HIRVI SÖI PIHAPIHLAJAN TAIMEN
Korvaako kukaan hirvien aiheuttamia vahinkoja piha-istutuksille? Asumme normaalissa kaupungin lähiössä ja pari viikkoa sitten aamulla mies herätti ja sanoi että pihalla on hirviä. Otti pari kuvaakin. Nyt käveskelin pihalla ja huomasin kananmunamaisia n 2cm pitkiä papanoita eli hirvet olivat kakkineet nurmikolle.
Vielä pahempaa oli että viime kesänä istutettu pihlaja, n metrin korkuinen, oli menettänyt latvansa, siististi purtu poikki. Voi mua sapettaa, se oli tuotu mummolasta satojen kilometrien päästä ja lasten kanssa istutettu. Korvaako joku tällaisia hirvivahinkoja vai pitääkö ne laittaa kotivakuutukseen, korvaako sekään? Onko jollain kokemuksia tai tietoa asiasta?
Kommentit (12)
Sun logiikallasi me voitaisiin pytää korvauksia maamyyrän tekemistä vahingoista, jänisten aineuttamista taimituhoista, tuomenkehrääjäkoin kolttosista....
kuten ei mene yleensä hiirien ja oravien tekemät tuhot rakennuksillekaan.
Ja jos vaikka menisi vakuutuksesta, niin kotivakuutuksessa on yleensä omavastuu, joka on 150-200 euroa. pihlajantaimi maksaa muutamanm kympin maksimissaan, joten miten aattelit perustella tuon.
papanat on hyvää lannoitetta:)
valtio korvaa metsistä hirvituhoja, laita korvaushakemus valtiokonttoriin:)
Soita hirven kotiin ja vaadi vanhempia korvaamaan :)
Finnair korvaa tämän, ellei hirvellä ollut vastuuvakutusta!
(bensakuluja ei tietenkään lasketa).
Mä en kyllä ymmärrä, että miksi hirvet eivät voi kerätä kakkoja pussiin ja viedä roskikseen.
Miksi jäitte kuvaamaan hirviä, ettekä ajaneet niitä tuhotöistä pois?
Hirvivahinkoja korvataan oikeasti vain autoille tai kotivakuutuksesta voi mennä, jos hirvi vaikka tulee ikkunasta sisään tai kävelee auton päällä. Jälkimmäinen tapahtui meidän pihassamme, kun poliisi yritti lahdata hirveä ja se kiipeili autojen konepelleillä paniikisssaan.
siitä huolimatta, että latva on poikki. Jos on vielä niin nuori, että on sellainen "piiska" vaan, niin alkaa vain versomaan oksia silmuista varressa, tai jos siinä on oksia, niin yksi oksa vain alkaa kasvamaan latvaksi. Pihjalan kasvutapahan on juuri sellainen haaroittuva, eli ei hätiä.
Kyllä minuakin harmittaisi, tuota ei tosiaan taida korvata mikään, toki voi kysellä valtiolta, hirvivahinkoja taimikolle kyllä korvataan, mutta muodostaako yksi pihlaja-tikku taimikon, en tiedä.
No, ei auta kuin kesälomareissulla kaivaista uusi taimi maasta ja istuttaa viereen. Eikä tuo taimi kai kuollut ole, kyllä se kasvaa, tosin isoa siitä ei saa, pensasmaisesti alkaa nyt kasvamaan, useita pitkiä latvoja tulee.
Vaikka, jos hirvet syövät taimikkoa. Luulen ainakin ,että edelleen korvataan.
Ota jostain selvää. Soita vaikka ely-keskukseen. (Se uusi elinkeino- liikenne ja ympäristökeskus, eli valtion uusi juttu)
Mun mies on elyssä töissä, mutta se vastailee valtion teihin liittyviin juttuihin.
Yritä pyydystää se ja tee siitä hirvipaisti!
Paljonko pihlaja teille maksoi?
(bensakuluja ei tietenkään lasketa)
joutunut itse maksamaan mitään, sehän oli tämän hirveän tapauksen uhri?
Mun mies on elyssä töissä, mutta se vastailee valtion teihin liittyviin juttuihin.
Jos joku soittaa elyyn ja kysyy jotain av-mammoista, niin sun mies vastaa meihin liittyviin juttuihin? :D
niin saattaa korvata. Mutta yleensä jää kyllä omaksi tappioksi, valitettavasti.