Te jotka teitte hääruoat itse!
Kertokaa miten onnistui,
-kuinka monelle hlö:lle
-mitä ruokaa
-miten saitte ruoat säilytettyä ennen juhlaa ja miten pidettyä ruoat lämpiminä juhlapaikalla
-muita vinkkejä!
Kiitos :)
Kommentit (18)
Itse asiassa ainoa häämenu minkä muistan on itse tehty ja se oli hyvin yksinkertainen. Siihen kuului lihakeitto, jälkiruokana oli joku raparperipähkinärahka? Sitten täytekakkua ja itse tehtyjä leivonnaisia: herrasväen pikkuleipiä ja pullaa ainakin. Minä tykkäsin!
ÄLÄ RYHDY SIIHEN! Jos vieraita on tulossa yli 15 ja haluat nauttia hääpäivästäsi, niin unohda..
Sitä paitsi, ruokien valmisteluun, esillepanoon yms. pitää valjastaa monta ihmistä ja ne ovat yleensä niitä läheisimpiä.
Mieluummin vaikka "köyhempää" tarjoilua ja kaikki (mukaanlukien itse) nauttimaan päivästä.
Mulla on myös joku ihme "pelko", että jos vaikka tulee joku salmonella tms. olisi tosi noloa, jos itse olisi ruoat väsännyt.
Jos kuitenkin haluaa tehdä itse, niin sellaista tietenkin, jossa mahdollisimman vähän puuhaa.
Onnistuu varmaan oikeasti, kun tahtoa löytyy ja hyvää etukäteissuunnittelua. Tsemppiä!
on järjestetty useammat häät käytännössä omin voimin, keittiöön on sitten pyydetty talkoilla (eräänlaisella yya-sopimuksella) ihmiset. Riippuu ihan siitä, minkälaista tarjoilua ajattelee.
Meillä on saksanhirvikiusaus, sen kanssa sienisalaatti, vihersalaatti (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti), suolakurkku, puolukka, leipä, voi ja juusto ja tietty juomat.
kahvin kanssa kermakakku (häät oli 1.4.) kahdenlaisia pikkuleipiä ja leipäjuustoa niin ja hääkarkit.
Lihat ruskistettiin edellisenä päivänä, tehtiin valmiista peruna-sipulisekoituksesta. saatiin keittiössä olleilta palaute, että oli mukava homma, kun oli selkeää ja yksinkertaista ja vieraat oli tyytyväisiä, kun ruokaa oli riittävästi.
hääjuhla oli koululla, jotenka kylmätilan kanssa ei tullut ongelmaa, ei tosin muunkaan..
Me olemme suunnitelleet myös häihin paellapannnua. miten laskitte riisin ja lisukkeiden määrän? määrä/hlö? Mitä teillä oli riisin lisäksi? kuinka paljon tuli pääruoka maksamaan 22 vieraalle?
Meillä oli sellainen jättipaellapannu ja esikeitetty riisi, lisänä kaikenlaista. Vietettiin hellepäivää terasilla, uima-altaan äärellä. Porulalla laitettiin ruokaa, uitiin tanssittiin ja pelailtiin pelejä. Täytekakun olin tehnyt edellisenä päivänä Salaatit tilasin edullisesti lähikaupan palvelutiskistä. Meillä oli ihan mahtavat juhlat. Samalla porukalla ollaan vietetty jo neljänä kesänä samankaltaiset kesäkekkerit. Meitä oli juhlissa 22.
Me olemme suunnitelleet myös häihin paellapannnua. miten laskitte riisin ja lisukkeiden määrän? määrä/hlö? Mitä teillä oli riisin lisäksi? kuinka paljon tuli pääruoka maksamaan 22 vieraalle?
Meillä reilu 100 vierasta. äitipuolen suku hoiti aika paljon ja esim tarjoilut kokonaan, vaikka buffa olikin. Meni hyvin ja oli älyttömän hyvät ruoat! Lohta, peuraa, erilaisia salaatteja jne. En tiedä mitä maksoi, kun ei mennyt meidän lompakosta.
ÄLÄ RYHDY SIIHEN!
Jos vieraita on tulossa yli 15 ja haluat nauttia hääpäivästäsi, niin unohda..
ÄLÄ RYHDY SIIHEN! Jos vieraita on tulossa yli 15 ja haluat nauttia hääpäivästäsi, niin unohda..
Juu se vähän pelottaakin että pystyiskö päivästä nauttimaan vai olisko koko ajan pelko perseessä että riittääkö muona.
Mutta jos jollain on hyviä kokemuksia niin kertokaa niitäkin! :) Varsinkin isommalle porukalle (50hlö ->)
sellainen hääpaikka, jossa oli iso kylmiö ja kunnon hellat ja uunit. Ja sitten meillä oli erikseen henkilö, joka hoiti ruokien lämmittämisen, keittämisen, ja pari muuta jotka hoitivat tarjoilun.
Ruoka oli tätä perinteistä suomalaista pitopöytäruokaa, perunoita, paistia, kylmiä leikkeleitä, kalaa, erlaisia salaatteja. Paistit paistettiin hääpaikalla, perunat oli pesty ja raaputettu (uusiaperunoita) valmiiksi ja keitettiin paikalla. Muut oli tehty ja aseteltu tarjoiluastioihin edellispäivänä. Sit ne vaan kannettiin pöytään kun oikea aika tuli. Ja se oli buffet-pöytä, eli ei pöytiintarjoilua eikä lautasilleasettelua. Oisko meillä ollut joku 70 henkeä vieraina.
Kylmiön koko ja se, että keittiössä on joku ihan vaan tätä varten on kuitenkin aika olennaisia tekijöitä.
- reilu 50 henkeä, hyvin onnistui kun 90% tehtiin edellisenä päivänä
- paahtopaistia, kanakääryleitä, possunfilettä
- perunasalaatti, sekasalaatti, joku muu ruokaisa (en enää muista)
- itsetehtyä pestoleipää
- täyskorkea jääkaappi riitti hyvin, lihat ei paljoa tilaa vie, salaattikulhot hankalimpia mutta ensin ruoka tehtiin muovirasioihin ja siitä kumottiin juuri ennen tarjoilua kulhoihin
- ei lämpimiä ruokia, kaikki tarjottiin kylmänä. Hyvin säilyi tarjottavat freesinä varjossa katoksen alla (siis ulkona, +26 lämmintä)
+ paras vinkki: ei kermakakkua!! Meillä oli tuplasuklaakakku (alin kerros tumma sacher, päällä valkoinen sacherkakku) ja sisus pysyi ihanan viileänä pitkään
- ruuat ja kakku oli tarjolla tuntikausia eikä kukaan sairastunut
paljonko itse tehty ruoka tuli maksamaan? meillä semmonen tilanne että hät järjestetään säästöbudjetilla joten olemme päättäneet tehdä ruuat itse. itse opiskelen ravintola-alaa ja jonkun verran tajua näistä asioista on, mutta nyt olisinkin kiinnostunut tuosta rahapoliitiikasta ja kuulemaan kokemuksia rahan menosta jo kokeneilta morsmaikuilta :) Haluamme halpaa mutta ei halvan tuntuista ruokaa (kuten keittoa) ja olemme päättäneet tarjota ruuan juhlavasti ja hienosti katettuna (esim jälkiruokakiisseli marttinilasista,päälle tähtityllalla puristettu kermavaahto, tämäkin erittäin halpa mutta juhlavan näköinen). henkilökuntaa minulla on niin tarjoilijoita kuten kokkejakin, siksi olemme päättäneet järjestää pöytiin tarjoilun, ihan vaan tuomaan sitä arvokkuuden tuntoa. Mutta siis, mitä pääruuaksi? ja mihin hintaan? häissä eräteema joten joku riista olisi hyvä,mutta kallis :( ideoita,vinkkejä siskot, tuhannet kiitokset!!! :)
Meillä oli sellainen jättipaellapannu ja esikeitetty riisi, lisänä kaikenlaista.
Vietettiin hellepäivää terasilla, uima-altaan äärellä.
Porulalla laitettiin ruokaa, uitiin tanssittiin ja pelailtiin pelejä.
Täytekakun olin tehnyt edellisenä päivänä
Salaatit tilasin edullisesti lähikaupan palvelutiskistä.
Meillä oli ihan mahtavat juhlat.
Samalla porukalla ollaan vietetty jo neljänä kesänä samankaltaiset kesäkekkerit.
Meitä oli juhlissa 22.
Kertokaa miten onnistui,
-kuinka monelle hlö:lle
-mitä ruokaa
-miten saitte ruoat säilytettyä ennen juhlaa ja miten pidettyä ruoat lämpiminä juhlapaikalla
-muita vinkkejä!Kiitos :)
Vieraita oli reilu neljäkymmentä, mutta teimme 50:lle hengelle ruuat, ettei lopu sitten kesken. Ruokana oli perunaa, lihapullia, salaattia, leipää sekä kermakastiketta. Muita itsetehtyjä ruokia oli voileipäkakut, täytekakut teki miehen sisko ja esim. keksit ostimme ihan valmiina kaupasta.
Meillä oli se hvä puoli, että haapaikalla oli kaksi isoa jääkaappia, jossa oli helppo pitää ruuat (me myöskin yövyimme hääpaikalla). Esim. lihapullat teimme edellisenä päivänä, kuten myös leivät. Lämmitimme ne sitten seuraavana päivänä. Meillä oli myös eräs tuttavamme apuna eli sillä välin kun meitä vihittiin, hän huolehti ruokien lämmittämisestä jne. Miehen kanssa kaksin emme olisi pärjänneet, koska muuten ruokailun alkaminen olisi kestänyt. tämä kaveri myös huolehti kahvipöydän kattamisesta, jotta minun tai mieheni ei tarvinnut siihen ryhtyä.
Ei meillä ollut mitään sen kummempaa suunnitelmaa, miten pitää ruuat lämpinänä, ne psyivät sellaisina (onneksi) ihan aterian loppuun asti.
Ainoa vinkki, mikä tulee mieleen on se, että hommatkaa ainakin yksi ihminen auttamaan. Siis lähinnä itse hääpäivänä, että voitte ihan rauhassa nauttia päivästä ilman stressiä.
Itsetehtynä ruoka tulee paljon halvemmaksi. Riippuen tietysti ihan häiden menusta, niin ruoka ei tule kalliiksi itse tehtynä. Meillä kaikki ruuat maksoivat reilusti alle 200e.
kesä (ulko)juhla oli (vihitty aiemmin, nyt pidettiin vain juhlat) ja hurjan kuumaa. Kaikki ruuat pystyi tekemään päivää kahta aiemmin, salaatit viimeisteltiin juuri ennen juhlia. Suolaisena oli paahtopaisti, possupaisti sekä broilerkääryleet, salaatteina normaali sekasalaatti, ruokaisampi feta-salaatti sekä perunasalaatti. Ja itse leivottua leipää. Kakkuna tuplasacher koska suklaakuoren sisällä kakku säilyi viileänä.
Hyvin onnistui, eikä tarvinnut juhlimisesta tinkiä. Porukalla nostettiin ruuat terassille varjoon ja siivottiin pois.
karjalanpaistia, perunoita, salaattia, jälkkäriksi rahkaa.
Ruoat kotona valmiiksi, pakkaus tarjoiluastioihin ja styroxlaatikkoihin kuuma- tai kylmäkallejen kanssa.
Hyvin onnistui, ei ongelmia.
Onko jollain ehdotuksia "kylmäksi pääruoaksi" noutopöytään? Paahtopaistia ja punaviinikastiketta tehdään, mutta olis kiva jotain muutakin tarjoilla. Mitä nuo broilerikääryleet on?:0
Tarjositteko possunfileetkin kylmänä? Kuinka paljon oli ihmisiä tekemässä tarjoiluja?
Kiva kuulla että onnistuneitakin kokemuksia on :)