Naisen euro 1.20 € ja miehet tekevät enemmän töitä kotityöt mukaanlukien
Sen sijaan, että naisen euro olisi 80 senttiä, se on Sumasen laskelmien mukaan 102 senttiä, kun kyse on nettoeurosta ja mukaan lasketaan ylityöt. Ilman ylitöitä naisen nettoeuro on keskituntipalkassa 104 senttiä.
Naisen euro on 80 senttiä -myytin lisäksi Sumanen haluaa särkeä myytin kotitöiden raskauttamista naisista. Miehet tekevät enemmän työntunteja siinäkin tapauksessa, että mukaan lasketaan kotityöt.
Hän viittaa sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiin.
– Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/04/07/miehet-painavat-…
Kommentit (16)
ehdi paljon lapsia hoitaa/kasvataa. Samalla logiikalla on oikein että naisia suositaaan huoltajuusriidoissa, ovathan miehet töissä koko ajan eikä heillä ole aikaa lapsille kuten naisilla.
meidän kodissa tuo ei ainakaan pidä lähimaainkaan paikkaansa...
tutkinut juuri teidän kotia.
Itse kyllä uskon tuohon tutkimukseen. Näin se taitaa olla, siis keskimäärin.
mun päivä alkaa klo 6 ja jatkuu klo 23 asti, siinä kotitöitä, kaupassa käynnit ja pikkulastenhoitoa. Ei läheskään joka päivä mahdollisuutta nauttia edes kahvitauon verran rauhassa kahvia (niin että lapset nukkuisivat yhtäaikaa), vessassakin joutuu käymään ovi auki. Juu ja sitte toki vielä nuo yöheräilyt, olisi kiva, jos mieskin joskus heräisi... Onhan se mukava olla lasten kanssa kotona, mutta ei tää lomailua ole ja päivät todella pitkiä. Hyvä se on Summasen siellä töissä lässyttää, kun ei varmaan ole kotiäidin arkea kokeillutkaan. Ja joo, senkun näkis, että meillä mies siivoaisi, pyykkäisi, tiskaisi, vaihtaisi lakanoita... just hätäseen käskystä käyttää lapset ulkona, jos itse olen töissä.
meidän kodissa tuo ei ainakaan pidä lähimaainkaan paikkaansa...
tutkinut juuri teidän kotia.
Itse kyllä uskon tuohon tutkimukseen. Näin se taitaa olla, siis keskimäärin.
ei ole mitään syytä uskoa siihen - ei tämä ole mikään taloustieteellinen tutkimus vaan historiantutkimus... Jos tämä kertoisi nykypäivästä, olisi tutkittu esim 2-3v takaista aikaa, ei 10v vanhaa aikaa.
mutta eikös se ole 1,02 €
Tätä mäkin pyörittelin just pienessä päässäni :)
Mä kyllä kanssa uskoisin, että tuo alkaa olemaan kohdillaan. Monessa mun tuntemassa taloudessa nainen tienaa karvan verran paremmin, Myös minä tienaan paremmin kuin entinen puolisoni.
Lisäksi aika pitkälti myös kotityöt alkavat nykyään jakautumaan... Kaukana on ne ajat, kun yksi mun tuntema vanhempi mies ei osannut edes tiskikonetta täyttää.
Kuten joku jo totesikin, niin se että jonkun av-mamman kotona tämä ei toteudu, ei tarkoita sitä, että tämä tutkimus olisi huuhaata. Se on vähän sama kuin se, että jos yhdestä "hyvän perheen kothoidetusta lapsesta" kasvoi kouluampuja, niin ei se tarkoita, että kaikista kotiäitien lapsista tulee kouluampujia.
(pahoittelen, mutta mä en oikeasti muista, oliko se kouluampuja kotihoidettu vai ei, mutta varmaan kaikki käsitti asian). 
En oikein vaan ymmärtänyt sitä piiraskuvaa, että päivittäinen työaika oli joku 2 tuntia. Tutkittavat oli 10-64 v eli koulu- ja työikäisiä.
nainenhan hoitaa lapset silloin kun mies on ylitöissä
on lastenhoitoa, niin sitäpä ei sitten lasketa mukaan? Tulokset muuttuis aika radikaalisti
Mutta ei se silti nosta naisen euron arvoa. Se miksi aina sanotaan että naisen euro on vain 80 senttiä johtuu siitä, että samasta työstä miehelle maksetaan parempaa palkkaa. Nainen jää palkkakehityksessä lisää jälkeen äitiyslomien ja hoitovapaiden vuoksi.
Minäkin tienaan tuplasti sen mitä mies, mutta kollegat töissä (erityisesti miespuoliset) saa ainakin tuon 20% parempaa liksaa vastaavan vaativasta työstä.
Meillä mies hoitaa aika kiitettävästi lapsia, kun vaan lähden kotoa. Mutta jos olen kotona niin käytännössä ruuan laitto yms jää minulle. Pesen lähes kaiken pyykin, koska mies ei edelleenkään osaa lajitella. Saattaa laittaa villasukkia 60 asteen pesuun ja samoin lasten ulkohaalareita.
Siivoaa kyllä kun käsketään, mutta aika harvoin mitään tekee ihan omasta aloitteestaan. Joten katson että tuon rahat perheelle, teen silti kotityöt, mulla on vaativampi ja henkisesti raskaampi työ, omaa aikaa on vain jos otan, mies ei koskaan vie lapsia esim. uimaan jotta itse saisin edes tunnin olla kotona yksin ja nauttia olemisesta.
Tiedän/tunnen vain yhden perheen, jossa mies on pääasiassa vastuussa kodinhoidosta. Laittaa ruuat ja leipoo, siivoaa enemmän kuin vaimo. Heillä nuorin lapsi 17 v. Ja vaimo on opettaja joten päivät ei ihan hirmuisia kyllä ole. Mies myöskin kokopäivätöissä.
mutta eikös se ole 1,02 €
Tätä mäkin pyörittelin just pienessä päässäni :) Mä kyllä kanssa uskoisin, että tuo alkaa olemaan kohdillaan. Monessa mun tuntemassa taloudessa nainen tienaa karvan verran paremmin, Myös minä tienaan paremmin kuin entinen puolisoni. Lisäksi aika pitkälti myös kotityöt alkavat nykyään jakautumaan... Kaukana on ne ajat, kun yksi mun tuntema vanhempi mies ei osannut edes tiskikonetta täyttää. Kuten joku jo totesikin, niin se että jonkun av-mamman kotona tämä ei toteudu, ei tarkoita sitä, että tämä tutkimus olisi huuhaata. Se on vähän sama kuin se, että jos yhdestä "hyvän perheen kothoidetusta lapsesta" kasvoi kouluampuja, niin ei se tarkoita, että kaikista kotiäitien lapsista tulee kouluampujia. (pahoittelen, mutta mä en oikeasti muista, oliko se kouluampuja kotihoidettu vai ei, mutta varmaan kaikki käsitti asian).
että samasta työstä sama palkka joten jos näin ei ole niin oikeuteen sitten vaan, mutta todellisuudessa teidän omat mielipiteenne ja arvionne työpanoksestanne eivät välttämättä ihan vastaa todellisuutta ja ovat siis subjektiivisia arvioita jotka voidaan lähes poikkeuksetta katsoa virheellisiksi yksittäistapauksiksi.
Tai imuroihan mies 2 kertaa vuodessa... Mä teen 1-2 tuntia kotitöitä joka päivä. Työmatkoihin yht. menee reilu tunti ja työtö on 8h/vrk. Palkkani joitakin satasia miehen palkkaa pienempi, vaikka mun koulutustaso on Amk ja mies on käynyt ammattikoulun...
Palkalla ei ole mitään tekemistä työpanoksen kanssa kun naisen palkka on huonompi siitä syystä,että samoihin hommiin naisen täytyy olla koulutetumpi ja työkokemusta on oltava huomattavasti enemmän,jotta pääsisi samaan palkkaan. Naisen palkkaa vähentää hoitovapaat ja lasten sairastelut. Ei taida löytyä Suomesta naista joka viitsisi palkan takia mennä oikeuteen ja menettää työnsä ja maineensa.
En minäkään tunne yhtään miestä joka tekisi kotitöistä suurimman osan ja tunnen sentään kymmeniä perheitä.
_Näyttäisi tuossa ap;n tapauksessa olevan niin, että miehen tekemät kotityöt lasketaan, mutta naisten tekemää ei, koska naisen "kuuluukin" tehdä kotityöt laskematta käytettyä aikaa.
Naistutkimusta harrastavana ja tasa-arvoa kannattavana joudun kyllä sanomaan että vaikka mies tekisi suhteessa enemmän palkkatöitä, kyllä nainen on edelleen se, joka hoitaa niin lapset kuin sairaat sukulaisetkin. Naisen työt ovat usein sellaisia joista ei makseta edes palkkaa; anopin tai oman äidin kanssa asioilla käyminen, naapurin lasten vahtiminen, omaishoitajana toimiminen jne. Jos noista töistä maksettaisiin palkkaa, yhteiskunta olisi kusessa.
enemmän kuin siinä, että naisten euro olisi 80 senttiä. Molemmat kärjistyksiä, nyt asiaa katsotaan miesten näkökulmasta. Mieshet elättävät eläkkeellä pitempään olevat naiset ja naiset, jotka masentuvat miehiä puolet enemmän ja jäävät pois työelämästä jo 30 vuotiaina.