Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5v lapsi. Liian myöhäistä aloittaa iltasatuilu?

Vierailija
08.04.2010 |

Tuossapa tuo kysymys tuli.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me olla tuon ikäisillä vielä edes harkittu aloittamista, saati että olisi liian myöhäistä...

Vierailija
2/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koskaan voisi olla liian myöhäistä aloittaa iltasatuilu? Vai mitä sillä tarkoitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never is too late!

Vierailija
4/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks toisaalta aloitat? Mä en alottanut ollenkaan, en halua iltaan asioita, joiden avulla lapsi myöhemmin oppii "vetkuttamaan" iltarutiineja ja nukutusta, nyt kun sitä ei ole tarvinnut vielä yhtenäkään iltana nukuttaa (yes!!!). Lapsi on 1v 2kk. Meillä satuillaan ja luetaan paljon päivällä. Jos illalla on riehakas, luetaan yks kirja vielä olkkarin sohvalla. Lapsen huoneessa ei tapahdu enää mitään "palveluita", vain soittorasia päälle ja sinne sammuu.

Ei lukemisen ajankohta ole tärkeä, vaan se, että luetaan.

Vierailija
5/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin myöhäistä? Siitä vaan aloitat.

Vierailija
6/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi täytti vasta vuoden. Tunsin varmaan huonommuutta kun minä en lue lapselleni joka ilta. Annan maidon ja sitten nukahtaa siihen. Tämän ketjun perusteella kaikki eivät läheskään lue lapselleen iltasatua.

ap

Vierailija
7/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi täytti vasta vuoden. Tunsin varmaan huonommuutta kun minä en lue lapselleni joka ilta. Annan maidon ja sitten nukahtaa siihen. Tämän ketjun perusteella kaikki eivät läheskään lue lapselleen iltasatua.

ap

mutta monista lapsista se on mukava iltarutiini (mm. minun lapsistani) ja lisäksi monesti ei tule tilaisuutta muulloin päivällä muistaa lukea. Lukeminenhan on tärkeää lapsen kielenkehityksen kannalta, ja muutenkin mukava tapa. Mutta päteä sillä ei tarvitse, eikä siitä myöskään tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Vierailija
8/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi olisi 10 tai 12 - tai vaikka murkku:-D - voi vielä aloittaa ääneen lukemisen. Meillä luettiin siihen saakka, kunnes muutin lapsineni uuden mieheni luokse. Tapa jatkui vielä jonkin aikaa, mutta siinä vaiheessa, kun lapseni olivat 10-, 8- ja 6- vuotiaita, uudessa kodissa se jäi ja unohtui..oli miehen kaksi poikaa ja muita juttuja iltaisin. Alussa kyllä nuo pojatkin silmät ymmyrkäisinä kuuntelivat, kun luin ääneen;-D.

Nyttemmin olen joskus, silloin tällöin, lukenut etenkin nuoremmille lapsilleni ääneen. Autossa esikoinen lukee meille muille:-). Ja mulle luetaan aika usein kivoja pätkiä kirjoista;-D! Usein myös muistellaan kirjoja, joita usein luin silloin joskus. Muistellaan niitä tarinoita ja tilanteita.

Vierailija
9/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänestä on varmaan outoa ottaa yhtäkkiä uusi asia iltarutiiniin.

Jätätteko sen jälkeen lapsen nukahtamaan itse, vai missä vaiheessa luette? Ei kai auta muuta kuin kokeilla että miten suhtautuu. Toivottavasti ei sitten käy niin ettei nukutakaan. Ja oletteko lasten kirjakerhon jäseniä, te jotka luette lapsillenne? vai mitä kirjoja luette?

ap

Vierailija
10/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten "nukutan" ihan tavalliseen tapaan, mitenkä muuten sen voisi tehdä? En ole kirjakerhon jäsen, ne ovat minusta suoraan sanottuna KAAMEITA. Hankin hyviä kirjoja kirjakaupasta ihan oman harkintani mukaan. Minulla on myös kirjoja omasta lapsuudestani.

Vierailija
11/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aiemmin 1-vuotiaalle, mutta ei jaksanut yhtään kuunnella eikä selvästi ymmärtänyt koko tarkoitusta. Sitten 2-vuotiaana kiinnostui muutenkin enemmän kirjoista (ei enää katselu- tai kurkistuskirjoista vaan ihan tarinoista) ehkä senkin takia, kun oli päiväkodissa ja siellähän luetaan satu ennen nukahtamista päiväunille. Tosi nopeasti tuli mukaan rutiiniin eli lapsi vaatii, että hänelle luetaan iltasatu. Ei ole yleensä käyttänyt sitä vetkutteluun, vasta nyt on ollut pari kertaa (lapsi 3,5 v), kun on yrittänyt saada toisen iltasadun, kun eka on loppunut...

Vierailija
12/13 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan lukenut pojalleni (täyttää neljä). Syynä ei ole se, ettenkö olisi halunnut vaan ihan se, ettei poikaa ole kiinnostanut. Olen aina säännöllisin väliajoin yrittänyt mutta lopputuloksena on se, että poika rimpuilee pois kädet korvillaan. Aluksi ajattelin, ettei hän vain kestä ääntäni ( =D ) mutta pyysin myös siskoani yrittämään. Ja lopputulos oli sama. Pojalla on iso kasa kirjoja, joista suurin osa jäämistöä omasta lapsuudestani, toki myös uudempia. Satunnaisesti hän saattaa itse selailla kirjoja, mutta vilkkaasta luonteesta johtuen se ei usein kiinnosta.

Vierailija
13/13 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never is too late!

Better late than never.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi