Miksi kotona tehty kiinalainen ei maistu "kiinalaiselta"?
Ohje suoraan kiinalaisesta keittokirjasta, mutta ei vaan onnistu. Ihan hyvää tulee, mutta ei maistu siltä, miltä ravintolakiinalainen maistuu. Mikä ihme on ratkaiseva tekijä?
Kommentit (30)
Aika hyvää "kiinalaista" ruokaa tuli tällaisella reseptillä: kuullotin pannulla porkkanasuikaleita ja salottisipulia kasviöljyssä. Lisäsin valkosipulia ja kuullotin hieman lisää. Seuraavaksi paistoin huoneenlämpöiset kanasuikaleet. Lisäsin kasvikset ja maustoin suolalla ja pippurilla. Lisäsin sweet chilikastiketta ja söin riisin kanssa. Maistui juuri samalta kuin kiinalaisessa.
Täällä taas. Tänään olisi tarkoitus tehdä Kiinan porsasta. Minne sitä taas joutui kun alkoi googlailemaan Kiinalaisia.
Olisi mulla pari keittokirjaa, mutta haeskelen vähän uusia ideoita netistä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
liha marinoidaan ensin sokerissa, soijassa, munassa ja maissijauhossa. Sit sekaan sipuli, vs, soija, chili, ketsuppi, punaviini, sokeri ja hoi-sin kastike.
Uuniin ainakin 2 tunnniksi'NAM
Minä en käytä marinointiin koskaan suolaa, koska se imee lihasta nesteitä pihalle.
Tämän huomasin jo nuorena, että se huonontaa laatua ja kaverini, joka on keittiömestari on sanonut samaa.
Sinkkumies
Miksi nää kiinalaiset ruuat kiiltää aina niin hitosti
Kannattaa esim. lukea englanninkielisestä wikipediasta sivu Cantonese cuisine ja hakea jotain siellä mainitun ruuan reseptiä googlella ja valita resepti esim. jonkun kiinalaisen putämästä ruokablogista. Monen täkäläisen kiinalaisen ravintolan suomalaistettu tarjontakin on erilaista kuin oikea kiinalainen ruoka, joten ei välttämättä tule samanlaista.
Kiinalainen ruoka on vastaava yleistys kuin esim. pohjois-eurooppalainen ruoka. Kuten suomalainen ruoka poikkea norjalaisesta, kantoninkiinalainen ruoka poikkeaa shitsuanilaisesta, joten sekin voi tehdä eroja makujen välillä.
Siiseli kirjoitti:
Suurustettu perunajauholla.
Vierailija kirjoitti:
Siiseli kirjoitti:
Suurustettu perunajauholla.
Ehkä kumminkin riisitärkkelyksellä.
Vierailija kirjoitti:
kiinalaista mausteseosta, se tekee aika paljon.
Millaista ja mistä?
Siisi ihan ystävällisesti sanon: tuohon voi vaikuttaa niin monta asiaa, kiinalaisissa ravintoloissa on varmaan vähän eri välineet ja tavat, kuin kotikeittöissä. Niin monta kokkia, niin monta ruokaa. Mutta joo, oon kanssas samaa mieltä siitä, ettei kotona tehty ruoka maistu yhtään samalta. Kiinalaisilla on taito hyppysissään, ihan sama, ehkä, jos kiinalaista pyytäis tekemään jotain suomalaista ruokaa, niin ei ehkä maistuis samalta. Harjoitus tekee mestarin. Hapanimelä kastike on aika helppo tehdä ja niitähän saa myös Uncle Bens`n tölkeissä. En tosin itse ole kokannut yhtään kiinalaista ruokaa, joten en ehkä ole oikea henkilö neuvomaan.
Höps. Osta natriumglutamaattia ja niin kylläpä alkaa maistua ruoka kun ruoka :D Juu, hyväähän se kiinalaisesta ravintolasta noudettu annos on, mutta sitä makua ei ole helppo saada kotikeittiöön.
Eiköhän noissa jossain liemijauhekuutioissa ole natriumglutamaattia, vaan ei tarpeellisia määriä.