Vauva (9kk) alkanut syömään huonosti
Mikähän on kun meidän 9kk vauva on alkanut syömään tosi huonosti. Muutama päivä mennyt nyt, että työntää kielellä kaiken ulos kun on ensin laitettu lusikka suuhun ja kohta ei aukaisen enää suutansakaan. Pari lusikallista saan meneään per ruokailu.
Tätä ennen söi mielestäni todella hyvin. Aamulla olen puuron tehnyt 2dl:ään vettä, eli ihan reilu satsi mielestäni. Ja hyvällä ruokahalulla on tähän asti syöty. Ruokana on ollut määrällisesti 2 pientä purkkia tai 1 iso purkki ruokaa. Välipalana 1 pieni purkki. Ja sitten taas toinesa ruokana ensimmäistä oikeaa ruokaa vastaava määrä. Iltapala on ollut aamupalaa vastaava.
Vauva on tosi liikkuvainen ja kävelee jo. Huolimatta siitä, että pienenä imetin n. tunnin välein ja vaikka kiinteät aloitettiin jo 4kk:n iässä, ja vaikka on tähän asti syönyt hyvin, niin painokäyrä on koko ajan mennyt lähellä -20 rajaa. Kauhistuttaa mitä seuraa tästä huonosti syömisestä kun hyvälläkin syönnillä painokäyrä oli tuollainen.
En ymmärrä mistä tämä johtuu. Hampaita on 4, eikä niiden tuleminen ainakaan ennen oli vaikuttanut syömiseen.
Kohtalotovereita? Apua?
Kommentit (7)
Ne on isompia kuin etuhampaat ja ainakin meillä vaivasivat huomattavasti enemmän kuin etuhampaiden tulo. Molemmat pojat ovat tuolloin tehneet syömälakkoja meillä.
Valuuko esim. kuolaa enemmän?
kyseessä oli ilmeisesti vaan pikkuherran omapäinen syömä- ja juomalakko. Meni ohi kolmen päivän jälkeen. Positiivista oli se, että yösyönti jäi samalla pois!!
Rintaa imee ihan normaalisti, ja ongelmat koskevat vain kiinteitä ruokia. Eli en usko tuohon nielemisen vaikeuteen syynä.
Paino on luultavasti alhainen ihan vain geneettisistä syistä. Allergiatestit on otettu eikä sieltä mitään löytynyt. Muutenkin nukkuu yöt hyvin ja on yleensä hyväntuulinen, ja touhuaa koko ajan jotakin. Eli ei vaikuttaisi siinäkään mielessä allergialta. En siis ole erityisen huolissani alhaisesta painosta jos lapsi kuitenkin syö hyvin ja vaikuttaa tyytyväiseltä. Mutta jos alkaa syödäkin huonosti niin se tietysti huolettaa.
Pitää varmaan tosiaan alkaaa kokeilla niitä lempiruokien syöttämistä, joka kyllä tarkoittaa siirtymistä täysin takaisin 4-5kk soseisiin. Katsotaan jos saisi niitä paremmin alas ja sitten kun on "unohtanut" tuon kielijutun niin alkaa antaa taas niitä kokkareisempia ruokia. (Kielijuttu ei tosin johdu kokkareista, koska on syönyt niitä aiemmin ja tekee samaa myös puurolle)
t.ap
Oletko kokeillut ruokia kylmänä? Toinen mahdo´llinen on "minä ite". Eli lapsi tajuaa voivansa itse säädellä ruokamäärää ja tekee sen ;) Anna sormiruokaa/lykkää lautanen eteen, älä syötä ja katso mitä tapahtuu.
Kylmille ruoille, käytännössä siis hedelmäsoseille, ei ehkää tee ainakaan niin paljon tuota. Mutta jos lämmin ruoka jäähtyy, niin se ei kelpaa senkään verran kuin lämmin. Voisi olla kyllä hampaitakin, mutta muita oireita ei sitten kyllä olekaan (kuolaamista, ärtyisyyttä yms.)
Tuo "minä ite" voisi hyvinkin olla mahdollista. Olen kyllä koittanut sormiruokaa, mutta ei siitä kyllä kauheasti suuhun mene, vaan vauva lähinnä puristelee ruokaa ja tutkii sitä, ja toki välillä vähän maisteleekin. Mutta tuolla tavalla sitä ei saa alas edes sitä paria lusikallista.
Noh, toivottavasti on vain vaihe. Itse olin lapsena tosi huono syömään, niin toivottavasti ei karma kosta sitä minulle ;)
t.ap
korvat ja kurkku, koska liikkeellä rs-virusta. Meidän pienellä 6 vkoisella se oli ja lopetti kokonaan rinnasta imemisen ja tuttipullostakin saatiin menemään alas tosi huonosti (ja siis kyseessä niinkin helppo ruoka kuin maito...) Eli nieleminen voi olla vaikeaa.
Sitten taas vauvoilla on näitä kausia, vaikka se ei tietenkään lohduta pienipainoisen äitiä. Onko mitään mitä vauva söisi? Voisit painoa pysyttää entisellään sillä, että antaisit runsaasti juuri sitä esim. jotain helppoa kaupan hedelmäsosetta aina palkkioksi muutamasta lusikallisesta jne.
Siskoni lapsi oli tosi pienipainoinen ja paino siis lähti "laskuun" puolen vuoden iässä. Nyt on reipas nelivuotias ja edelleen kaikkien testien ja sairaalareissujen jälkeen ei tietoa, miksi niin pienipainoinen (12 kg tällä hetkellä, 1-vuotiaana 7600g). Eli hyväksy vain asia, jos mitään vikaa ei löydetä. Testit ehkä kannattaa kuitenkin suorittaa, ettei ole mitään keliakiaa tai allergiaa.