Oletteko ottaneet lomamatkalle mukaan lastenne kavereita
tms? Miten olette raha-asiat hoitaneet, lapsen vanhemmat tietenkin kustantavat lapsensa lentomatkat, miten osuus asumisesta, ruuasta, mahdollisesta auton vuokrasta? Oletteko etukäteen laskeneet jonkun summan per päivä, joka sen kattaa? Meillä on kummitytön äiti saanut päähänsä, että tyttö on lähdössä perheeni mukana etelään kesällä, itse emme ole tätä ehdottaneet ja olen vähän kahden vaiheilla asiasta. Tyttö ei ole meille mitenkään kauhean tuttu vaikka onkin kummityttö. Ikää 10 v.
Kommentit (2)
Yleensä yksi lapsi ei lisää majoituskuluja, eli menee "ilmaiseksi" porukan mukana jos vaikka asunto vuokrattu.
Jos taas valmismatka, niin siinähän kuuluu hintaan lento+hotelli.
Muut kulut sitten sovitaan niin, että lapsen vanhemmat antavat tietyn summan ruoka- ym. kuluihin. Ja jokaista jäätelöä ja ruokaa en ole laskenut "sentilleen", vaan siinä on mennyt missä muukin porukka. Lisäksi lapsilla on ollut myös omaa rahaa vähän, tuliaisiin ym.
Ja tuo summa vaihtelee kohteen ja matkan mukaan. Jos ajatellaan allinclusive-lomaa sellainen lienee olisi helpoin, rahaa ei mene juomiin eikä ruokiin periaatteessa lainkaan (käytännössä voi vähän mennä koska kukaan tuskin ihan 100% on vain hotellin alueella...)
Ja paljon riippuu myös siitä missä perhe syö, pitsa+kokis linja ei maksa juuri mitään, mutta valtaosa liene tahtoo syödä lomalla hyvin ja menee ns. "parempiin ravintoloihin".
Samoin retke ja vesipuistot ym. maksavat.
Ja tärkein on kohdemaa, sillä esim. Varsovassa on edullista, Lontoossa taas kaikki maksaa paljon jne.
Oman perheen kanssa on rallia ihan riittävästi.
Jos lapset olisivat 15v tai yli niin saattaisisn harkita.
10-vuotias on kuitenkin vieä täysin vahdittava tapaus ulkomailla.
Olen todennut kun olemme hyvän ystäväperheen kanssa yhdessä jomman kumman mökillä niin kolme päivää on riittävästi.
KOLMANTENA PÄIVÄNÄ VIERAAT ALKAVAT HAISTA-sanonta pitää paikkansa.
Vaikka kuinka kaikki ovat hyviä ystäviä keskenään niin ei saman katon alla vain ei jaksa montaa päivää. Se vie energiaa ja piiloenergiaa kaikilta.
Jos on kaksi aikuista ystävystä reissussa niin tilanne on eri. Mutta kun lapsia mukana niin no, no, no.
Vieraalla on yksi ääni lisää, kaikessa.