Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt! -Onko äitisi tupakoinut tai syönyt grillattua raskauden aikana? Sairaudet?

Vierailija
15.04.2010 |

Toki muistettava että jos haittaa on voi se tulla myös ns. "passiivisesta" tupakoinnista.

Mutta on todettu yleisesti että mm. grillaamisessa muodostuu karsinogeeniä joka aiheuttaa syöpää, sikiövaurioita...

Googlaa karsinogeeni: Grillauksesta ym. Kirsi Annolan tutkimus.

Karsinogeenit kulkeutuvat raskauden aikana äidin verenkierrosta istukan läpi kohdussa kasvavaan ja kehittyvään lapseen.

Akryyliamidia on mm. perunalastuissa, ranskalaisissa perunoissa, näkkileivässsä, kekseissä jne. Nitrosodimetyyliamiini on nitraatililla säilötyssä lihassa, savustettu kala jne.

Näistä hajoamistuote kulkeutuu helposti ja täydellisesti sikiön verenkiertoon.

Näin ollen voisi "syyttää" ja arvostella myös grillauksesta ihannoiville odottajille, hekin altistavat sikiön mahdollisille haitoille kuten tupakoivatkin.

Odottavien äitien tulisi välttää tupakan lisäksi grillattuja ruokia, jotka usein saavat kuumuudessa rapean pinnan, hiiltyminen karsinogeeniä.

Yksi grillimakkara vastaa jo useata tupakkaa karsinogeeneiltään.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se mustaksi käristetty pinta makkarassa. En pidä makkarasta sellaisena.

Makkaraa muuten kyllä syön! ;)

Kokki

Vierailija
2/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on syntyneet syksyllä ja kyllä siinä edellisenä kesänä vatsa pystyssä on aina tullut grillailtua useinkin! Polttanut en ole. Toisella lapsella on astma ja allergioita, toidella ei perussairauksia.

Isäni poltti kuulemma sisällä kun äitini odotti minua, minulla ei ole sairauksia, sen sijaan pikkuveljellä on astma ja allergioita vaikka isä olikin jo kokonaan lopettanut tupakoinnin kun äiti odotteli häntä!

Vierailija
4/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mulla on lievä luihäiriö..

ja muutenkin kaiken mailman pientä vikaa.

mut tahallaan äitee ei mitään pahaa ole tehnyt kun odotti ja kasvatti mua.

Vierailija
5/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hampaissa kiillevaurioita.

Vierailija
6/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana ollessaan ja sisällä kun olin pieni. Kärsin migreenistä.

Vierailija
7/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti tupakoi 70-luvulla ja mieheni oli pienenä korvatulehduskierteinen vuosia. Jopa aikuisiällä saa helposti korvatulehduksen. Siittiöt hiukan heikkoja, kun tutkittiin, mutta ei steriili missään tapauksessa. Toisaalta voishan noita olla muutenkin.

Muuten mies on ollut huippuoppilas esim. koulussa, kuusi ällää, väitellyt matematiikasta sittemmin jne.

Vierailija
8/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kroonisia sairauksia tai allergioitakaan, muutenkin olen poikkeuksellisen terve. Ikää 31.

Vierailija
9/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä allergiaa, taipumusta masennukseen. Mies on lyhyt (170cm). Syntyi rv 35. Äitinsä poltti koko raskauden ja polttaa vieläkin sisällä.

Vierailija
10/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten isänikin.

Odotusaikana ja imetysaikana myös, mutta onneksi minulla ei ole "vielä" mitään ilmennyt jota voisi laittaa tupakoinnin syyksi.

Ei pidä syyttää tupakoivia odottajia. Grillaaminen esim. tuntuu olevan myös pahe odottaville kuten muillekin, syöpää aiheuttaa ja vastaa tupakointia karsinogeenin takia.

Vierailija
11/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

grilliruoasta en tiedä. Ei sairauksia, eikä allergioita tms. Ikä 29.

Ja jollekin aiemmalle kirjoittajalle, kaksisuuntainen mielialahäiriö EI tule siitä jos äiti polttaa odotusaikana, mikäli näin luulit. Voi olla että et luullut, mutta sanamuoto viestissäsi antaa olettaa niin.

Vierailija
12/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kyllä toisinpäin, eli yhtä tupakkaa vasten saat syödä useita makkaroita, ellet ihan hiileksi kärtsättyjä syö.

Vierailija
13/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne tulee happojen syömisestä/ juomisesta (siis happamat juomat, hedelmät, etikka jne.) eikä siitä että altistui sikiöaikana äidin liialliselle kalansyönnille :D

Vierailija
14/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuispituudekseni tuli 176cm, ei allergioita tai muitakaan sairauksia. Mutta olisihan minusta voinut tulla vaikka 186 cm pitkä jos äiti olisi ollut vastuullisempi ;)

Vierailija
15/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijat tuppaavat käryttämään monta kertaa päivässä.

Ja grillatussa ruoassa pystyy välttämään karrelle palanutta, tupakan karsinogeenejä ei voi poistaa.

Vierailija
16/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kiilteessä olevia värivaurioita, jotka on valmiina jo heti hampaan puhjetessa (jo hampaan aiheessa). Dioksiini, katsos.

Ja ne tulee happojen syömisestä/ juomisesta (siis happamat juomat, hedelmät, etikka jne.) eikä siitä että altistui sikiöaikana äidin liialliselle kalansyönnille :D

Vierailija
17/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisena voi johtua siitä mitä äiti on tehnyt kun odotti, esim. just tupakointi?

Vierailija
18/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaksi kertaa makkaraa, joissa lisäainetta E621. Olen läpeensä vioittunut ja omituinen.

Ap, asiat oikeisiin mittasuhteisiin! Luuletko, että vaikka 70-luvulla on osattu varoa yhtään mitään myrkkyjä, lelutkin on olleet täpötäynnä ftalaatteja tuohon aikaan? Naurettavaa pähkäillä jonkun yksittäisen grillatun ruuan tms. osuutta yhtään mihinkään.

Ja tosiaan sanoohan sen normaali maalaisjärki, ettei tupakan myrkyllisyydelle ole juuri verrokkeja, siinä niitä myrkkyjä ja epäsuotuisia vaikutuksia on niin paljon.

Vierailija
19/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis 70-luvun alussa, jolloin ei todellakaan tiedetty tupakoinnin vaaroista. En tiedä, söikö grillattua ruokaa, mutta luulen, ettei. Hän asui Helsingissä odottaessaan minua, joten grillausmahdollisuudet olivat melko vähäiset.

Olen terve nelikymppinen nainen.

Vierailija
20/24 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä lapsia on kuusi, joista yksi kuoli kahden päivän ikäisenä. Syytä ei ole mulle koskaan kerrottu, mutta eiköhän se samanlailla ollut viallinen tapaus kuin me muutkin, tai no, viallisempikin, kun ei kerta hengissä selvinnyt, kuten me muut.

Isosiskoni on meistä kaikista tervein, hänen raskausaikanaan äiti ei ollut ihan niin rappioalkoholisti kuin loppujen kohdalla. Sisko kärsi lapsena korvatulehduskierteestä ja on allerginen lähes kaikelle kosmetiikalle sekä siitepölylle.

Mä synnyin keskosena lähes 3kk ennen laskettua aikaa, ja mun ei odotettu elävän kovin kauaa. Sydämessäni on lievä epämuodostuma, osa suurista verisuonistani on vähän "poikkeavia" (tarkkaan en tiedä, mitä se tarkoittaa), selkärangassani on yksi nikama vähemmän kuin ihmisellä normaalisti (aiheuttaa virheasennon ja satunnaisesti pahoja selkäkipuja), lapsena kärsin korvatulehduskierteestä ja kuuloni on alentunut lievästi sen vuoksi, ja mulla on myös huonepölyallergia. Mitään järin suurta ongelmaa ei kuitenkaan mielestäni ole, en joudu syömään päivittäin lääkkeitä tai muutakaan sellaista.

Kahdella pikkusiskollani on molemmilla epilepsia, joka kuulemma on periytyvää sorttia. Lääkkeitä joutuvat syömään päivittäin, muita vaivoja heillä ei ole.

Pikkuveljeni syntyi myös keskosena, ja hänellä oli syntyessään sydämessään reikä. Se on kuitenkin umpeutunut itsestään. Hän kärsii myös siitepöly- ja eläinpölyallergioista, lapsena hänellä diagnosoitiin astma, mutta sittemmin astmadiagnoosi on kumottu, eikä hänellä sitä kuulemma ole. Hänellä oli joitakin korvatulehduksia lapsena, muttei mitään kierrettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi