Apua! Kalanruoto kurkussa, onko vaarallista??
Tuntuu kun nielaisee, ei liiku mihinkään, ollut nyt aamusta asti. Kuinka kauan voi antaa olla, jos ei irtoa itsekseen?
Kommentit (27)
Ohjeet lääkärille.
Yleensä kielen tyvessä tai tonsillassa, voi poistaa EA:ssa. Yöllä tulevat aamulla korvalääkärille, jos et itse saa poistettua.
Täh??! No ei todellakaan päivystykseen! :D Kyllä se pois sulaa ennen pitkää. Syö näkkäriä, sillä voisi hieroutua irti ja mennä mahaan.
Kerran kävi. Jäi ruoto kurkkuun. Mutta piankos siitä se meni imutuksen puolelle, ja arvatkaas missä se hauenruoto kohta törrötti!
menin päivystykseen, yrittivät ottaa pois ja meni vain syvemmälle, käskivät aamulla ottaa yhteyttä terkkalääkäriin ja sitten saadaan pois korvalääkärin välineillä.
Menin illalla suihkuun ja työnsin sormet kurkkuun niin syvälle että sain ruodon pois. Sen takia suihkuun kun tiesin että saatan oksentaa...
Kamalaa oli, onneksi oli suht iso ruoto että sain kiinni.
Ystävälläni meni matkalla turskan ruoto kurkkuun. Ei saatu kotikonstein pois, ja ruoto oli kovin kivulias. Mieheni vei ystävämme paikalliseen sairaalaan, joss lääkäri totesi ettei saa sitä pois ja lähetti yliopistolliseen sairaalaan 100 km päähän. Sielläkin oli vaikeuksia saada sitä pois, olivat jo valmistuneet pieneen leikkaukseen, kunviimeisellä kokeilulla saivat otteen ruodosta ja ruoto saatiin pois.
Ja kerran laivalla tutulle jäi ankanluun palanen kurkkuun, ja hänet vietiin kanssa sairaalaan. Laiva teki koukkaukseen läheiseen satamaan.
itse osaan avata suun kunnolla ja painaa kielen alas, joten vastaavassa tilanteessa otin ruodon pois pinseteillä
Mutta vaarana oikeasti on että kurkku ärsyyntyy ja alkaa turvota umpeen
tapahtuneesta jo pari vuotta.
Kinnostas tietää kuinka kävi, lähtikö itsekseen vai ei
syyä näkkäriä kuiviltaan, jos vaikka sen mukaan tarttuis. Huomena päivystykseen jos ei lähe liikkeelle.
Kyllä se pois sulaa ennen pitkää. Syö näkkäriä, sillä voisi hieroutua irti ja mennä mahaan.
vetänyt... Näkkäriä ei ole. Ja en voi lähteä päivystykseen, se on tosi kaukana ja olen lasten kanssa yksin kotona. Jospa tässä ei yöaikana kuitenkaan henki menis? Onko tuosta jotain vaaraa oikeasti? Ap
Mutta käy huomenna terveyskeskuksessa jos ei ole irronnut. Ja näkkäri tai jokin muu "raastava" saattaa auttaa.
Tiedän tunteen, olen itsekin saanut ruodon kurkkuun, mutta muistaakseni se ei siellä viihtynyt paria tuntia pitempään. Kerran taisin vetää pinseteillä yhden pois, mutta se ei ollutkaan kovin syvällä.
Syö näkkäriä ,kyllä se irtoaa tai jollain pinsetillä sorkkia
Korkeintaan yhtä paljon kuin tikulla sormessa.
vatsahapot sulattaisi sen nopiasti.
Suurin ongelma varmaan kuitenkin on vain se epämukavuus, jos ei ole isosta ruodosta kyse. onko syvällä? jos on ihan kurkunpäässä, niin koita vaikka sormella saada se pois.
ja sain napattua ruodon etusormen ja keskisormen väliin. Tarkoitus oli oksentaa kun ruoto aiheutti yökkimisrefleksiä, mutta sormia kurkkuun tungiessa tunsinkin ruodon ja sain vedettyä sen pois. Helpotti muuten samantien =)
olen saanut kaksi kertaa ruodon pois kurkusta syömällä berliininmunkkia, se on tahmeaa ja sitko on hyvä niin siihen ruoto on lähtenyt mukaan.
Pöntönharjalla itse ainakin irrotan, kokeile!
Hyvässä tapauksessa ruoto kyllä pehmiää ja menee alas ruuan kanssa. Jos se vain niellessä vähän pistelee eikä tuota muuta haittaa voit käsittääkseni kyllä muutaman päivän odotella. Itellä meni kalasoppaa syödessä illalla ruoto kurkkuun jossa se pisteli. Kun henki kulki eikä välitöntä vaaraa näyttänyt olevan päätin odottaa että se irtoaa. Näin kävikin seuraavana päivänä kun se häipyi lounassämpylän mukana. Ainahan homma ei tietenkään mene näin mukavasti.
jos vaikka käyttää happolääkitystä ja ruoto ei sula niin se voi puhkaista suolen seinämän ja aiheuttaa vatsakalvon tulehduksen.
Sama koskee muitakin teräviä ruoaksi miellettäviä asioita, kuten omenan karat.