Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eroan niin pärjäänkö rahallisesti, tietääkö joku? ov

Vierailija
16.04.2010 |

Olen miettinyt miehen jättämistä hänen päihdeongelman takia. Olen raskaana neljännellä kuulla. Opiskelen, eikä töitä ole, saamme toimeentulotukea.

Mietin vain että pärjäänkö tai toisin sanoen kuinka paljon voin saada tukea, kun jo pelkkä vuokra on 720e? Onko minun muutettava halvempaan, vai huomioidaanko syntyvä lapsi kun asunto on kuitenkin "liian iso" yksin minulle?

En jaksa vastailla parisuhteeseen liittyviin kysymyksiin, tai 'miksi otit tuollaisen miehen' ja 'miksi hankkiuduit raskaaksi', vaan kaipaan vain tietoa siitä että pärjäänkö..?

Olen kyllä menossa soskuun juttelemaan mutta ajattelin kysellä silti.. Kiitos!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin joudut luopumaan isosta, kalliista asunnosta, mutta mieti mikä lapsellesi on oikeasti tärkeää!! Kyllä te pärjäätte. Saat elatustuen jos isä ei maksa, asumistukea ja lapsilisää ja saathan äitiysrahaa. Laita asiat kuntoon ennen vauvan syntymää.

Onnea odotukseen!

-opiskeleva 31v. 2 lapsen yh-äiti, onnellinen tällä hetkellä

Vierailija
2/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pärjäät juuri ja juuri. Tuon kuuloinen vuokra kuulostaa liian kalliilta, muuttaisin pienempään ja halvempaan, silloin saat paremmin myös asumistukea (itselle jää siis vähemmän maksettavaa). Saat siis lapsilisän, yksinhuoltajakorotuksen siihen, asumistukea sekä mahdollisesti toimeentulotukea. Muuton yhteydessä kannattaa kysellä muuttokulujen perään.

Tiukilla saat elää, mutta on se aika lapsen kanssa kuitenkin sen arvoista!

Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi. :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sitä kannata surra. Hiukan pienempi asunto ja vapaa elämä vai iso asunto ja päihdeongelmainen mies?

Asunnon koosta veikkaan että saanet asumistuen normikaksioon. Vauva ei tarvitse vähään aikaan omaa huonetta. Mutta luvut saat tietää tarkemmin kelasta tai sossusta.

http://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

Tuostakin voit katsoa ensimurheeseen vähän viitteellisä määriä.

Vierailija
4/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin exästä kun muksu oli noin vuoden ikäinen.

Hommasin pienen, halvan vuokrakaksion josta omistaja ei onneksi ottanut takuuvuokraa. (tosin sossusta olisi varmaan sellaisenkin saanut)

minulla ei ollut mitään säästöjä, ja olin hoitovapaalla, joten tulot oli TOSI pienet.

Muutin sinne kämppään oikeastaan ilman mitään, ekat viikot nukuin lapsen kanssa patjalla lattialla. Sitten sain yhdeltä sukulaiselta vanhan sängyn, toiselta vanhan ruokapöydän, yhdeltä ystävältä mattoja jne.

Ja olin onnellinen! Ei haitannut yhtään ettei ollut sitä materiaalia siinä ympärillä eikä liikoja rahojakaan, kun ei tarvinut enää olla paskassa suhteessa :)

Rahaa ei ylimääräisiin ollut, mutta kun oli tarkka niin rahat riittivät kyllä kaikkeen tarvittavaan.

Vierailija
5/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Rahallisesti saat tukea,asumistuki,äitiyspäiväraha,vähän isompi lapsilisä ja todennäköisesti toimeentulotukea. Mutta hyvä olisi,että sinulla olisi myös tukiverkosto,eli ystäviä,omat vanhempasi jotka auttavat vauvan kanssa. Pieni vauva vie paljon aikaa ja tarvitset myös itse lepoa,että jaksat.Hyviä vointeja sinulle!

Vierailija
6/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän juu että lapsilisät ja äitiysrahat ym. lapseen liittyvät tuet saa sitten, mutta siihen kun on vielä melkeen puoli vuotta aikaa..

Siksi tässä mietinkin että huomioidaanko vielä syntymätöntä lasta mitenkään, eli tarkoitan esim sitä että voisko ne mitenkään ajatella että minulla olisi 'oikeus' tähän kolmioon kun on lapsi tulossa..? Vaikka ei kait ne sitä ajattele..

-ap

Vierailija
7/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan voisin saada kolmisen sataa asumistukea. Maksaako sossu loppuosaa vuokrasta vai meneekö se sitten niin että minun on vain jostain 'pieraistava' ne rahat?

-ap

Vierailija
8/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän juu että lapsilisät ja äitiysrahat ym. lapseen liittyvät tuet saa sitten, mutta siihen kun on vielä melkeen puoli vuotta aikaa..

Siksi tässä mietinkin että huomioidaanko vielä syntymätöntä lasta mitenkään, eli tarkoitan esim sitä että voisko ne mitenkään ajatella että minulla olisi 'oikeus' tähän kolmioon kun on lapsi tulossa..? Vaikka ei kait ne sitä ajattele..

-ap

Vauva ei tarviste omaa huonetta. Minusta olis kohtuutonta että sossu maksaisi kolmiossa asumisen kahdelle hengelle, kun lapsi on alle 2-vuotias.

Itse ollaan nelihenkinen opiskelijaperhe, minä ja mies sekä 2,5v ja 7kk vanhat lapset. Asutaan 50m2 kaksiossa. Kuukausi sitten ensimmäistä kertaa vakavissaan mietittiin että aletaan kaipaamaan isompaaan asuntoon. Pärjäisit loistavasti esimerkiksi tällaisessa asunnossa kaksin lapsesi kanssa (vuokra 500€, isossa kaupungissa opiskelija-asunto rivitalossa rauhallisella alueella).

Muuttaessasi kiinnitä huomiota keittiön, eteisen ja kylppärin toimivuuteen, yksi makuuhuone riittää teille kyllä. Ja huomioi että asunnon ovelle pääsee ilman rappuja, et välttämättä jaksa kantaa vaunuja yksin hissittömään kerrostaloon.

Vierailija
9/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuullistat vain menoja. Vuokrasi on kohtuuttoman suuri ja toinen makuuhuone turha. Kokeile katsoa netistä sinulle mahdollisia kaksioita, ja tee tuo laskuri niiden tiedoilla. Se auttaa löytämään missä hintaluokassa sinulla on varaa etsiä asuntoa.

Vierailija
10/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole "tavatonta" että lapsi ja äiti asuu kolmiossa..? Mutta juu, vähän kyllä epäilen minäkin että vuokra tässä on liian korkea..huoh.

Turhauttaa vaan ajatus muutosta kun juuri muutettiin tähän ja on maalattu sun muuta. Voi perkele! No joo joo, itehän oon soppani keittänyt.

Vierailija
11/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole "tavatonta" että lapsi ja äiti asuu kolmiossa..? Mutta juu, vähän kyllä epäilen minäkin että vuokra tässä on liian korkea..huoh.

Turhauttaa vaan ajatus muutosta kun juuri muutettiin tähän ja on maalattu sun muuta. Voi perkele! No joo joo, itehän oon soppani keittänyt.

Vierailija
12/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ei olla naimisissa, niin vaatiiko se isyyden tunnustamisen ennen kuin mitään rahoja voi vaatia?

Mies on työtön ja velkaa tuhansia eli sieltä on turha penniäkään odottaa. Muutenkin rahat menee viinaan ja huumeisiin, eli ei heru sieltä senttiäkään..

-ap

Vierailija
13/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätätte isyyden tunnustamisen väliin, mies ei saa isyyttä, eikä mitään lapseen liittyviä oikeuksia tai velvollisuusksia. Myöskään lapsi ei saa lainkaan virallista isää eikä esim perintöoikeutta. Eli tuo isyyden tunnustaminen merkitsee paljon muutakin kuin elatusmaksuja.

Jos mies on lapsesta kiinnostunut ja oletettavasti hyvä isä, kannattaisi isyys virallistaa ja miehelle antaa tilaa olla lapsen kanssa teidän erostanne huolimatta. Millä tasolla miehen päihdeongelmat ovat? Niistä riippuen en itse ehkä haluaisi miestä lapsen elämään ja saattaisin jättää isyyden virallistamatta jotta saisin varmasti yksinhuoltajuuden... paha sanoa kun et ole kertonut miten miehen ongelmat vaikuttavat perheen elämään, olisiko hän turvallinen vanhempi lapselle?

Tuota isyysasiaa täytyy siis miettiä muilta kannoilta kuin vain elatusavun saamiseksi.

Vierailija
14/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä ole ansainnutkaan. Itse olen työssäkäyvä ja sivutoimisesti opeiskeleva yh. En saa muita tukia kuin lapsilisän (yh-korotus reilut 40e/kk) sekä elatusmaksun, jonka maksaa kela lapsen isän maksukyvyttömyyden vuoksi. Tämän vuoksi se on minimi eli 140e/kk. Palkka ylittää juuri ja juuri ne rajat, että mitään muita tukia tai opintorahaa en saa. Asumme todella pienessä kaksiossa. En haluaisi käyttää verorahojani siihen, että sinunlaisellesi työssä käymättömälle pystytään tarjoamaan ilmaiseksi paremmat oltavat kuin itselleni. Lapsen syntymäänkin vielä puoli vuotta.. et ole kuule ensimmäinen, joka saa lapsen yksin. Enemmän se vituttaa, kun käy töissä, mutta siltikin joutuu loppukuusta jättämään ruokakaupat väliin, jos tulee esim. ylimääräisiä lääkärikuluja lapselle. Miksi ns. sosiaalitapauksilla pitäisi olla paremmat oltavat kuin tavallisilla työssäkäyvillä. Kenen luulette teidän elatuksestanne maksavan?

Vierailija
15/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä ole ansainnutkaan. Itse olen työssäkäyvä ja sivutoimisesti opeiskeleva yh. En saa muita tukia kuin lapsilisän (yh-korotus reilut 40e/kk) sekä elatusmaksun, jonka maksaa kela lapsen isän maksukyvyttömyyden vuoksi. Tämän vuoksi se on minimi eli 140e/kk. Palkka ylittää juuri ja juuri ne rajat, että mitään muita tukia tai opintorahaa en saa. Asumme todella pienessä kaksiossa. En haluaisi käyttää verorahojani siihen, että sinunlaisellesi työssä käymättömälle pystytään tarjoamaan ilmaiseksi paremmat oltavat kuin itselleni. Lapsen syntymäänkin vielä puoli vuotta.. et ole kuule ensimmäinen, joka saa lapsen yksin. Enemmän se vituttaa, kun käy töissä, mutta siltikin joutuu loppukuusta jättämään ruokakaupat väliin, jos tulee esim. ylimääräisiä lääkärikuluja lapselle. Miksi ns. sosiaalitapauksilla pitäisi olla paremmat oltavat kuin tavallisilla työssäkäyvillä. Kenen luulette teidän elatuksestanne maksavan?

Vierailija
16/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pienempi asunto niin suhteessa saat enempi sitä asumistukeakin. Mä jäin kolmioon aikoinaan vaikka hoitovapaallaa olinkin. Tosin lapsia oli kaksi, 2- ja 3- vuotiaat. Sossussakin ottavat huomioon asunnon koon laskelmia tehdessään.

Vierailija
17/17 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuimme kolmen makuuhuoneen paritalon puolikkaassa. Vuokra oli muistaakseni reilut 600 euroa plus sähköt ja vedet. Kerran aluksi jouduin sossun luukulle ja tuomio oli, että on liian kallis asunto meille! Eli jos olisimme siihen jääneet niin perusosasta olisi osa mennyt meillä siihen vuokraan =(

Eli tuskinpa saat asua sossun rahoittamana siinä kolmiossa. Kaksio riittää todellakin vallan hyvin äidille ja yhdelle lapselle ne ensimmäiset seitsemän vuotta, ehkä pidempäänkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi