Mistä muualta kun neuvolasta tai omalääkäriltä voi saada apua (masennukseen)?
Meillä on pian 4kk ikäinen vauva ja alusta asti isä on häntä hoitanut enemmän kun minä. Minä olen ollut nämä kuukaudet todella väsynyt enkä yksinkertaisesti jaksa mitään. Päivät menee suurimmaksi osaksi nukkuessa tai ainakin vain ollessa. Tyttö on yleensä tyytyväinen, vaikken hänen kanssaan jaksakaan mitään tehdä. Jo pelkkä vaipanvaihto vaatii ponnistuksia.
Siskoni käy meillä noin kahdesti viikossa ja sillon ainakin tyttö pääsee ulos ja joskus siskoni saa minutkin houkuteltua ulos. Yleensä jään sillon nukkumaan. Siskollani on reilun vuoden ikäiset kaksoset ja tiedän, että he valvottavat vielä niin ei häntäkään kehtaa älyttömästi rasittaa, vaikka onkin sanonut, että auttaa mielellään. Mieheni käy töissä, mutta muulloin sitten touhuaa vauvan kanssa ja tekee ruoat sekä muut kotityöt ym.
Olen puhunut tästä väsymyksestäni ja siitä, etten saa mitään tehtyä niin neuvolassa, mutta vastaukseksi olen saanut, että sellaista se vauva-arki on. Lisäksi olen käynyt omalla lääkärillämme, mutta koska hän ei ole suomalainen eikä osaa juurikaan suomea niin kielimuurin takia hänestä ei ollut myöskään apua. Tilanne pahenee päivä päivältä ja oloni on samanlainen kun viimeksi, jollon minulla diagnosoitiin syvä masennus ja sillon olin sairaalassa tuon takia jonkin aikaa.
Viikon päästä on tytöllä 4kk neuvola ja mieheni on tulossa sinne mukaan, jos sitten ottaisivat tosissaan, ettei kyse ole mistään pienestä väsymyksestä. Mietin silti toisaalta, että voisko apua hakea jostain muualta kun neuvolasta?
Kommentit (9)
Neuvolasta lähtee aika ärhäkkään ls-ilmoitus, mikä tietysti aina kohentaa masentuneen mielialaa todella hyvin...
Tosin tuo neuvolantäti vaikutti sillon kertoessani masennuksestani niin ajattelevan, että se oli vain omaa laiskuuttani. Myös nyt kun olen apua pyytänyt niin vastauksesta on voinut päätellä, että neuvolan täti kuvittelee minun olevan vain laiska. Olen siis sanonut myös sen, että epäilen masennukseni uusineen, mutta tähän on sitten vastattu vaan tyyliin että sellaista se vauva-arki on.
Jossain vaiheessa olin jo vaihtamassa neuvolan tätiä, mutta se ei kuulemma ole mahdollista. Neuvolassa käynnit on yhtä pakkopullaa ja harvemmin mitään positiivista saa kuulla. Kaiken lisäksi kyseisellä neuvolan tädillä ei ole omia lapsia.
ap
Tilanne pahenee päivä päivältä ja oloni on samanlainen kun viimeksi, jollon minulla diagnosoitiin syvä masennus ja sillon olin sairaalassa tuon takia jonkin aikaa. Mietin silti toisaalta, että voisko apua hakea jostain muualta kun neuvolasta?
Tiedetäänkö neuvolassa taustasi? Oletko sanonut ääneen että pelkäät masennuksen uusineen? Onko sinulla enää yhtyestietoja sinua aikoinaan hoitaneeseen tahoon?
Toivon että saat äkkiä apua!
siellä ihan peruslääkärikin jollain tavalla "välittää enemmän".(sanon kokemuksesta)
neuvolassa voi tilata psykologille ajan, mutta niinkuin joku muukin sanoi, sitten varmaan tivataan onko susta lapselle äidiksi jne...
jutteluapua heti! ja miksei myös kevyt lääkitys, jos sulla kerran masennusta jo ollut! lääkitys auttaa jaksamaan paremmin ja sitten on energiaa hoitaa itseään ja saada masennukseen apua!!!
vauvasi on kuitenkin niin pieni että tarvii sinua koko ajan vielä, joten hoida itsesi nyt heti kuntoon. Se voi kestää,mutta kun prosessi on alkanut, tiedät että sinua tuetaan. ja lisää hoitoapua, että saat aikaa levätä.
tsemppiä!
mutta asumme nykyään n. 300km päässä kyseisestä paikkakunnasta.
ap
Tilanne pahenee päivä päivältä ja oloni on samanlainen kun viimeksi, jollon minulla diagnosoitiin syvä masennus ja sillon olin sairaalassa tuon takia jonkin aikaa. Mietin silti toisaalta, että voisko apua hakea jostain muualta kun neuvolasta?
Tiedetäänkö neuvolassa taustasi? Oletko sanonut ääneen että pelkäät masennuksen uusineen? Onko sinulla enää yhtyestietoja sinua aikoinaan hoitaneeseen tahoon?
Jos tosiaan olet noin väsynyt niin hae apua heti!
Se onkin se masennuksen pahin juttu, ettei jaksa hakea apua. Pyydä miestäsi soittamaan ja varaamaan aika yksityiselle lääkärille. Kyllä oma terveys on sen hinnan arvoista!
Neuvolasta en minä koskaan tuntenut saavani ymmärrystä, ja jos neuvolatädin kanssa ei synkkaa niin ei siitä mitään tule.
myös vaihtoehtoiset terapiamuodot voi auttaa!
mutta aloita nyt jostain!
Jos et itse jaksa soittaa ja varata aikaa niin pyydä miestäsi se tekemään. On ensisijaisen tärkeeää, että saat avun mahdollisimman pian!
ja alat hoitamaan vauvaasi etkä oleta miehesi tai muiden tekevän sitä puolestasi!
Onko sinulla enää yhtyestietoja sinua aikoinaan hoitaneeseen tahoon?