Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään hyvää puuroa?

Vierailija
29.03.2010 |

Luin tuota valmispuuro keskustelua. Olen antanut lapsilleni usein valmispuuroja sillä ne on niin nopea tehdä ja ihan sileitä eikä silkkikurkut kao.

Mutta: niissä ei ole mitään makua!!!

Haluaisin nyt kokeilla tehdä jotain hyvää puuroa itse. Mutta miten niitä tehdään? Kattilassa tai uunissa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiehautan veden hellalla. Lisään joukkoon hieman kauramaitoa. Heitän sekaan kaurahiutaleet. Osa hiutaleista on sellaista isoa mallia. Siirrän puuron sivummalle. Annan hautua noin 10 min.

Mä tykkään, kun puuro ei mene semmoseksi limaksi, vaan ryynit tuntuu hampaissa.

Vierailija
2/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan hiutaleet jo kylmään veteen, annan kuumentua kiehuvaksi, sitten kansi päälle ja jos on valurautalevyt, niin levyn voi kääntää jo nollalle. Puuro hautuu loppuun itsekseen. Ei vaadi juurikaan hellan ääressä seisoskelua! Pari kertaa kannattaa tietysti sekoittaa välillä.

Uunissa tulee hyvä ohrapuuro, heittää vain aineet vuokaan ja lykkää uuniin pariksi tunniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsinköhän oikein. minä olen yrittänyt keittää hiutaleita mukana ja siitä tuli sellainen iso kattilan muotoinen kökkö.

Vierailija
4/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen niin, että laitan hiutaleet kylään veteen ja puurokattila hellalle kiehumaan. Heti kun vesi kiehuu, sammu8tan kattilan ja puuro saa hautua kannen alla kypsäksi.

Vierailija
5/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini on uuniohrapuuro. Tehdään uunissa maidosta ja ohrasuurimoista. On hyvää ja maistuu, mutta kestää toki puolitoista tuntia tulla.

Toinen mistä tykkään on riisi-omenapuuro, eli keitetään riisipuuro veteen ja lisätään sekaan puolisen litraa omenasurvosta. Voi maustaa myös kanelilla ja/tai vaniljalla.

Perheen suosikkipuuro taas on joko ruis- tai neljänviljan hiutalepuuro, johon ei lisätä suolaa, vaan (sokeroitua) puolukkasurvosta. Kattilaan lisätään reilu desi, lautaselliseen (usein tehdään mikrossa vain yksi lautanen kulloinkin nälkäiselle syöjälle) menee noin ruokalusikallinen.

Puuronhan voi tietysti tehdä maidon tai veden sijasta myös mihin tahansa mehuun. Kokeile...

Vierailija
6/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsinköhän oikein. minä olen yrittänyt keittää hiutaleita mukana ja siitä tuli sellainen iso kattilan muotoinen kökkö.

Vierailija
7/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika monet keittää. Mä tykkään siitä, ettei hiutaleet ole ihan liisteriä.

Vierailija
8/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tulee ihan törkyhyvää, lupaan, että onnistut.

Voideltuun uunivuokaan:

5 dl hiutaleita (esim. kaikki ruista, 3 dl ohraa ja 2 dl kauraa tai vaikka pelkkää kunnon kauraa tai sitten näitä kaura+kuitu tai kaura + ruis)

0,5 tl suolaa

1 l kevytmaitoa

2 dl vettä

Uuniin 200 asteeseen tunniksi ja on ihan taivaallista.

Vierailija
9/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ottaa vaikka 500ml vettä? Kaurahiutaleita siis.

Vierailija
10/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kattilaan kylmää vettä johon laitan hiutaleet.Kiehautan. sekoitan pari kertaa, annan olla muutaman minsan liedellä porisemassa. Levy pois päältä, kattilaan kansi päälle hetkeksi jotta vetäytyy siinä. Teen aika vetistä puuroa, en itse tykkää kökköpuurosta vaan haluan antaa pehmeää sileää puuroa vauvalle. En todellakaan antaisi kaupan jauhepuuroja, sillä puurot nyt on niin helppo tehdä itse!

Vierailija
11/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesi lautaselle, elovenat perään ja mikroon 2min. Ihan syötävää, nopeaa ja ennenkaikkea energiatehokasta!!!

Vierailija
12/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tulee ihan törkyhyvää, lupaan, että onnistut. Voideltuun uunivuokaan: 5 dl hiutaleita (esim. kaikki ruista, 3 dl ohraa ja 2 dl kauraa tai vaikka pelkkää kunnon kauraa tai sitten näitä kaura+kuitu tai kaura + ruis) 0,5 tl suolaa 1 l kevytmaitoa 2 dl vettä Uuniin 200 asteeseen tunniksi ja on ihan taivaallista.

kuulostaa todella herkulliselta! Täytyy kokeilla kun kuulostaa helpolta :)

Vierailija
13/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää oli taas niin turha niin turha viesti.

En minäkään osannut tehdä puuroa ennenkuin omalle lapselleni sitä opettelin tekemään. Ja usko tai älä, nykyään teen monipuolista ja terveellistä kotiruokaa perheelleni päivittäin.

Normaali ihminen kyllä oppii tekemään puurot ja muutkin perushommat sitten kun päättää opetella.

Siis oikeastiko joku aikuinen ihminen ei OSAA tehdä puuroa? Osaatko ylipäätään tehdä mitään ruokaa? Lapset tulevat tarvitsemaan muutakin ravintoa...

Vierailija
14/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemättä koskaan ruokaa. Itselleen tai muille. Paiti ehkä jossain syrjäytyneissä alkoholistiperheissä.

Vierailija
15/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteikö olisi koskaan tehnyt ruokaa, huoh.

Minä en tehnyt puuroa ennen omia lapsia koska minä en syönyt puuroa! Eikä mieskään. Miksi ihmeessä mä olisin puuroa silloin vääntänyt?

Ruokaa kyllä laitettiin.

Vierailija
16/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiutaleitakin on niin erilaisia, osa kypsyy minuutissa, osa vaatii 45 min. Suurimot ja ryynit vaatii tunteja

Meidän perus aamupuuro on 1 muumikulhollinen hiutaleita, yksi vettä ja yksi maitoa. Tuo sopii 3-5 min hiutaleille, 10 min hiutaleille nestettä pannaan 2.5-kertaa hiutaleiden määrä.

Mannapuuroon tulee 2 dl jauhoa/litra nestettä.

Uunipuurona teen yön yli takassa 1,5-2 dl ohrasuurimoita ja litra maitoa.

Vierailija
17/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina osannut. Enkä ole todellakaan tajunnut, ttä joku ei osaa keittää puuroa. Säälin teitä tosi paljon.

Vierailija
18/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsileen puuroa,eiehken pannut maitoa viikon annoksen kerrallaan . lämmitti sitten tarvittavan määrän,Ihmettilin silloin ,mutta ehken järkevää ,nykyään onpakkanen voi kerta annoksen ottaa ja lämmittää.

Vierailija
19/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin keittää aamulla mannapuuroa, ja mansikka kiisseliä. hyvää .

Vierailija
20/22 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina osannut. Enkä ole todellakaan tajunnut, ttä joku ei osaa keittää puuroa. Säälin teitä tosi paljon.

minäkin puuron osaan tehdä. Eri asia on sitten, onko se hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi