Olen kamala äiti...
5,5-vuotias tyttäreni on ilmeisesti jonkinlaisessa uhmaiässä. Ennen niin hyvin käyttäytyvä nuori neiti on nykyään kaikkea vastaan, hyvin tottelematon, näyttää vaan kieltä meille vanhemmille, kun vaikkapa pitäisi pestä hampaat, jne...Ja yrittää kovasti asettaa ehtoja: no sitten mä teen sitä, jos...Johon sanomme jyrkästi, että lapset eivät ehtoja asettele, vaan aikuiset ovat perheen pää...
No, nyt sitten hampaita pestessä, kun tyttö ei kertakaikkiaan suostunut avaamaan suutaan, menin (todella aikuista, tiedän..) sanomaan (sen jälkeen kun olin noin tsiljoona kertaa yrittänyt nätisti, motivoiden, jne. yrittää hyvällä saada lapsi pesemään ne hampaansa...), että kohta sut laitetaan jonnekin muualle asumaan, jos sä et tottele yhtään mitä me sanotaan. Kääk! Miten voin sanoa jotain noin kamalaa?
Mutta nyt mulla on tosi paha mieli.
Toisaalta mietin, että kyllä siinä hermot menee kun tuota tuon ikäisen näsäviisastelua ja tottelemattomuutta kuuntelee päivät pääskytysten. Ja kyse vielä ihanasta tytöstä, jonka kanssa aina ollut hyvät välit ja asiat on menneet jotenkin sulavasti (no tietty uhmaakin on neidillä uhmaiässä ollut, se nyt on selvä...ja höyryjä tietty päästeleekin välillä ulos, totta kai).
Mä olen kamala äiti.
Onko kukaan muu päästellyt suustaan tänkaltasia sammakoita? Pyytelin kyllä tytöltä kovasti anteeksi jälkeenpäin ja sanoin, että äiti vain hermostu kun sä et ollenkaan totellut ja pistit kaikessa vastaan. Ja sanoin, että ei sellaista tietenkään tapahdu. Mutta silti on paha mieli. Kun mä en halua olla sellanen äiti, joka tuollaisia kamaluuksia suustaan päästelee.
Kommentit (5)
Ja mä oon sen viimeisen vuoden aikana varmaan päästönyt suustani jo kolme kertaa.... Neiti 6,5v.
Siinäkin olen kamala eten enää nykyään edes yritä motivoiden tms. Kerran kehotan ja jos ei mene perille niin siirrytään järeämpiin keinoihin. Niin kauan sitä turhaa suostuttelua yms käytin ilman minkäänlaista tehoa niin tulin siihen tulokseen että ei mitään järkeä käyttää aikaa sellaiseen jos ei se mitään hyödytä. Sen lisäksi mitä kauemmin turhaan jauhan sitä hermostuneemmaksi se minutkin tekee. Järkeilen niin että ne järeämmät keinot on järkevämpiä silloin kun itse olen vielä rauhallinen kuin niin että olen jo ihan pinna katkeamispisteessä.
Mä itse uhkaan lapsiani lastenkodilla harva se päivä...
Juuri tänään paloi pinna (mm.) autossa, kun 5,5-v poika jatkoi temppuilua, jota olin katsellut aamusta lähtien. Hidastin vauhtia ja sanoin, että seuraavasta tempusta pysäytän auton ja kävelen niin pitkälle kuin jaksan, en jaksa koko ajan tapella.
En ole ylpeä itsestäni, välillä vaan menee hermo.
"Jätän siut tänne kauppaan r*ss*lle, viekööt mukanaan!"
Joo, oon huono äiti.
Mutta kummasti se vaan rauhoittaa sällin käytöstä.
noin kymmenen päivässä, enkä silti koe olevani kamala äiti. Relaa vähän hei!