Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedoksi: Karies EI tarkoita, että hampaat ovat automaattisesti pilalla.

Vierailija
29.03.2010 |

Hampaat pysyvät kunnossa säännöllisellä hoidolla, oli sitten kariesta tai ei.

Voitte siis lopettaa turhan hysterisoinnin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en silti halua sitä lapsiini tartuttaa joten välttelen sylkikontakteja vauva- ja taaperoikäisten kanssa. Ei se minusta ole mitään "turhaa hysteriaa".

Vierailija
2/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS Str. mutans -bakteeria on kovin paljon suussa, ei mikään hygienia riitä estämään reikiintymistä. "Normaalimäärillä" kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän mitataan muistaakseni asteikolla 0-4, käsittääkseni kaikki nämä ovat "normaaleja"? Voiko sitä sitten olla vieläkin enemmän?

Vierailija
4/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä just sun ei kannattaisi "valistaa" muita. :)

Vierailija
5/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä just sun ei kannattaisi "valistaa" muita. :)

Vierailija
6/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aiheuttaa reikiintymistä. Ilman kariesta ei tule reikiä, mutta jos karies-bakteeri on, reikiä VOI tulla. Ei aina tietenkään automaattisesti, esim. jos huolehtii suuhygieniastaan hyvin. Aina ei tosiaan tämäkään riitä.

Vierailija
7/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen bakteerin, joka aiheuttaa KARIESTA (=hammasmätää= reikiintymistä), nimi on streptococcis mutans. Sen määrä voi saada testissä arvon 0-3 mutta testit ovat erittäin epätarkkoja ja niiden käytöstä on esim Jyväskylässä luovuttu koska antavat aivan liikaa vääriä positiivisia (vääriä negojahan on vähän vaikeampi havainnoida). Tuolla määrän ylärajoilla toisaan edes hyvällä hygienialla ei välttämättä saada reikiintymistä estettyä.

Kakkonen vai mikä se nyt oli

Vierailija
8/10 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on elämässäni ollut 1 reikä joskus ala-asteella ja hammaslääkärit jaksavat aina hämmästellä mun hampaiden hyvää kuntoa. En edes hoida niitä mitenkään erityisesti, pesen aamuin illoin mutta ei muuta. Olen kyllä välttänyt tartuttamasta tätä lapsiini.

Vierailija
9/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että hampaiden reikiintyminen on suurimmaksi osaksi kiinni siitä, millainen hammasluu on. Suurimmaksi osaksi kyseessä on peritty ominaisuus, osalta taas lapsena "hankittu", eli siis tarpeeksi kalsiumia ravinnossa jne. Vaikka minulla ei siis ole testattu tuota mutansia, olen lapsena syönyt jatkuvasti äitini kanssa samasta lusikasta, samaa jäätelöä ym. Ei silloin edes tiedetty mistään tarttuvasta bakteerista.

Itse hoidan hampaitani aika huolimattomasti, pesen max. kerran päivässä, syön karkkia, napostelen jatkuvasti, en käytä mitään fluorilisiä tms. Olipa minulla hammaslääkärikäyntien väliä 20 vuotta, ennen kuin uskalsin mennä tarkastukseen. Reikiä nolla, kaikki loistavassa kunnossa, paksu kiille eikä juuri hammaskiveäkään. Lekuri sanoi minulle, että minun tapauksessani näkee oikein selvästi sen, että joidenkin hammasluu vain kestää melkein mitä vain. Toisilla tulee reikiä, vaikka harjaavat ja jynssäävät jatkuvasti. Syljen ominaisuudet on kuulemma ihan avainasemassa. Kuivasuisilla ja huonoluisilla ne harvat mutansit tekevät reikiä välittömästi, toisilla taas sylki toimii lähes lääkkeenä, eli bakteerit elävät huonosti ja kun luu on vielä vahvaa, ei reikiä tule.

Eli ei se paljon mutansia tarkoita välttämättä mitään superreikäistä suuta.

Vierailija
10/10 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on todella helposti reikiintyvät hampaat ja siksi viimeiseen asti olen välttänyt pussaamista suulle ja samasta lusikasta syömistä. Joskus olen saattanut lipsahtaa, ja kyllä ainakin vanhempi lapsi valitettavasti sen karieksen on ehtinyt jo multa saada :(. Harmittaa etten ollut tarkempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan