Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei jaksa syödä tissistä tarpeeks

Vierailija
31.03.2010 |

Meillä on nyt 4kk ikäinen vauva ja ensimmäiset 3kk oli huolta kun ei pojan paino nouse kunnolla, ekan 3kk aikana poika kasvoi syntymästään n. 600g. Poika söi kyllä tunnin tai parin välein, mutta nukahti hetken päästä kesken syönnin ja vaikka koitti herätellä uusiks syömään niin ei pieni enää jaksanut vaan jatkoi unia. Neuvolassa eivät olleet kauhean huolissaan ja painon nousua seurattiin. Itse sen sijaan olin välillä tosi huolissani.

Sit 3kk iässä ajattelin kokeilla antaa lypsettyä maitoa pullosta, jotta tiedän paljonko vauva syö. Pullosta meni 100-150ml kerralla ja kun olen nyt kuukauden lypsänyt niin pojan paino on noussut 3kk neuvolasta reilun kilon.

Mietinkin, että voisko olla niin, ettei poika jaksa syödä tissistä niin paljon kun tarvitsisi? Tai voiko tuo olla merkki, että pojalla ei ole kaikki hyvin? Nälkäänsä poika ei ole itkenyt, mutta nukkuu kyllä lähes koko ajan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva ei jaksa saada irti maitoa rinnasta, joka on tiukassa syystä tai toisesta? Oletko itse rentona imettäessäsi, tunnetko maitoa heruvan, kuuluuko nielemisääniä? Oletko itse hoikistunut liikaa? Pidä huolta omasta syömisestä ja juomisesta riittävästi, että vauvalle riittää ruokaa.

Voi olla myös neurologisia ongelmia, jos vauva on väsynyt ja nukahtelee koko ajan...

Vierailija
2/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastasyntynyt alle vuorokauden ikäinen ei jaksanut imeä ja vietiin teholle infektioepäilyn vuoksi. Sydänäänet laskivat alas ja rytmi heitteli. Tulehdusarvot oli normaalit, sydämen rakenne normaali, aivoultra normaali. Tehon porukka meinasi, että nuo syömättömyysmerkit ovat ensi reaktio tulehduksesta. Tiputettiin kahta eri antibioottia kanyylin kautta. Muutaman päivän päästä imi taas pontevasti eli oli varmaan jokin infektio. Älä nyt kuitenkaan säikähdä, että teillä olisi vastaava, mutta pyydä kuitenkin lastenlääkärille tai mene yksityiselle pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi on väsynyt eikä jaksa.

Anna ihmeessä korviketta jos näyttää ettei maitoa tule riittävästi, mutta anna ensin rintaa ja sitten korviketta.

Ja ota lasta usein rinnalle. Ei tartte pelätä ettei lapsi söisi sillä ihan pelkkä rinnan stimulointi usein tekee sen että rinnat lisää toimintaa.

Ja sulle riittävästi monipuolista ruokaa, paljon nesteitä, liikuntaa päivittäin, unta.

Eli kaikkea hyvää ja ota imetys tilanteet rennosti: tarkista että asentosi on hyvä eikä sulla ole joku paikka jännittyneenä. Varaa aikaa ja helliä ajatuksia imetyshetkeen.

Koita vähentää stressiä ja kiirettä kotona.

Näillä neljän imetys on toiminut.

Vierailija
4/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvalta testattu sokeri-arvot? Ettei olisi insuliinin tuotanto liian heikkoa ja syödessä käyvät liian korkealla, jolloin alkaa nukuttaa. Meidän vauvalta otettiin sairaalassa glukoosi-seurantaa juuri noiden arvojen heittelyn vuoksi. Tuo jatkuva uneliaisuus viittaisi vähän siihen. Ei kuulosta kuitenkaan normaalilta, joten kipin

kapin lastenlääkärille!

Vierailija
5/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne sokeriarvotkin oli normaalit.

Vierailija
6/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vähän sama vikaa.Tosin maitoa on rinnoissa mulla liikaakin kun vauva yskii aina välillä ja maitoa valuu suupielistä.Tyttö todella unelias nukkuu ainakin päivisinkin sen 4 tuntia ja kun herää syömään, se on vähän niin ja näin jaksaako syödä,yleensä kuitenkin 15 minuuttia yhtä rintaa syö.Ikää tytöllä on nyt tasan viikko.

Vierailija
7/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvalta testattu sokeri-arvot? Ettei olisi insuliinin tuotanto liian heikkoa ja syödessä käyvät liian korkealla, jolloin alkaa nukuttaa. Meidän vauvalta otettiin sairaalassa glukoosi-seurantaa juuri noiden arvojen heittelyn vuoksi. Tuo jatkuva uneliaisuus viittaisi vähän siihen. Ei kuulosta kuitenkaan normaalilta, joten kipin

kapin lastenlääkärille!

Poika siis tuntuu saavan näin lypsämällä ja pullosta antamalla tarpeeksi, syöttöväli on pidempi kun pelkästään rinnasta antamalla. Tai yleensä olen tehnyt niin, että annan ensin pullosta 100-150ml ja sit poika on vielä rinnalla ja siitä jaksaa hetken syödä kunnes nukahtaa.

Niin ja kyllä poika saa imettyä maitoa, kuuluu että nielee, mutta kauaa ei jaksa tissistä syödä.

Ollaan menossa yksityiselle, vaikka neuvolan mukaan ei olisi syytä huoleen, minä haluan silti varmuuden, ettei todellakaan ole syytä huoleen tai jos jotain on niin tietää mitä sitten tehdä.

Minä olen kyllä itse syönyt ja juonut hyvin eikä painonikaan ole laskenut.

ap

Vierailija
8/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmuuden vuoksi, mutta ehkä teillä on vain unelias vauva. Jotkut vauvat melellään torkkuvat rinnalla, ei vauvalla välttämättä mitään "vikaa" ole.

JOs tuo pumpatun maido syöttäminen imettämisen lisänä toimii noin hyvin, niin kannattaa jatkaa sitä. Voit myös koettaa "tehostaa" imetystä. Eli varmistat, että vauva imetyksen yhteydessä saa myös sitä rasvaisempaa "takamaitoa" rinnasta, eikä vain vetisempää "etumaitoa". Vauvan pitäisi imeä samaa rintaa kunnolla "tyhjäksi", ennen kuin vaihdat toiselle rinnalle. Tai jos imetät yhdestä rinnasta syötöllä, niin voitkin antaa ensin tyhjemmästä rinnasta (samasta, josta syötit edellisellä kerralla) ja vasta sitten vaihdat täydempään. Näin vauva saa ehkä enemmän sitä rasvaisempaa maitoa, joka antaa enemmän energiaa kasvuun. Varsinkin, jos maitoa tulee runsaasti voi vauvan masu imetettäessä täyttyä vähärasvaisemmalla etumaidolla, eikä hän saa tarpeeksi tuhdimpaa takamaitoa.

Vierailija
9/9 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi olla liian tiukassa kielijänteessä tai liian pienessä nännissä. Kumi helpottaa, kun otteen pitämiseen ei tarvitse käyttää energiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän