en jaksais enää imettää
Kommentit (12)
ja se myös vähenee samalla mutta ei lopu!
ei se ole mikään pakko, ja muita vaihtoehtoja on
paljon mukavammaksi. Nyt poika ottaa hörpyt ruuan jälkeen ja illalla puuron jälkeen. Ja on siis 5kk.
miten kauan imetät, 4kk on jo hieno saavutus kun muistaa, että kaikki ei imetä ollenkaan. Itse tosin tykkäsin imettää kun samalla sai huilia.
ja ihan koko ajan olin lopettamassa imetystä. Jotenkin en vaan koskaan ollut sellaista imettäjätyyppiä. Mutta kas, nyt lapseni on 1 vuoden ja 1 kk vanha ja edelleen liruttelen hänelle rintamaitoa. Koetan edelleen vierottaa (olen palannut jo töihinkin), mutta nytkin illalla "tainnutin" lapsen taas tissillä sänkyynsä. Se kun on niin älyttömän helppoa.
Kohtahan sun lapsesi alkaa harjoitella kiinteitäkin. Kyllä se imetys siitä sitten vähenee. Opeta vaikka suoraan nokkamukille. Meillä "kaupan" maito (10 kk iästä alkaen) on harjoiteltu juomaan nokkamukista. Äidin rinnasta tulee sitten sitä makeampaa maitoa.
syynä tuo, etten jaksanut imettää. Tai siis minä koin sen hankalaksi ja rajoittavaksi tekijäksi, jonka vuoksi stressasin kaikki vähätkin kylä- ja kauppareissut. Ihan hyvällä omatunnolla lopetin, kun noinkin pitkään olin jo jaksanut. Kyllä 4 kuukauttakin on jo ihan riittävä aika :)
ekat 2 kk oli vaikka mitä ongelmia imetyksen kanssa mutta sisukkaasti jatkoin (vauva rinnalla levoton, sai rintaraivareita, lakkoili, viimenään kieltäyty kokonaan toisesta rinnasta, olen vajaa 3 kk imettänyt vain toisesta rinnasta). ja ajattelin että heti kun saa alkaa antaa kiinteitä alotan. vauva on nyt 4,5 kk eikä olla vielä edes maisteltu. imetys sujuu nyt hienosti ja on jotenkin niin kätevää etten viitsisi aloittaa sitä soseiden kanssa tussaamista. onneksi en silloin luovuttanut imetyksen suhteen! totta se oli että imetys muuttuu helpommaksi kun vauva kasvaa, nyt en haluaisi siitä luopua!
mutta tsemppiä sulle, mun mielestä tuo 4 kk on ihan hyvä aika. teet itse päätöksen, en usko että muu ravinto tekee lapsestasi yhtään "huonomman". oma jaksaminen on tärkeää.
vastauksista! :) Mietin vielä asiaa, on vaan ollut sellanen olo että oon ihan luuseri jos nyt lopetan ja vauva ei ole tarpeeks hyötynyt tässä ajassa imetyksestä.
ap
Mä oon imettäny vasta 2kk ja tuntuu et ei jaksa enään ku vauvalla tulee koko ajan rintaraivareita. Tottunu vissi liikaa pulloon vaik saanu vaan 3-4 kertaa viikossa. Taidan alkaa vaan pumppaan rintamaitoo ja antaa sitä pullosta. Öisin voisin jatkaa rinnalla jos vauva vaan suostuu, ei ainkaan tähä mennes oo öisin saanu raivareita.
Jos sinulla on itselläsi kurja olo kaiken aikaa imetyksen takia, miettikää muita vaihtoehtoja. Voitko lypsää ja antaa osan pullosta ja imettää vaikka pari kertaa päivässä? Toki lapselle on hyväksi kaikki aika, jonka imetät. Vähitellenhän te saatte aloitella kiinteitä, niin tulee muutakin ravintoa. Maito on kuitenkin tosi tärkeää vielä kauan aikaa. Äidin jaksaminen on tärkeää, joten älä uuvuta itseäsi.
että imetyksen suurimmat hyödyt tulevat jo neljässä tai kuudessa kuukaudessa, ei muistanut kummassa!
No, joka tapauksessa, mä olin kanssa tosi väsynyt imetykseen, se kun ei ihan ongelmitta sujunut. Meillä on aika alusta saakka ollut myös korvike käytössä pullosta, tuli vähän pakon sanelemana, mutta sitten päätettiin ihan tarkoituksella jatkaa sen antamista silloin tällöin, muutama kerta per viikko.
Mä sain siis silloin hengähdytauon imetyksestä tai vaikkapa nukkua yöni! No, yhtäkkiä sitten noin 4kk iässä tuo imetys helpottui! Ja sitten aloitettiin kiinteät, olin jo päättänyt aiemmin, että haluan ne aloittaa jo silloin, varsinkin, kun imetys oli niin rankkaa.
Nyt vauva 6kk, syö jo hyvin kiinteitä, niin että se vaikuttaa jo imetyksenkin määrään. Mutta nykyään se on helppoa eikä ollenkaan stressaavaa, mitä en sen muutama kuukausi sitten olisi ikinä uskonut!
Jos päätät jatkaa, niin voisitteko vaikka harkita antavanne välillä pullosta korviketta, jotta saisit tauon? Mä en todellakaan olis jaksanut jatkaa imetystä ilman sitä satunnaista pulloruokintaa. Ja jos ne kiinteät aloittaa, niin maidon tarvekaan ei ole enää niin suuri! Mä olen jopa oppinut nauttimaan imetyksestä!
Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että et jaksa jatkaa, niin olen samaa mieltä, kuin muutkin; oma jaksamisesi on vauvan hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää! Vauva vaistoaa äidin stressin. Lapsesi on aivan varmasti jo hyötynyt imetyksestä ja sinun on syytä olla ylpeä itsestäsi, kun olet jaksanut imettää näinkin pitkään! :)
Jaksava ja positiivinen äiti on vauvalle tärkeämpää kuin imetys, eli väkisin ei ainakaan kannate imetystä jatkaa. Toki imetys on vauvalle hyväksi, mutta ei äidin mielialan hinnalla.