G: Arkkuhautaus vai tuhkaus?
Itse haluan tuhkauksen ja tuhkat tulee levitellä kedolle. Minua ahistaa ajatus madoista syömässä minua :/ En halua edes uurnaa haudattavan maahan. Haluan vain muistolaatan ja sitäkään en hautausmaalle. Olenko outo? Kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan.
Kommentit (27)
Minä olen yhtä outo,samat ajatukset. Enkä haluaisi mitään typerää muistotilaisuutta ja kukkia haudalle. Mutta jos kuolisin nyt, veljeni ja isäni eivät antaisi mieheni takuulla tehdä toiveen mukaan, ovat kiihkouskovaisia lähes.
Ei ne kyllä hevillä noita vanhoja paikkoja käyttöön ota. entisessä kotikunnassani asuu vain eläkeläisiä ja siellä on ns. vanha hautausmaa ja uusi hautausmaa. Uutta vaan laajennetaan, vaikka vanhalla on unohdettuja hautapaikkoja kymmeniä, katselimme juuri viimeksi äitini haudalla käydessä ristejä ja 1800-luvulla kuolleita oli osa. Siellä on vieläkin vanhempi yksi hautausmaa, jonka olemassaolosta ei välttämättä tiedä edes paikkakunnalla kaikki ja siellä hoidetaan vain aniharvaa hautaa. Sinne ei ole haudattu ristien mukaan ketään sataan vuoteen, mutta siellä vaan on. Kiviäkään siellä ei ole kuin muutama. Mutta eivät vaan ota käyttöön. Ehkä se vanha hautausmaa halutaan aikojen saatossa hävittää kokonaan ja kaavoittaa tonttimaaksi?
32 korjaa, ei nyt sentään vain eläkeläisiä, vaan eniten eläkeläisiä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2010 klo 13:04"]Tuhkaus tuli valittua meille sen jälkeen kun poikamme kuoli. Helsingissä muuten arkkupaikkoja on tosi vähänlaisesti tarjolla ellei ole olemassaolevaa sukuhautaa valmiina.
Meillä on perhehauta pojallemme ja siihen meidän itsekin sitten uurnassa lasketaan.
Hautapaikathan on nykyisin määräaikaisia kaikki, joten sen sitten yleensä omaist joutuvat uusimaan esim. 25 vuoden välein.
[/quote]
Meillä sama tilanne. Paikkaamme mahtuu yksi arkku + rajoittamaton määrä uurnia. Poikamme haudattiin arkussa, ajatus lapsen tuhkaamisesta tuntui siinä tilanteessa pahalta. Meidät tullaan siis tuhkaamaan kun oma aika on koittanut.
Olen ortodoksi, ja meillä tuhkaaminen on todella harvinaista.
mä en halua kuolevan jälkeen viedä tilaa maapallolta enää :)
Ei oo elintenluovutuskorttia vielä, pitäis hommata.
uskonnolliset syyt vaikuttavat arkkuhautauksen suosioon teillä? Onko ortodoksien haudat pysyviä, eli uusia ei haudata tilalle? Uskotteko, että tuhkaus jotenkin vaarantaisi iankaikkisen elämän?
(Sukuni on isoisän isästä taakse päin olleet ortodokseja. Mahtaisikohan heidän hautansa löytyä vielä Turusta.)
Jouduin itsekin vähän etsiskelemään, mutta tässä pari linkkiä asiaan liittyen.
http://www.ort.fi/riihimaki/ortodoksiapiiri_esitelmat_walden.htm
http://www.ortodoksi.net/index.php/Hautaus
Jos et jaksa kokonaan lukea, niin pääpointti on se, että polttohautausta ei suositella, koska ylösnousemususkoon sisältyy usko siitä, että ihmisen ruumis - juuri se sama, jossa olemme maan päällä eläneet - tulee jälleen eläväksi ylösnousemisen hetkellä.
Hautojen pysyvyydestä minulla ei valitettavasti ole tietoa.
ajatusta, miksi arkkuhautaus olisi tuhkausta parempi. Olen toisen ketjun ap.
TUhkausidea on seurakuntien ärsyttävää rahastusta ja ahneutta.
Seurakunnat ottaa uusiokäyttöön hautoja, joista on maksettu aikoinaan suuri maksu, jonka on luvattu olevan maksu ikihaudasta.
kerrankin on edes hetken aikaa lämmin.
Tuhkaus tuli valittua meille sen jälkeen kun poikamme kuoli. Helsingissä muuten arkkupaikkoja on tosi vähänlaisesti tarjolla ellei ole olemassaolevaa sukuhautaa valmiina.
Meillä on perhehauta pojallemme ja siihen meidän itsekin sitten uurnassa lasketaan.
Hautapaikathan on nykyisin määräaikaisia kaikki, joten sen sitten yleensä omaist joutuvat uusimaan esim. 25 vuoden välein.
Tuhkat taivaan tuuliin. En halua hautajaisia enkä muistolaattoja.
minulla on ahtaanpaikankammo ja ajatus arkusta ahdistaa.
En tahdo, että madot hitaasti syö...
Ihminen hajoaa omien suolistobakteeriensa hajoittamana.
että joka tapauksessa vainaja laitetaan ensin arkkuun, jossa sitä sitten ollaan viikosta kuukauteen noin balttiarallaa.
Itse haluan arkkuhautauksen. Kun on livenä nähnyt krematorion uunin, niin tuhkaus ja ne liekit ja kuumuus ei yhtään houkuttele..
ja tuhkat luontoon. Ekologista ja halvempaa. En halua kuormittaa hautausmaita.
Eikö sitten poltetuksi tuleminen ja vielä ahtaampaan purkkiin tunkeminen jauhomuodossa ahdista ollenkaan?