Eivätkö ihmiset tunne (hää)kutsuetikettiä!
Laitoimme 60 hääkutsua. Kuoriin olimme kirjoittaneet esim:
Maija Meikäläinen
Maija ja Matti Meikäläinen perheineen
Maija ja Matti Meikäläinen
Nyt muutama miehen puolen kaveri ja sukulainen, joka on kutsuttu yksinään, koska ei omaa vakituista puolisoa tai tyttö/poikaystävää, on ilmoittautunut juhliin avecin kanssa! Siis vaikka kuoressa on ollut vain kutsutun nimi!
Ovat vastanneet tekstiviestillä ja nytkö meidän pitäisi alkaa tekstailla takaisin, että anteeksi, mutta kustu koski vain sinua? Samoin ärsyttää yksi miehen puolen sukulainen joka erosi miehestään, oli vuoden erossa ja nyt on ilmeisesti alkanut on/off-suhteeseen ja tämä mieskin pitäisi kuulema kutsua..
Joo tiedän. Vali, vali, vali..
Kommentit (65)
asiallisesti ilmoittaa, että "valitettavasti meillä on rajalliset mahdollisuudet kustsua vieraita ja tämä kutsu koski nyt tällä kertaa vain sinua".
ei siitä saa loukkaantua minusta, onhan jokaisen pakko ymmärtää!
ja outoahan se on että kukaan haluaisi juhliinsa isoa kasaa ihmisiä, joita ei edes ole välttämättä nähnyt!
mutta sitten taas jos kutsutaan perhe, on minusta itsestään selvyys että lapset kuuluvat siihen vaikkei heidän nimiään erikseen mainita!
..jos haluaa lapsettomat juhlat olisi niistä ilmoitettava erikseen eikä loukkaantua siitä, että kutsuttu pitää omia lapsia perheeseensä kuuluvina..
systemaatttisesti kaikista hääkutsuista, koska mua nyt ei vaan nappaa mennä jonnekin pynttätyneenä syömään ja odottamaan että jotkut tyypit tanssii ja syö kakkua. Onneksi ei ole sisaruksia, niin ei tule mitään pakkohäitä, minne tarvisi mennä. Elämäni aikana olen käynyt kerran häissä, olin silloin 7v, ja se kyllä riitti. En kyllä tajua miten kellekään voi tulla hääkutsuja joka kesä??!!
Mielestäni kutsutun pitää ilmoittaa, että tulee avecin kanssa jos sellainen on ilmaantunut. Mutta lupa pitäää kysyä kutsujilta. Eikö tämä ole ihan ok tapaus sitten? Joko annat tai et anna lupaa.
kanssa nämä jotka eivät tule, eivätkä ilmoita. Jos on vaikka 6 sellaista jotka ei tule, eikä ilmoita ettei tule, niin siitä tulee kuitenkin morsiusparille yli 300 euron lasku, koska se pitopalvelu laskuttaa tilattujen ruokien mukaan. Se määrä on tiedettävä ennen häitä.
Tekis mieli laittaa lasku perään!
Meillä yksi pitkäaikainen kaverini, jonka olen tuntenut ala-asteajoista lähtien ja pitänyt säännöllisesti yhteyttä teki seuraavanlaisesti: vastasi kutsuun tekstiviestillä "tulen häihinne ja ajattelin ottaa Tiinan ja Maijankin mukaan".
Kutsu oli siis esitetty tälle yhdelle, koska hänellä ei ollut poikaystävää. Muitakin yhteisiä kavereitamme oli tulossa, joten yksin ei olisi tarvinnut olla, mutta tämä ajatteli silti kutsua vielä itselleen jotain minulle täysin vierasa seuraa!
Soitin kyllä perään ja sanoin, että sorry ei kyllä käy.
lahjasta. Jäihän heidän takia saamatta lahjalistassa ollut kallis boolimalja ja aterimet.
Muistakaa varata niitä vieraita sillai hyvin ajatellen, että mieluummin vain yksi perheestä, että tulee lahjoja paremmin. Lapset vie aikuisilta tilaa ja siten rahaa ja lahjoja tulee vähemmän.
kanssa nämä jotka eivät tule, eivätkä ilmoita. Jos on vaikka 6 sellaista jotka ei tule, eikä ilmoita ettei tule, niin siitä tulee kuitenkin morsiusparille yli 300 euron lasku, koska se pitopalvelu laskuttaa tilattujen ruokien mukaan. Se määrä on tiedettävä ennen häitä.
Tekis mieli laittaa lasku perään!
Vaikea sanoa mikä on oikeaa etikettiä, jkoska uusi käytämtö ei ole vakiintunut eikä mikään Virallinen tapa.Joillakin ei ole tietoa tästä muuttuneesta etiketistä, vaan ehkä suvun perinteet ja tavat sekä vanhemmilla ihmisillä on edelleen käsitys tuosta vanhamuotoisesta kutsutavasta. Ja ne tuntuvat menevän vieläkin sekaisin, eli uusi muoto ei ole ottanut vielä vakiintuakseen käytäntöön. Ennen vanhaanhan kutsuttiin häihin ihan koko suku ja lähes koko kylä.
Suvuissamme kutsut tuntuvat pääsääntöisesti tulevan tuon vanhan tavan mukaan, eli vain miehen nimellä. Joka ikinen kerta kutsu on kuitenkin tarkoittanut koko perhettämme. Useita kertoja kutsu on tullut vain esim. appiukon nimellä ja silti koskenut myös meidän perhettämme ja mieheni siskon perhettä. Kerran hääpari hieman loukkaantuikin kun emme tajunneet appiukon kutsun tarkoittavan myös meitä.
Noissa puolisoiden nimissä saa joskus tehdä kauheaa salapoliisityötä. Helpompaa olisi tyytyä siihen aveciin. Esim. olen vuosia tuntenut serkkujeni avopuolisot Markun ja Jussin. Ei kuitenkaan ole hajuakaan heidän sukunimistään. Vanhempani eivät myöskään tienneet sukunimiä ja enojeni kanssa en ole niin tuttavallisissa väleissä että olisi ollut simppeliä kysyä nimiä heiltä. Enkä todellakaan alkanut soittaa serkuilleni että mikä se sun miehes nimi on. Kyllähän ne nimet lopulta selvisivät, mutta hommaa siinä oli.
ei ihmiset tajua näitä.. Meidänkin häihin oli kutsuttu tasan sen verran, kun juhlatilaan mahtui eli noin 100 henkilöä. Päätin sitten jättää serkkujeni (jotka ovat melko kaukaisia minulle, kun ovat huomattavasti vanhempia) lapset kutsumatta eli kutsuttiin vain serkku ja puoliso. Nämä serkut sitten ilmoittautuivat äidilleni, että tulevat, mutta eivät siinäkään vaiheessa sanoneet, että lapset tulevat mukaan.. Olipa muuten henkilökunnalla työ ja tuska etsiä lisää paikkoja 10 lapselle.... No huomasivat kyllä mokansa siinä vaiheessa, kun paikat oli tosiaan merkitty ja heidän lasten nimiä ei näkynyt missään.. Joutuivat istumaan kuin sillit suolassa pöydissään.. Urpot.
koska mieheni sukulainen oli laittanut kutsukorttiin mieheni nimen + avec ja oltiin oltu jo vuosikausia mieheni kanssa avoliitossa ja asuttiin siis yhdessä. Silloinhan kuuluu laittaa myös avopuolison nimi kutsuun. Ei sitten menty näihin häihin ollenkaan.
mielessäsi että nimet on voinut kuoriin kirjoittaa vaikkapa kaaso tms joka ei ole nimeäsi tiennyt tai muistanut eikä ole saanut morsmaikkua tai sulhasta kiinni jos yrittänyt tarkistaa ja sitten pitänyt laittaa avec...
Parhaimmat omat muistot tai lähipiirissä tapahtuneet, joista osa ei vieläkään naurata:
-hääpari kutsuu perheen, jonka lasten seurustelukumppaaneista ei ole tietoa -lapsetkaan eivät ole mitenkään tuttuja. Yksi miniäkokelas avaa tuttavuuden hääpariin haukkumalla heidät, kun "ei edes sukulaisia kutsuta".
-pariskunta soittaa hääviikolla, että he ovat tulossa mutta eivät menekään mahdolliseen yöpaikkaan kun voivat olla ilmaiseksi tuttavaperheen mökillä. Niin ja sit se tuttavaperhekin (4 hlöä) tulis ihan mielellään häihin, kun ei oo oikein mitään tekemistäkään.
-kutsussa lukee "järjestelyjen vuoksi pyydämme vastaustanne kutsuumme xx mennessä". Usea henkilö lukee sen että jos tulee pitää vastata. Yhtä moni taas on sitä mieltä, että kortissa pyydettiin ilmoittamaan, jos ei pääse. Eli vaikka hienot rsvp korvataan selkokielellä, ei sekään auta
-yksi äiti soittaa ja varmistaa että kun kuoressa luki vain hänen ja miehensä nimet niin voivatko lapset tullessaan ottaa seurustelukumppaninsa mukaan. Lapsiakaan ei ollut tarkoitus kutsua.
-yksi vanhus ymmärrettävästi haluaa ottaa mukaan lapsensa kuskiksi ja avustajaksi. Tähän suostuttuaan hän ottaisi 2 omaa ja 1 tuttavan lapsen mukaan, joka on heillä ko. viikonloppuna kylässä. Kun se ei sovi, kukaan heistä ei tule, muttei ilmoitakaan. Syy oli että matka alkoi tuntua liian pitkältä.
Tiedän vanhan tavan kutsua vain miehen nimellä, mutta nykyaikana selvintä on kutsua jokainen kutsuttava ihan omalla nimellään. Vaikkei sekään aina selvennä.
joten ikinä ei voi olla varma, että kenet on oikeasti kutsuttu ja kenet ei.
MUTTA jos vieraiden viihtymistä ajatellaan (meille oli ainakin erittäin tärkeää) niin avecit kyllä kannattaisi kutsua, jos sellaisia on. On aika törkeää jättää toisen kumppani kutsumatta, itse tuossa tilanteessa olisin jättänyt sitten molemmat kutsumatta.
koska mieheni sukulainen oli laittanut kutsukorttiin mieheni nimen + avec ja oltiin oltu jo vuosikausia mieheni kanssa avoliitossa ja asuttiin siis yhdessä. Silloinhan kuuluu laittaa myös avopuolison nimi kutsuun. Ei sitten menty näihin häihin ollenkaan.
Eikö se nyt ole tärkeintä, että kutsu kuitenkin koski myös sinua?
Ei siis pelkästään morsiamet ole bridezilloja, vieraatkin jo sekoilee..
Oli lähettänyt sisarelleen kutsun häihin tyyliin:
Liisa Meikäläinen
+Matti
Ja nämä olivat aviopari!
(Veli tietenkin tiesi asian, olihan hän ollut häissäkin)
Jos miehelleni jonka kanssa toistakyt vuotta aviossa, tulee hääkutsu,oletan että se koskee vähintään minuakin. Tosin on aina ollut molempien nimi.
En usko että on ns. etiketin mukaista jättää aviopuoliso kutsumatta häihin, mun mielestä raja menee kihlatussa.
Lasten tyttö/poikakakavereita en häihin veisi, enkä edes täysi-ikäisiä lapsia jos kutsu on tullut mulle ja miehelle.
Mutta jos itse kutsuisin, ottaisin huomioon sen mahdollisuuden että jos jollain on pieniä lapsia ne tulee automatic mukaan. Jos ei siis ole kielletty erikseen että ei lapsia. Hääton yhteisön juhla.
Jos nyt jollain on tosi laihialaiset säästöhäät, ettei edes puolisoa mukaan, sit kannattaa tosiaan erikseen mainita "kutsu yhdelle".
aikoinaan törppöä käytäntöä lähetellä niitä "hääohjeita" ja "juhlasääntöjä" kutsun mukana, joissa vielä kehotettiin huomaamaan että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja, mutta sittemmin aloin ymmärtää asian.
Jos miehelleni jonka kanssa toistakyt vuotta aviossa, tulee hääkutsu,oletan että se koskee vähintään minuakin. Tosin on aina ollut molempien nimi.
En usko että on ns. etiketin mukaista jättää aviopuoliso kutsumatta häihin, mun mielestä raja menee kihlatussa.
Lasten tyttö/poikakakavereita en häihin veisi, enkä edes täysi-ikäisiä lapsia jos kutsu on tullut mulle ja miehelle.
Mutta jos itse kutsuisin, ottaisin huomioon sen mahdollisuuden että jos jollain on pieniä lapsia ne tulee automatic mukaan. Jos ei siis ole kielletty erikseen että ei lapsia. Hääton yhteisön juhla.
Jos nyt jollain on tosi laihialaiset säästöhäät, ettei edes puolisoa mukaan, sit kannattaa tosiaan erikseen mainita "kutsu yhdelle".
no tässähän olikin nimenomaan kyse niistä aveceista, jotka eivät ole kutsutun vakituisia kumppaneita. Ei siis vakituisista tyttö/poikaystävistä tai saatika aviopuolisoista.
Lähettää kutsu "Maija Meikäläinen perheineen" ja tämä on sitten koskenut niin laajaa perhettä kuin kutsuttu on parhaaksi katsonut. Kutsu on aina koskenut myös jo kotoa muuttaneita lapsia ja heidän puolisoitaan ja perheitään, niille ei ole erikseen kutsua lähetetty. Aina on kyllä voinut kutsujalle soittaa ja kysyä, ketä kaikkia saa tuoda.
kutsu on tullut yksin minulle. Sinänsä tässäkin hääpari voi töpätä tosi pahasti. Hyvä ystäväni meni naimisiin muutama vuosi sitten ja ei kutsunut avomiestäni (nykyinen aviomies). Olimme juuri muuttaneet yhteen ja kaveri ollut miestä edes tavannut. Sinänsä ymmärtäisin muuten, mutta kun suhteemme oli oikeasti vakiintumassa ja olin raskaana kuudennella kuulla häiden aikaan. Tuntui oudolta, että avomiestäni ja tulevan lapsen isää ei kutsuttu... Raskaus oli ehkä yllätys kaikille ja suhteemme aika tuore, mutta silti. Kaikki oli tiedossa jo kutsuja suunniteltaessa, koska kerroin raskaudesta heti ekoilla viikoilla ja muutimme samantein yhteen.
jotkut sinkut katsoneet liikaa amerikkalaisia romanttisia komedioita? Niissähän aina jonkun "on pakko löytää avec", jos saa hääkutsun, ettei näytä säälittävältä vaikkapa exän silmissä tms. Sitten se avec kaivetaan vaikka mistä... Suomessa vieraiden ihmisten rahtaaminen häihin ei liene yleinen tapa.
Olivat tosi kaukaisia sukulaisia. Niitä kutsuja satelee niin usein, että pakko vetää jo jotain rajaa, kun ei alvariinsa jaksa häissä hypätä....