Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille pakko lukea...

Vierailija
06.04.2010 |

ääneen kirjoja? Jos lukija ei koe tätä kivaksi, jääkö lapsi paitsi jotakin ainutlaatuista?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä on tärkeintä viettää rauhallista aikaa yhdessä lukien tai tarinoiden.

Vierailija
2/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä lapset rakastavat ääneen lukemista ja sylissä / vieressä istumisesta. Meillä on molemmat lapset ihan pienestä lähtien opetettu rauhoittumaan kirjoja lukemalla. Lasten puhe kehittyy, sanavarasto monipuolistuu, keskittymiskyku paranee, mielikuvitus vilkastuu.

Jos et itse tykkää lukea, niin lainaa kirjastosta äänikirjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lapsista sitten huomaa, kelle on kotona luettu. Ääneen lukeminen kehittää lapselle sanavaraston jne lisäksi tunneilmaisua ja helpottaa tulevaa itse lukemista.

t alkuope

Vierailija
4/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: kohta 3,5 vuotta joka ilta ääneen lukenut äiti

Vierailija
5/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minulle hankala asia, johtuen vaikesta lukihäiriöstä. Koen pahaa omaatuntoa tämän vuoksi. Äänikirjat ovat hyvä idea.

Itse olen yrittänyt ottaa kivasti kuvitettuja kirjoja käyttöön.Esimerkiksi Mauri Kunnaksen kirjat ovat hyviä! Niistä olen itse keksinyt tarinoita enkä lukenut varsinaista tekstiä.

Vierailija
6/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä tokalauokkalainen poika, joka oppi lukemaan itse 5-v:nä, haluaa että hänelle luetaan "iltakirja" ennen nukkumaan menoa. Se on saavutettu etu, josta ei heti luovuta. Onhan tuolla jo sanavarasto ollut pienestä pitäen laaja, ja muutenkin fiksu:)

Vierailija
7/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos itsellä on lukihäiriä eikä lukeminen tunnut kivalta niin tuo tarinointi on ihan mahtava juttu! Katselkaa lapsen huoneen tauluja/julisteita ja keksikää yhdestä kuvasta vaikkapa jatkokertomus, jota kumpikin jatkaa vuoroiltoina. Rakastin tätä lapsena ja mun isä oli todella taitava keksimään jänniä tarinoita!

Vierailija
8/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ponitti 8.

Itse pidän noista Kunnaksen kuvista, kun niissä on niin paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia!

Vierailija
9/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tarinoita (omasta päästäni) iltaisin kun valot on jo sammutettu, lapset nukahtavatkin helpommin kuin valoisassa kirjaa lukiessa.

Tarinoihin voi keksiä juuri sellaisia "koukkuja" joista lapsi tykkää. Toisaalta joskus voi sisällyttää myös sopivia opetuksia, jos vaikka päivän aikana on sattunut jotain, johon olisi syytä vielä palata.

Yleensä tarinat on jatkokertumuksia. Esim. tällä hetkellä meillä on menossa kahden koiranpennun seikkailut.

Vierailija
10/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tulikin jo paljon syitä, lisäisin niihin vielä se, että yhteinen lukuhetki on myös tunnetasolla lapselle tärkeä: se vanhempi on lähellä ja keskittyy 100% lapsen kanssa olemiseen - ääneen lukiessa kun sitä aika tavalla keskittyy juuri siihen lukemiseen ja lapselle tulee tunne, että aikuinen on siinä juuri vain ja ainoastaan häntä varten. Lukuhetkessä on myös läheisyyttä ja rauhoittumista.

Olen lukenut lapselle vauvaiästä alkaen, aluksi loruja ja hiljalleen tarinoita. Lapsi aloitti päiväkodin 3v ja oli tarhatätien mielestä kielellisesti taitavampi kuin päiväkodin eskarilaiset. Nyt koululaisena lukemisen merkityksen huomaa edelleen.

Vierailija
11/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äänikirjat ovat loistava yhdistelmä tuossa tilanteessa, ja voihan sille lapselle tietysti lukea joku muukin kuin äiti. Pääasia on, että lapsen kanssa vietetään "kainaloaikaa" ja hänelle kerrotaan tarinoita, ja toisaalta, että hän kuulee kirjoitettuakin tekstiä (äänikirjat).

Itse tykkään kirjojen lukemisesta tavallaan myös siksi, että saa laittaa omat aivot narikkaan ja antautua toisen keksimään tarinaan. Samalla ihailen niitä, jotka jaksavat ja osaavat keksiä omia tarinoita lapsilleen. Serkuilleni kerrottiin aina tällaisia ja olin tosi kade... =)

Vierailija
12/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama pienen lapsen kannalta luetko sitä kirjassa olevaa valmista tarinaa vai keksitkö kuviin sopivaa tarinaa itse! Jos ei lukihöiriön vuoksi pysty sujuvasti lukemaan tekstiä, niin on varmasti mukavammat lukuhetket lapsellekin, kun äidin ei tarvitse pingottaa tekstin vuoksi.

Jos lähipiirissä on mummoja, kummeja tai muita, joita lapsi tapaa usein, niin he kyllä hoitavat varmasti sen suoraan kirjasta lukemisen mielellään eikä lapsi jää paitsi mistään!

Vierailija
13/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri syistä mitä edellä jo mainittu lukeminen tärkeää.

Lukihäiriön vuoksi voitte lapsen kanssa "lukea" kirjoja niin että katselette kuvia ja kerrot mitä kuvissa tapahtuu ja käytät siihen mielikuvistusta.

Välillä näin tehdään myös meillä katotaan mitä kuvissa tapahtuu ja lapsi pitää tästä.

Että ei se lukeminen tarvitse tapahtua niin että luet pelkkää tekstiä.

Vierailija
14/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen sen siis jotenkin väärin.

Meillä on satukasetteja ja mä olen laulanut lapsille paljon.

Kaikki äidit on erilaisia.

Vierailija
15/18 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikille lapsille pitää silti lukea! Lapset kaipaavat sitä ja se kantaa myöhemmin hedelmää.

Vierailija
16/18 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomast kannattaa lukea lapselle niin teen ittekki

Vierailija
17/18 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on erittäin tärkeä asia kehittämään ja kasvattamaan lapsen sanavarastoa. Se on merkittävä satsaus lapsen tulevaisuuteen.

Vierailija
18/18 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä 13 vuoden takaisia aloituksia nostelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan