Rinnanpäät rikkoutuvat
Imetys tökkii, kun rinnanpäät ovat koko ajan rikki. Lansinohit ei auta, liivinsuojat repivät joka kerta nahan pois, enkä voi ilmankaan olla. Kertakäytöisiä olen kokeillut paria merkkiä, eikä auta kun todeta, että ei toimi. Onko jokin kikka jolla ihon saisi parantumaan?
Kommentit (10)
auttaa! Itselläni molempien lasten kanssa ensimmäisten viikkojen imetys olisi ollut kamalaa ilman kumia. Imetin ekan kanssa pari päivää ja toisen vauvan kanssa pari viikkoa rintakumin kanssa, niin että nänninpäät ehtivät parantua. Sitten pystyi palaamaan taas ilman kumia imettämiseen. Kumi tuntuu hurjan isolta pienen vauvan suuhun, mutta ainakin meillä vauva kyllä äkkiä siihen tottui. Ja muuten sitten rasvailin just noilla Lansinohilla ja Bebanthenilla.
keskusteltiin aiheesta toisen tuoreen äidin kanssa ja tämä oli saanu synnäriltä neuvon että uittaa nännit sitruunamehussa. Oli kuulemma kahdessa päivässä auttanu.
Ite kärsin samasta vaivasta ja jäätävästä kivusta. lasinohilla ja sisulla 4 viikon jälkeen nännit vihdoin ehjät ja kipu tiessään.
Kestovaippojen valmistajilta saa semmoisia, missä on coolmax ihoa vasten. Ei tartu kiinni. Pesu 60c riittää pöpöjen tappoon.
Minulla on kokemusta kolmesta omasta (erilaisesta) imetyksestä/imijästä sekä työni puolesta monen muun imetyksistä.
Kannattaa aina imetyksen jälkeen puristaa se maitotippa rinnanpäähän, ja antaa kuivua siihen (maito sisältää itsessään rinnanpäätä hoitavia sekä puhidstavia aineita). Tämän jälkeen voitelee rinnanpään rasvalla. Arkaan, punoittavaan rinnanpäähän Lansinoh on tehokkaampi. Jos rinnanpää on pahasti rikki, niin voi laittaa ohuelti Bepanthenia ja antaa imeytyä ja päälle vaikka Lansinohia. Bepanthen hautoo rinnanpäätä enemmän ja pitää sen kostempana ja pehmeämpänä, mikä mielestäni hidastaa paranemista.
Ilmakylvyt parikin kertaa päivässä auttavat, sekä vaihtaa usein kuivat liivinsuojat. Kertakäyttöiset ovat pidempään pintakuivat. Eli kestoliivinsuojia tulee vaihtaa useammin:aina kun kastuvat.
Ja jos ovat pahasti rikki, niin kannattaa käydä imetystuen sivuilla. Huono imuote saattaa olla silloin se suurin syy. Rintakumia suosittelen vain satunnaiseen käyttöön silloin, jos rikkouma on paha. Koska kumi lisää jo ehken ennestäänkin huonoa imuotetta. Tästä on jopa omaakin kokemusta.
Sitruuna kuivattaa rinnanpäätä kyllä, mutta on aikas kivuliasta. :-(
Toivottavasti löytyy apua...ja kyllä aika aina parantaa...saattaa mennä se pari kivuliaampaa viikkoa. Voimia ja jaksamista ja kannattaa kestää!!!Sujuva imetys kyllä palkitsee lopulta :-)
... ja ei ne kaikki ole pintamärkiä! Minulla on suojia, joissa ihoa vasten on coolmax-onteloneulos, ja ne tuntuu märiltä vasta kun kaikki imukerrokset uivat maidossa ja maito tihkuu läpi. Coolmaxiin ei iho tartu kiinni märkänäkään, joten aroile rinnanpäille se on hyvä materiaali. Olettaen, ettei ole mitään keinokuituyliherkkyyksiä.
Eikä ne kertakäyttösuojat sen kuivapintaisempia ole (ainakaan kokeilemani markettimerkit).
Osta apteekista BevitaR voidetta ja laita sitä nänniin aina imetyksen jälkeen ja väleissä myös, pysyy rinnanpäät kunnossa. Samaten kannattaa hankkia Ruskovillan liivinsuojat, ne ovat todella hyvät rinnoille.
Minulla oli sama vaiva. Testasin kaikki kertakäyttöiset liivinsuojat, ei auttanut. Joka kerta iho tarttui kiinni, jouduin kotona kulkemaan maidonkerääjät liiveissä. Sain ystävättäreltäni paketillisen Pompolin valmistamia liivinsuojia. Avot, johan auttoi. Ne eivät tarttuneet ihoon. En nyt enää löydä tuoteselostetta, mutta bambukuitua ne ovat. Kesällä voi kokeilla kotona oleskella pelkässä väljässä t-paidassa, ilmakylpy tekee hyvää.
korjautuu muutamassa viikossa, kun vauva oppii imemään ja tissit karaistuvat. Itsekin olin 3-4 viikkoa aika ruvella.
Mulla ei kyseinen rasva auttanu ollenkaan vaan tuntui että vaiva paheni vaan.
Bebanthen auttoi. Joka imetyksen jälkeen oikein kunnolla sitä nänneihin ja oli jo paljon helpompaa ;) Ei tarttunu nahka liivinsuojiin ja nännin parani ihan muutamassa päivässä.
Kysyin neuvolasta sillon ja saa käyttää samoin kuin tuota lansonohia, ei siis tarvii huuhdella pois ennen imetystä.
Ja ilmakylpyjä. Mä rilluttelin suihkun jälkeen ilman paitaa aina pikkuhetken että saivat ilmaa =D
että Lansinohia ja Bebanthenia vuorotellen. Paaljon ilmakylpyjä (itse rilluttelin aina iltaisin tissit paljaana)ja kunnon liivinsuojat ei mitään kertiksiä. Itse käytin Ruskovillan suojia ja ne olivat osi hyviä. Kertikset repii aina nahan irti :(
Kestoliivinsuojien kanssa pitää vain muistaa että ne pitää aina pesun jälkeen "desinfioida" silitysraudalla jottei sinne jää mitään pöpöjä muhimaan ja saa sen vuoksi sitten mitään rintatulehdusta.