Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapselta voi vaatia?

Vierailija
30.03.2010 |

Nyt on kyse kohta 12 vuotiaasta lapsesta joka ei millään suostuisi tekemään mitään kotitöitä. Itse kyllä sotkee tauotta asuntoa ja huonettaan. Ei edes roskapussia meinaa roskikseen viedä ennen kuin on aloitettu ties minkälainen "uhkailu". Alkaa kyllä niin nyppiä tämä touhu!!! Kun olen keskustellut asiasta muiden kanssa olen huomannut että monikaan ei vaadi juuri mitään tuon ikäiseltä lapselta. Yleensä se äiti siivoaa ja tekee kaiken??? Aivan uskomatonta touhua. Mieskin vielä on selvästi sitä mieltä että ei lapsen tarvitse juurikaan tehdä mitään töitä, ne kuuluvat vanhemmille. Lähes aina äidille??

Kertokaahan nyt että miten teillä jaetaan kotityöt?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa lelunsa aina ennen nukkumaan menoa. Lisaksityhjentaa tiskikonetta, vie likaiset vaattensa pyykkikoriin ja roskansa roskikseen seka ripustaa pyykkeja. Toistaiseksi tekee taman mielellaan. Saa nahda miten 10v paasta. Oletan hanen kuitenkin tekevan nama samat asiat.

Vierailija
2/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osallistui lähes kaikkeen mutta nyt kun ikää on tullut enemmän ei tekisi MITÄÄN! Ja miehen asenne ei kyllä auta asiaa...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaatimuksena on, että hoitaa omat vaatteensa likaisina pyykkikaappiin ja puhtaina apukeittiössa olevasta korista huoneeseensa. Lisäksi pitäisi osallistua satunnaisiin siivouspäiviin ja satunnaisiin muihin töihin silloin tällöin, mutta ei kovin usein.

Minun ei itseni tarvinnut tehdä kotona yhtään mitään. Kotityöt kuuluivat tosiaan vanhemmilleni (molemmille riitti kyllä tekemistä). Minä opiskelin ja kasvoin ja kehityin ja tulos on kyllä ollut varsin hyvä. Osaan kyllä nykyään myös siivota ja laittaa ruokaa ja pyykätä, vaikka on myönnettävä, että mikään noista ei edelleenkään ole elämäni sisältö...

Vierailija
4/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi omasta mielestäni olla vastuussa oman huoneen siisteydestä ja lisäksi esim. jostain tietystä kotityöstä (roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennys/täyttö tms).

Vierailija
5/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetäänkö ap:stä tehdä pahaa äitipuolta. Eli vain äitipuolet eivät halua siivota toisten jälkia koko ajan, ja sehän se vasta väärin on. Äidin/äitipuolen pitäisi olla kodinhengetär, joka tekee kaikki kotona ja palvelee muita. Sehän on äidin elämän tarkoitus.

Eiköhän se oo ihan sama kenen se pentu on. Ton ikäsen pitäs kyllä osallistuu kotitöihin eikä vaan saada makuuhaavoja.

Vierailija
6/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11 v. oli pienenä superinnokas siistijä ja oma huone pysyy nykyäänkin melko siistinä. Kotityöt on kuitenkin eri juttu. Meillä on viikkoraha (1,5 euroa) sidottu muutamaan pieneen kotityöhön (tiskikone ja omien tavaroiden ravaus olohuoneesta käskettäessä). Tämä sovittiin yhdessä pöydän ääressä, ja hyvin poika on siitä pitänyt kiinni. Sitä ennen elämän oli jatkuvaa nalkutusta...

2:n kannataa yrittää ymmärtää, että alle 5-vuotiaalle kotityöt on vielä usein leikkiä. Teini-ikäinen näkee niissä vain aikuisten saneleman velvollisuuden. Se millainen lapsesi on nyt, kertoo hyvin vähän siitä, miten olet onnistunut hänen kasvattamisessaan ja vielä vähemmän siitä, miten teillä menee 10 vuoden kuluttua.

Korjaa lelunsa aina ennen nukkumaan menoa. Lisaksityhjentaa tiskikonetta, vie likaiset vaattensa pyykkikoriin ja roskansa roskikseen seka ripustaa pyykkeja. Toistaiseksi tekee taman mielellaan. Saa nahda miten 10v paasta. Oletan hanen kuitenkin tekevan nama samat asiat.

Vierailija
7/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset pienempinä tekee.

Sido tekeminen viikkorahaan tai pelaamiseen. Aseta ehtoja.

Vierailija
8/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- omien vaatteiden vieminen pesukoneeseen

- huoneen siistinä pitäminen ja tarvittaessa siivoaminen

- omien astioiden korjaus tiskipöydälle

- ulkovaatteiden laittaminen naulakkoon

Iältään lapseni ovat 7 v., 5 v. ja kohta 3v. Näistä pienin on ahkerin tekemään ja auttamaan, koska hänellä menee ihan leikin varjolla kaikki. Isoimman kanssa saa vääntää erityisesti huoneen siivoamisesta, mutta olen hänelle ilmoittanut, että jos ei pidä huonettaan siistinä joutuu muuttamaan yhteiseen huoneeseen pienimmän kanssa ja/tai kaverit eivät saa tulla kylään jos huone on kaaos. Minun nähdäkseni tämä on koko perheen koti ja jokainen saa tehdä osansa kodin siistinä pitämisestä.

Vierailija
9/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jopa sitä ehdotti. Että ei tarvitse rahaa eikä sitten myöskään osallistu kotitöihin? Lapsen asenne ottaa niin päähän. Eihän hänen nyt tarvitse mitään tehdä, ei muutkaan kaverit joudu tekee ja saavat vielä enemmän viikkorahaakin kuin hän!!! Ja kaikenlaisia hommia kyllä riittäisi kun asutaan omakotitalossa. Pelaamisen kieltäminen aiheuttaisi kyllä aikamoisen kohtauksen. Täytyy varmaan kokeilla sitä?

ap

Vierailija
10/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi keksi mitään kivaa ostettavaa sillä viikkorahalla? Meillä lapset säästää rahoja usein johonkin isompaan, on hankittu esim. Legoja ja tilattu lehti puoleksi vuodeksi. 11-vuotias ostaa usein myös taskukirjoja tai muita sarjiksia. Jos lapsi ei mitään tällaista halua, ei viikkorahasta vramaan olekaan iloa, mutta jos lapsi on tähän ennessä saanut tämäntyyppiset jutut ilmaiseksi ne voi jatkossa alkaa sitoa tiettyihin kotitöihin.

Jos päädyt rangaistukseen kannustimena, sekin kannattaa sopia lapsen kanssa. Esim. niin että jos muistutat hommsta kerran, tokalla kerralla uhkaat pelivuoron menettämisellä ja kolmannesta sanktio tulee voimaan. Sitten kestät sen yhden raivarin - luultavasti toista ei tarvitse sietää, tuonikäinen oppii nopeasti :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme