Mistä mahtaa johtua lapsen taiveihottuma?
Lapselle on tullut taiveihottumaa, toisesta käsitaipeesta on ihan iho rikki ja on tosi kipeän näköinen. Toisessakin on mutta ei niin paha. Jalkojen iho on tosi kuiva muttei ihottumaa. Myös kainaloissa on taiveihottumaa.
Mistä mahtaa johtua? Ennen ei ole, vauvana ei sietänyt viljoja (suolisto oireili silloin, ei iho) mutta nyt syönyt niitä jo yli vuoden oireetta. Muita allergioita ei ikinä ole todettu.
Rasvailusta huolimatta ei tunnu iho paranevan. En nyt pääsiäisen aikaan päivystykseen tämän takia vie, mutta alkuviikosta soitan kyllä omalääkärille ja kysyn...
Onko teillä kokemuksia asiasta?
Kommentit (25)
Mulla oli kamala taiveihottuma lapsena. Se tuli suklaasta! Kun se oli pahana, laitettiin hydrokortisonia, joka auttoi siihen helvetilliseen kutinaan. Kyllä sitä ihoa kannattaa hoitaa, se tuntuu lapsesta tosi kauhealta. Itse heräilin yölläkin siihen kutinaan.
muualle kuin rikkoutuneisiin kohtiin. Jo alkaa auttaa nopeasti. Laita vaikka ihan tavallista perusvoidetta, esim. Agualan ensin ihottumakohtiin ja sitten hydrocortisonia päälle kun perusvoide on hiukan imeytynyt. Laita rikkoutuneeseen ihoon vaikka ensihätään bepanthenia.
Omilla lapsillani on nyt talviaikaan olleet kyynärtaipeet ja polvitaipeet välillä punaiset ja kipeät. Jo kaksi rasvauskertaa perusvoiteella ja hydrocortisonilla auttaa hetkeksi asiaa. Toki ei varmasti ole niin paha kuin sinun lapsella.
aiheuttaa taiveihottumaa ainakin meidän 6 v tytöllä. Ei vaadi sen kummempaa syytä. Kortisonivoidetta 1% kuureittain (n. viikon kerrallaan) käytämme.
on ollut myös ihotautiosastolla töissä aikoinaan.
Joskin hoitokäytännöt on voineet muuttua siitä, mutta siitä tuo perusvoide alle ja hoitava rasva päälle käytäntö on tuttu.
Meidän pian 2 vuotta täyttävällä tytöllä todettiin vuoden vaihteessa atooppinen ekseema. Tuolloin saimme ajan sairaalan ihotautipuolelta ja lääkäri tutki lapsen, antoi kasan ohjeita ja reseptejä testattavaksi ja uuden kontrolliajan kolmen kuukauden päähän. Tytöllä oli tuolloin poskissa punaista karheaa läiskää, taipeissa ihottumaa (joista yksi alue oli jo vähän tulehtunut) sekä selässä ja mahassa pientä väritöntä karheaa ihottumaa.
Saatiin siis useampi resepti lääke ja tuohon tulehtuneeseen kohtaan oltiin tk:sta jo saatu sibicorttia reseptillä. Mutta ihopolilta saimme ohjeeksi käyttää vahvempaa kortisonia, jota käytetään vain 1-2 viikon kuuri ja sen jälkeen pidetään vähintään yhtä pitkä tauko. Sibicorttia laitoimme edelleen poskiin, sillä tätä vahvempaa (en nyt muista merkkiä) ei saanut kasvoihin laittaa.
No iho parani huomattavasti kymmenessä päivässä ja jatkoimme tämän jälkeen hoitoa Elidelillä, joka vastaa lähes kortisonin tehoa, mutta ei sisällä sitä lainkaan (ja on pirun kallista eikä kela suoraan korvaa siitä mitään) ja perusrasvoilla (MiniDermillä lähinnä) rasvasimme tytön aamuin-illoin. Ja rasvaa saa laittaa ihan kunnolla - niin että vähän näkyykin rasvaa iholla, joten kitsastella ei kannata.
No kontrolliin mentäessä iho oli lähes täysin parantunut, eikä meillä ton kolmen kuukauden aikana tarvinnutkaan uudempaan kertaan kortisonia kuuria ottaa. Elidel ja Miniderm auttoivat ja auttavat yhä, joskin käytämme vain tuota perusrasvaa ja tarvittaessa aina laitamme Elideliä jos iho rupeaa ärtymään.
Itse kokeilin jossain välissä myös välttää joitain ruoka-aineita, mutta kontrollikäynnillä tehty brick-testi paljasti ettei likka testatuille aineille ole allerginen. Lääkäri tosin sanoi, jos olen huomannut jonkun aineen aiheuttavan iho-oireita, se luultavasti aiheuttaakin ja ko. ruoka-aineen voi vähäksi aikaa jättää pois listalta ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Meillä esim. vuosi sitten totesin tomaatin, omenan ja päärynän selkeästi pahentavan ihottumaa. Samoin uimahallissa käynnit pahensivat oireita niiden ollessa pahimmillaa, mutta nyt uinnilla ei ole enää vaikutusta.
Myös meillä on aina käytetty Minidermin ja LV:n nestemäisiä pyykinpesuaineita, ilman huuhteluainetta ja vielä lisähuuhtelulla, ettei varmasti mitään aineita pyykkeihin jää.
Suihkussa ja kylvyssä käyttämiset ovat myös suositeltavia, mutta saippuaa ei välttä kannata käyttää (paitsi uimahallin jälkeen, jotta kloori lähtee iholta). Pahimpien oireiden aikaan rasvallakin voi hyvin pestä.
Itse neuvoisin likkani hoidon perusteella, että laittaisitte tulehtuneeseen kohtaan apteekista saatavaa Sibicorttia. Sitä meillekin määrättiin. Mutta muistakaa, ettei sitä saa käyttää kuin 1-2 viikkoa yhteen putkeen ja sitten on vähintään pidettävä samanpituinen tauko.
Myös meillä on aina käytetty Minidermin ja LV:n nestemäisiä pyykinpesuaineita, ilman huuhteluainetta ja vielä lisähuuhtelulla, ettei varmasti mitään aineita pyykkeihin jää.
Siis MiniRiskiä (ei miniderm-rasvaa) pesuaineena. :)
26
Lapselle on ilmestynyt kieleen suuria, kipeitä laikkuja. Aftoiksi ensin ajattelin mutta eivät ulkonäöltään näytä sellaisilta mitä netistä kuvia löysin. Soitin päivystykseen ja sieltä oltiin sitä mieltä että saattaa olla allerginen reaktio. Kielessä on siis reunoilla 4-5 kpl isoja punoittavia laikkuja joissa on valkoiset reunat.
Koska lapsi syö ja on ihan "tavallinen", ei kuulemma eilen tarvinnut lääkäriin lähteä. Harmittaa etten tästä taiveihottumasta hoksannut mainita mitään :/ Ajattelin kuitenkin että käyn näyttämässä koska tuo kielikin on aika hurja. Samalla voin kysäistä tuosta kortisonivoiteestakin.
Kiitos taas kaikille hyvistä neuvoista ja kokemuksista!
kun aikaisemmin oireili siis suolistolla siitä vilja-allergiasta, ihoon ei tullut mitään. Voisiko se oire vaihtua näin?
Ihan on vereslihalla :/
ihon pesuaineet... Kyllähän ne ulkoisetkin tekijät voivat pahentaa hetkittäin tilannetta.
Eipä siihen ihmeitä tarvita. Joku ruoka-aine toki saattanut ärsyttää, mutta atoopikoill noita taiveihottumia tulee ja menee..
Itselläni ainakin pyykinpesuaine ja huuhteluaine aiheuttivat vastaavaa ihottumaa lapsena. Eli pyykinpesuaine kannattaa vaihtaa hajusteettomaksi ja muutenkin allergiselle sopivaksi, samoin huuhteluaine, jonka käytön voi toisaalta lopettaa kokonaan.
Myöhemmällä iällä pesuaineet eivät enää aiheuttaneet/aiheuta ongelmaa, mutta lapsena iho saattaa jossain vaiheessa vain herkistyä.
Allergia yleensä loppuu itse jonkin ajan kuluttua, kun kaikki vaatteet on pesty. suosittelen kokeilemaan myös hydrocortisonia.
Täytyy nuo pesuaineet vaihtaa, nyt käytän tavallista color bio luvilia ja sinistä comforttia. Osaatteko suositella jotain hyvää pesuainetta joka olisi hellä iholla mutta veisi myös tahrat?
mulla ollut lapsena taiveihottumaa silloin kertoivat, että olen allerginen sitrushedelmille sekä suklaalle, en tiedä mistä totesivat. Yhä atoopikkona saan helposti ihottumaa. Gluteenittomalle ei pidä ruveta ilman lääkärissä käyntiä, kuin juuri valituista paloista
sitä paksusti ihottuna-aluueelle kuurina, onko väärä neuvo?
mitään allergioita ei tosin ole ollut ja kuivaa ihoa on muuallakin kuin taipeissa (vaikka ei niin pahana). Lisäksi molluskat aiheuttavat lisävaivaa ja kutinaa sekä sitä kautta ihon rikkoutumista, kun poika raapii öisin.
Ollaan vaan rasvailtu. Nyt kaverin vinkistä myös ennen suihkuun menesmistä. Siis käytetään perusrasvaa pesuaineena ja laitan sitä paksulti kuiviin kohtiin. Ja joka välissa rasvaa muutenkin. Öisin kun valittaa kipää ihoaan niin rasvaa vaan.
Mutta mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Lääkäriin menoa on myös harkittu mutta ei vielä saatu aikaiseksi.
Hydrokortisonia ei taida kaapissa olla enkä sitä ominpäin uskalla käyttääkään.
Käyköhän pesuaineeksi ihan omo tai bio luvil jos ottaa sensitive-versiota? Vai pitääköhän olla lv. minirisk tai vastaava?
Mulla on ollut taiveihotuumaa ja ihottu,maa muuallakin , koko ikäni. Iän myötä hiukan helpottanut, mutta sen kanssa on atoopikkona vain opittva elämään. Lapsuudessani multa oli kielletty moni ruoka-aine, turhaam ei auttanut. testien mukaan en ole allerginen millekään, paitsi viime vuosina siitepölyallergia on alkanut.
Atooppinen iho täytyy vain hyväksyä ja sen kanssa on opittava elämään.
Mietoa kortisonia vain apteekista, jopa alkaa parantua. Miksi et uskalla kortisonia käyttää?
Atooppinen iho vaatii luultavasti lopun ikää jonkinlaista hoitoa ja ei siihen ole mitään varsinaista syytä tai allergiaa, jota voisi välttää.
Itse olen atoopikko, samoin mieheni ja kolme lastamme. Iän myötä atopia on hiukan helpottanut, mutta sen kanssa eletään lopun ikäämme.
parin vkon viljattomuus? Saattas näyttää aika hyvin että onko allergia palannut.