Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

M: pullomaitolapsilla enemmän ongelmia

Vierailija
27.04.2010 |

Olen tehnyt tässä ystäväpiirissä (melkein 15 alle 5v. lasta) pientä seurantaa ja pistää kyl silmään että rintamaitolapset ovat jotenkin rauhallisempia. Meillä sama juttu, molemmat mukulat ovat saaneet pääasiassa rintaa ekan vuoden ja rauhallisen ja tasapainoisen tuntuisia ovat. Tulee mieleen, että liittyiskö se jotenkin suurempaan läheisyyteen vai oisko äidinmaidossa jokin aines, joka rauhoittaa? Kannustan joka tapauksessa kaikkia minimoimaan pullomaidon, uskon, että se ei ole lapselle sama asia kuin "tissi".

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaksi täysimetettyä joista toinen oli tosi rauhallinen ja toinen rauhaton

Vierailija
2/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa "täysimetys" kun vaihtelee.. 6kk ei ole täysimetystä, vuosikin ehkä juuri ja juuri. Kahden vuoden kohdalla aletaan olla WHO:n suositusten kohdalla jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eletä, et tarviis ihan WHOn suosituksia TÄYSIN noudattaa. Imetän kyllä mielelläni, mutta annan myös kasvis- ja marja/hedelmäsosemaistijaisia vauvalle. Eipä ainakaan meillä riitä rintamaito ainoaksi ravinnoksi enää 4 kk jälkeen, muuten sais olla tunnin välein imettämässä ja vauvan unet katkonaisia kun nälkä iskee heti. Näin meillä ja tosiaan imetystä jatkan toki yhä.

Vierailija
4/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetti molempia yli vuoden, kelpaako? Alan uskoa, että osa imettävistä äideistä todella on fanaattisia.

Vierailija
5/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, toki tuo itselläni pitää paikkansa, pullotettuja lapsia molemmat, lähtenee kävelemään 10kk ja 9kk, menoa ja touhua riittää. Ovat olleet koko ikänsä siroja ja jänteviä. Menevät, touhuavat, kömpsähtävät ja nousevat pystyyn. Mustelmaa pahempaa ei ole tullut.

Naapurissa samanikäiset, rintaruokitut. Molemmat olleet pullukoita ja kävelemään lähteneet vasta 14kk ja 16kkn ikäisenä, edelleen hurjan varovaisia, eivät kiipeile, kaatuilevat herkästi (nyt siis 3 ja 5v), vähän väliä naamat ruvella tai huulet auki, kun on haaveri tullut..

Itse olen eron tosin laittanut meidän äitien piikkiin, itse kannustan ja aktivoin lasta liikkumaan, naapuri taas on varovaisempi ja hillitsee lasten liikumista.

Muutoinkin minä olen räiskähtelevämpi persoona, naapuri taas tasainen, sensitiivisempi.

Mutta hienoa, että apn äitiystävät ovat niin samasta puusta, että kaiken eron voi laittaa ruuan koostumukseen.. :D :D

Vierailija
6/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pulloruokittua lasta! Poikia vielä! Tosi rauhallisia, jaksavt kuunnelle satuja tuntikausia. Malttavat 2 tuntiset tratterireissut. pelataan paljon. Ovat oppineet ajoissa kävelemään kyllä ja liikunnallisesti taitavia.

En usko, että ruokintatapa vaikuttaa. Pullomaitoa antaessa voi myös sylitellä ja antaa läheisyyttä. ja oleellista on, että jaksatko sylitellä ja silitellä kun rinta/pulloruokinta on ohitse. Suomessa lapset työnnetään sylistä aivan liian varhain itsenäisiksi.

Vierailija
7/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt kaikkea voi laittaa maidon piikkiin, mutta jotenkin se vain on pistänyt silmään, että pulloporukalla elämä jotenkin on vähän vaikeampaa, sellaista pientä valitusta, joka usein kohdistuu lapseen. Voihan kyse olla siitäkin, että valitaan mieluiten tai helposti pullo, koska ei muutenkaan osata itse olla rauhasa ja/tai niin lähellä toista ihmistä. Onhan se imettäminen tosi intiimiä ja helposti rupeaa ahdistamaan jos ei siedä läheisyyttä. Ja jos äiti sitten on vähän tämmöinen "etäisempi" niin saattaa se lapsessa näkyä huomion hakuna eli kitinänä ym.

Vierailija
8/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt kaikkea voi laittaa maidon piikkiin, mutta jotenkin se vain on pistänyt silmään, että pulloporukalla elämä jotenkin on vähän vaikeampaa, sellaista pientä valitusta, joka usein kohdistuu lapseen. Voihan kyse olla siitäkin, että valitaan mieluiten tai helposti pullo, koska ei muutenkaan osata itse olla rauhasa ja/tai niin lähellä toista ihmistä. Onhan se imettäminen tosi intiimiä ja helposti rupeaa ahdistamaan jos ei siedä läheisyyttä. Ja jos äiti sitten on vähän tämmöinen "etäisempi" niin saattaa se lapsessa näkyä huomion hakuna eli kitinänä ym.

Siis ap:nkin mielestä asia on lopulta kiinni äidin toiminnasta, ei maidosta, vai mitä? Ei muuten sovi unohtaa lapsen persoonallisuuttakaan. Silläkin on merkitystä.

Vierailija
9/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoista (nyt 2,5v) täysimetin 6kk, yht. 9kk ja hän on kyllä aivan mieletön tättähäärä! Nyt 6kk:n ikäiset, keskosina syntyneet kaksoset, jotka eivät ole koskaan saaneet rintaa. Alkuun olivat niin heikkoja, että saivat ravinnon letkusta ja sittemmin pullosta kun eivät rintaa jaksaneet imeä. Siitä sitten seurasi maidon erityksen tyrehtyminen. Kiva tietää ettei heillä ole mielestäsi luvassa yhtä hyvää tulevaisuutta kuin sisarellaan!

No ei vaan, komppaan edellisiä siinä, etten usko maidon "laadulla" olevan ihan kauheasti vaikutusta luonteen kehittymiseen! Läheisyyttä kaksoset ovat saaneet ihan yhtä paljon ja muutenkin samanlaista hoitoa, ja jo nyt on heidän keskinäisetkin luonne-erot alkaneet vahvistua! Selitäppä se... ;)

Ja sitä paitsi, myös touhukas, leikkisä ja eloisa lapsi voi olla ihan yhtä tasapainoinen kuin rauhallinenkin lapsi! Itse pidän lapsista, jotka uskaltavat osoittaa itseään ja tunteitaaan rohkeasti eivätkä liikoja arkaile! Se jos mikä on osoitus tasapainoisuudesta!

Vierailija
10/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ei se varmasti siitä maidosta pelkästään ole kiinni, vaan paljon myös äidistä. Kaveripiirin pulloruokkijat ovat kaikki "duunia painavia" liike-elämänaisia, rintaruokkijat taas enemmän muilla aloilla (hoiva-ala ym). En väitä, että tässä olisi laajempaa yhteyttä, mutta pistää vain silmään. Pulloäidit saattavat olla vähän itsekkäämpiä tms ja se siirtyy lapseen tavalla tai toisella.

Vierailija
11/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koulutetuilla on enemmän niitä rauhallisuusgeenejä, jaksavat olla aloillaan.

Ehkä siis syynä geenit, ei imetys sinänsä.

Vierailija
12/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole eläissäni moista sontaa kuullut ulos suusta suollettavan. Sain päivän parhaat naurut.

Ehkä vastikkeessa on amfetamiinia?

Mulla on kaks imetettyä lasta ja molemmat ovat erittäin hyperaktiivisia. Eiköhän se ole ennemmin geenit kuin kaupan maito. :D

Vierailija
13/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D :D :D

Ei mulla ainakaan....

Vierailija
14/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin pystyit keskittymään oppitunneilla tai lukemaan tenttikirjoja?

Kouluttamattomilla on usein ongelmia noissa.

Koulutetuilla rauhallisuusgeenit?:D :D :D

Ei mulla ainakaan....

Vierailija
15/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esikoista en pystynyt imettämään ja on rauhallisin, vähiten korvatulehduksia ja hyvin menee yläasteella nyt.

Kolmea imetin ja kaikilla korvatulehduskierteet ja allergiota ja yhden kanssa todella paljon muitakin ongelmia käyttäytymisen takia.

Vierailija
16/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa "täysimetys" kun vaihtelee.. 6kk ei ole täysimetystä, vuosikin ehkä juuri ja juuri. Kahden vuoden kohdalla aletaan olla WHO:n suositusten kohdalla jne

täysimetyshän tarkoittaa sitä aikaa, kun vauva saa ravinnokseen pelkkää rintamaitoa. Who suosittelee täysimetystä 6 kk:n ikään ja sen jälkeen imetystä muun ravinnon ohella kahden vuoden ikään (tai pidempään).

Meillä on kohta 1 v 4 kk:n ikäinen tyttö, jota täysimetin 6 kk ja imetys jatkuu edelleen. Meidän pimu ainakin on ihan elohopeaa, imetyshetket ovat minusta osittain niin ihania siksi, että voidaan sen imetyksen ajan olla hetki rauhassa :D Eiköhän tähän vaikuta enemmänkin lapsen temperamentti kuin se, mistä lapsi on maitonsa saanut.

Vierailija
17/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kuten täällä jo on todettu, noin yleisesti ottaen (vaikkei siis näköjään ap:n ympyröissä) juuri koulutetut ovat tutkitusti niitä imettäviä äitejä ja vähemmän koulutetut (ei todellakaan uraäidit) turvautuvat useammin pulloon.

Toiseksi, niin levotonta ja huonounista vauvaa ei olekaan kuin täysimetetty esikoisemme oli. Tosin syyksi sittemmin paljastuivat allergian aiheuttamat mahavaivat.

Vierailija
18/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vilkas olenkin. Eri asia. Ja ehkä en ole kirjaviisasta tyyppiä, opin muilla tavoilla tai ehkä vain olen viisas? ;)

Vierailija
19/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jotka eivät kärsi mistään ihottumista, kitise jokaisen ruoka-aineen takia ja ovat nukkuneet 12 tunnin öitä vauvasta saakka. Kyllä, myös oma lapseni lukeutuu näihin.

Vierailija
20/33 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eletä, et tarviis ihan WHOn suosituksia TÄYSIN noudattaa. Imetän kyllä mielelläni, mutta annan myös kasvis- ja marja/hedelmäsosemaistijaisia vauvalle. Eipä ainakaan meillä riitä rintamaito ainoaksi ravinnoksi enää 4 kk jälkeen, muuten sais olla tunnin välein imettämässä ja vauvan unet katkonaisia kun nälkä iskee heti. Näin meillä ja tosiaan imetystä jatkan toki yhä.

Tottakai rupeat antamaan lapselle muutakin ravintoa kun hän sitä tarvitsee. Nythän täysimetyksen suosituskin on laskemassa kuudesta kuukaudesta takaisin neljään, koska allergiat eivät vähenny ja vauva tarvii jo 4kk+ ikäisenä lisärautaa ravinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi