Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on käsitteollä tuohtua ja suivaantua?

Vierailija
31.03.2010 |

Niin :o

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun korvaani tuohtuminen kuulostaa sellaiselta passiivisemmalta loukkaantumiselta, ja suivaantuminen aktiivisemmalta (että oikein ryhdytään toimenpiteisiin suuttumisen seurauksena)... ;-)

Vierailija
2/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuohtumus on enemmän sellaista oman pään sisäistä savua. Kiukkua joka niellään. Suivaantuminen taas ehkä enemmän ulospäinsuuntautuvaa ketutusta. Tosiaan nämä on vain mun käsityksiäni ja tapoja millä noita sanoja käytän =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohtuminen on nopeasti syttyvä suuttuminen, ei pitkäaikainen. Suivaantuminen voi tapahtua hitaammin ja kestää kauemmin.

Vierailija
4/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iahn samaa kuin 2, eli tuohtuminen passiivisempaa ja ehkä ohimenevämpää, mutta suivaantuminen aktiivisempaa ja sellaista yltyvämpää.

Vierailija
5/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään myös, kun ollaan väsyneitä tai kyllästuneitä johonkin.

Kielitoimiston sanakirja sanoo näin:

MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0

suivaantua52*J murt. kyllästyä, väsyä; kiukustua, suuttua, vihastua. Kansa alkoi suivaantua veronkorotuksiin.

tuohtua52*F kiivastua, kiihtyä, suuttua, tulistua. Tuohtua jkn sanoista. Tuli kotiin kovin tuohtuneena, tuohtuneessa mielentilassa.

Vierailija
6/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohtua = suuttua jostaín ei itselle tapahtuneesta, esim. näkee jonkun käyttäytyvän tosi huonosti tai lukee lehdestä jotain mikä saa ärsyyntymään

suivaantua = on itse kohteena, esim. joutuu toisen etuilemaksi tai ei saa sellaista palvelua mitä on odottanut

:)

Vierailija
7/8 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohtuminen on suuttumista, tulistumista, kun taas suivaantuminen on loukkaantumista, sitä että vetää herneen nenään.

Vierailija
8/8 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäänkuin "suivaantua" tuli yleiskieleen vasta joskus 1980-luvun alussa. Muistan kun mökkinaapuri sanoi 1980 -luvulla "hän suivaantui" ja se "suovaantua" oli minulle (etelä-suomalainen) outo sana. Sana ollut mahollisesti peräpohjolan (Rovaniemen seutu) murretta(?).  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi