Koska oletta luopuneet korokeistuimen käytöstä takapenkillä lapsillanne?
Siis minkä ikäisinä? Omat lapseni ovat 9- ja 7-vuotiaita ja käyttävät vielä korokeistuinta. Ovatkin nyt alkaneet protestoimaan olevansa vauvoja, kun joutuvat käyttämään istuinta. Kaverit ovat kuulemma jo luopuneet aikoja sitten. Miten on?
Kommentit (31)
Ovat isokokoisia lapsia eli ei enää tarvetta istuimille.
Käyttää vielä turvavyöistuinta, eikä ole protestoinut. Jotkut lapsen kaverit ovat kommentoineet istuimia, tyyliin: vauvojen istuin. Mutta minä olen kyllä ojentanut heitä heti.
Kun tulee se 135cm täyteen, saa luopua korokkeesta. Ja kunhan itse haluaa luopua turvavyöistuimen selkänojasta, kokeilemme, miten sujuu pelkällä korokkeella. Jos sujuu hyvin, voidaan luopua siitä.
haluaa vielä itse käyttää. On vielä aika pätkä, ja näkeekin paremmin kun on koroke, ja turvavyö kulkee mukavammin.
Auton takapenkille ei todellakaan mahdu turvavyöistuin JA kaksi selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta.
Käyttää vielä turvavyöistuinta, eikä ole protestoinut. Jotkut lapsen kaverit ovat kommentoineet istuimia, tyyliin: vauvojen istuin. Mutta minä olen kyllä ojentanut heitä heti.
Kun tulee se 135cm täyteen, saa luopua korokkeesta. Ja kunhan itse haluaa luopua turvavyöistuimen selkänojasta, kokeilemme, miten sujuu pelkällä korokkeella. Jos sujuu hyvin, voidaan luopua siitä.
että riippuu varsinaisesti siitä, millainen auto sattuu olemaan silloin kun on 135cm, jos siinä pystyy istumaan hyvin vyön suhteen, voi luopua istuimesta. Lisäksi etupenkille meillä ei päästä vielä, ajattelin että jos pidän rajana 150cm voi käydä, ettei lapsi ikinä pääse sinnne, joten lisärajaksi taidan ottaa esim. ikävuoden 15, jolloin saa alkaa kulkea etupenkillä.
Meidän lapsille on kerrottu, että ilman istuimia on suuri riski vammautua tai kuolla liikenneonnettomuudessa. Lisäksi olemme sanoneet, että onnettomuus voi sattua vaikka matkalla päiväkotiin (500 m), joten aina vyöt kiinni. Olemme olleet onnettomuudessa, jossa auto meni lunastukseen. Vanhempi lapsi muistaa sen varsin hyvin. Vaikka oli vasta kolmivuotias.
joten lisärajaksi taidan ottaa esim. ikävuoden 15, jolloin saa alkaa kulkea etupenkillä.
Turvatyynynkö takia?
joten lisärajaksi taidan ottaa esim. ikävuoden 15, jolloin saa alkaa kulkea etupenkillä.
Turvatyynynkö takia?
Olettaisin, että turvatyynyn takia. Toisekseen siksi, että muistan tasan tarkkaan, miten hirveästi tappelimme veljeni kanssa etupenkkipaikasta aikanaan.
Pituus on kyllä yksi ratkaiseva tekijä. Jos odotamme 150cm pituutta, joka käsittääkseni on turvallinen raja etupenkkiläisyyteen. Voi olla, että näillä geenein lapsi ehtii täyttää 15v ennen kuin pääsee etupenkille...
muuten kuin sen turvatyynyn kannalta. Varmaan turvatyynyn takia kannattaakin odottaa noihin pituuksiin, mutta jos turvatyynyä ei ole, voi etupenkillä istua minkä pituinen hyvänsä.
Eri juttu on se, että takapenkki on tilastollisesti aina turvallisempi paikka matkustaa kuin etupenkki - ja tämä koskee tietenkin myös aikuisia.
turvavyöistuimessa, riippuu kummalla autolla ollaan liikkeellä. Pituutta hänellä on n. 137 cm ja painoa n. 32 kg.
Ei ole kertaakaan nurissut vauvojen istuimesta.
vaan turvavyöistuimia, ne ovat parempia.
Käytämme edelleen, lapset 133 cm/10 vuotta ja 130cm/8 vuotta.
Koroketta tai turvavyöistuinta pitää LAIN MUKAAN käyttää, kunnes lapsi on 135 cm.
Eli olennaista on koko, ei ikä. Iästä ei sen turvavyön korkeuden kanssa ole merkitystä...
Ei ole poika vielä kertaakaan protestoinut istuinta vastaan. Ja siinä vielä istua mielestäni ainakin 5 cm, tai vaikka 10cm kasvun ajan.