on ne lapset, joiden kanssa on ihan hyvä olla, sitten minulla on myös vajaavuus, jonka takia jo pelkkä opiskelu normaalia vaikeampaa)."

Tämä samainen tuttavani monta vuotta suunnilleen pakotti minut yhden ketjun (joka täälläkin haukuttiin ja etenkin myyntihommat; kuluja tulee loppujen lopuksi enemmän kuin tuotta) myyntihommiin. Ja vastaus: "En tykkää tyrkyttää tuotteita muilla ihmisille, en ole myyjätyyppiä, mulla on ihan tarpeeks töitä opiskelujen ja lasten kanssa" (Ja tottahan se on, ei kaikki ole myyntihenkisiä!) oli hänen mielestään vain tekosyytä. Eli koin, että hän ei antanut olla minun sellainen kuin olen.

Vierailija
16/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tuttavathan olisi kivoja-jotka pyytelee matkoille! Se,että erittelet kaikki hänen kulunsa, todistaa että olet kateellinen...

Minähän kerroin vaan TAUSTAT, että lukijat ymmärtävät mistä on kyse (eli miksi en ainakaan tällä hetkellä pysty lähtemään). En muuta. En kyllä lapsiani/perhettäni vaihtaisi hänen kanssaan, tai kenenkään muunkaan kanssa matkusteluun. Lisäksi jos muita taustoja tässä kertoisin, mieheni työvuorokin on sellainen, että minun on mahdotonta lähteä, koska pienten lasten pitäisi olla iltaisin yksin kotona, niin mites sekään nyt onnistuisi. Tämänkin olen hänelle KERTONUT (jos nyt sanoista aletaan pilkkua nussimaan vai olisiko tälle vielä sopivampi sana? Ikävä kyllä verbaalinen lahjakkutteni ei ole kovin hyvä, vaikka täällä varmasti pitäisi olla, ettei ulos savustettaisi ;) ap

tai jos et ole, niin sitten et.

En oikein ymmärrä aloituksesi pointtia.

Pitäisikö meidän nyt täällä haukkua ystäväsi,

miten ymmärtämätön ja hölmö hän on,

niin sinulle tulisi parempi mieli?

Vierailija
17/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikäs kyselyissä sitten rasittaa???

Jos et itse pääse?=eli harmittaa =

kateellinen hänen tilanteelleen?

villi arvaus vaan.

, no ei siihen kyllä kovin suurta aivokapasitettia ja ponnisteluja tarvita kun pystyy laskemaan (ei tuohon edes matematiikkaa tarvita)

Kun tajuaa: kahden henkilön talous ja molemmat ansiotyössä on enemmän käytettävissä olevia tuloja kuin neljän henkilön taloudessa, jossa yksi henkilö on ansiotyössä. Sekä myös sen, että kahden henkilön taloudessa on vähemmän pakollisia menoja kuin neljän henkilön.

Ja kuten jo sanoin, ennemmin pidän perheeni kuin matkustelen yksikseni eli en ole kateellinen.

Se rasittaa, kun joudun jatkuvasti sanomaan samasta asiasta.

ap

Vierailija
18/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäntä??? XD

Vierailija
19/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi hankala lähtee, kun pienet lapset pitäs jättää yksikseen kotiin. ap

Vierailija
20/35 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tuttavathan olisi kivoja-jotka pyytelee matkoille! Se,että erittelet kaikki hänen kulunsa, todistaa että olet kateellinen...

Minähän kerroin vaan TAUSTAT, että lukijat ymmärtävät mistä on kyse (eli miksi en ainakaan tällä hetkellä pysty lähtemään). En muuta. En kyllä lapsiani/perhettäni vaihtaisi hänen kanssaan, tai kenenkään muunkaan kanssa matkusteluun. Lisäksi jos muita taustoja tässä kertoisin, mieheni työvuorokin on sellainen, että minun on mahdotonta lähteä, koska pienten lasten pitäisi olla iltaisin yksin kotona, niin mites sekään nyt onnistuisi. Tämänkin olen hänelle KERTONUT (jos nyt sanoista aletaan pilkkua nussimaan vai olisiko tälle vielä sopivampi sana? Ikävä kyllä verbaalinen lahjakkutteni ei ole kovin hyvä, vaikka täällä varmasti pitäisi olla, ettei ulos savustettaisi ;) ap

tai jos et ole, niin sitten et.

En oikein ymmärrä aloituksesi pointtia.

Pitäisikö meidän nyt täällä haukkua ystäväsi,

miten ymmärtämätön ja hölmö hän on,

niin sinulle tulisi parempi mieli?

asiat ovat suhteellisia. Vai oisko riittänyt "Kaverini pyytää aina vaan matkalle mukaan, vaikka olen monesti sanonut että en voi lähte"?