Onko muidenkin äitien mainitsema väsymys tällaista?
Mietin koko päivän nukkumaan pääsyä ja joskus en ole herännyt vaikka lapset ovat heränneet esim. vauva huutanut arviolta ainakin tunnin ja isommat katsoneet telkkaria.
Meinaan nukahtaa auton rattiin ja muuallekin, jos joutuu olemaan paikoillaan.
Viikonloppuisin, kun mies hoitaa aamut lasten kanssa voin nukkua 12h putkeen ja tämän jälkeen onkin ihan virkeä olo koko päivän.
Jalat on koko ajan kuin hapoilla. En jaksaisi kävellä minnekään ja silmiä kirvelee koko ajan.
Viikonloppuisin jaksan kyllä harrastaa liikuntaakin.
Nukun yleensä 8h yössä. Voiko mulla olla univajetta kuitenkin vai voiko henkinen uupumus aiheuttaa noin rajun fyysisen uupumuksenkin.
Masentunut en koe olevani. Jos vain saan sen 12h unta niin kaikki hyvin. Olen hoikka ja syön terveellisesti. Hemoglobiini normaali ja muutenkaan en koe olevani sairas vaan sairaan väsynyt.
Onko muidenkin väsymys tällaista?
Kommentit (18)
Tuollainen yletön väsymys voi johtua myös esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
No mulla on kyllä vaan yksi lapsi, enkä ole töissä, että ehkä mun ei kannattaisi edes vastata... Mutta kyllä aika hemmetin väsyneeltä kuulostat! Jos toi vikikonlopun nukkuminen auttaa, niin eiköhän se sitten ole ihan vaan univajetta. Ilmeisesti olet runsasuninen, siis kaipaat paljon unta, koska 8h yössä on jo ihan hyvä määrä.
Oletko varma, ettet aamulla herää kesken unisyklin? Jos sykli jää kesken, on yleensä ihan pihalla koko päivän. Oletko koettanut ottaa minitorkkuja päivällä? ihan muutamankin minuutin nokosen voivat auttaa ratkaisevasti vaikka lounaan jälkeen. Jos olet noin väsynyt, voit varmaan nukahtaa istualtesi vaikka kahvihuoneeseen ruokatunnilla, jos ei muuten. Siis ihan parista viiteen minuuttia vain.
Olen siis hyvin hoikka.
Kaikkia jäseniäkin jomottaa koko ajan (nilkat, polvet ja lonkat) ja tuntuu, että olisi tulossa kipeäksi vaikka ei tulekaan.
Oonko mä ihan luulosairas vaan?
Ap
Minkä ikäisiä lapset ovat? Saisitko mitenkään nukuttua öisin enemmän kuin 8 h? Noin väsyneitä ollaan yleensä silloin, kun kotona pyörii korvatulehdusta ja oksennustautia. Hurjaa, jos arkenakin on noin poikki, eihän siinä jaksa mitään. Kilpirauhasarvot kannattaisi ehkä tsekata. Tuttavallani oli liikatoimintaa ja laihtui ja väsähti tyystin.
mutta jotkut ihmiset ovat aina niin tarkkoja syömisistään että "huomaamattaan" säätää syömistään tosi pieneksi ajan myötä -> eivät liho. Tuota tajutonta väsymystä se kuitenkin aiheuttaa ja sen takia sekin vaihtoehto kannattaa tutki. Tottakai muutkin vaihtoehdot pitää tutkia joten mars lääkäriin!
Tarkistuttaisin sen kilpirauhasen, ei lihomattomuus vältt tarkoita ettei voisi olla siinä vikaa.
Ja saisin nukuttua määrällisesti enemmän varmaan tunnin mutta sekään ei tunnu riittävän.
Voiko aikuisen unentarve todella olla 12h?
kukaan sitä sairastavista ole lihava, tai edes sinne päin.
Se joka tuota kilppariarvon tarkastamista ehdotti.
ps. katsopa tuolta lista oireista, löytyykö sinulta muitakin oireita..
http://www.poliklinikka.fi/?page=6879420&id=5641113
Tosin pennut (2) ei ehdi huutaa ihan noin kauan. Nuo muut oireet on sitten sitäkin tutummat. Noiden lisäks välillä huimaa ja on pakko istua alas. Terveys on ok. Olen siis valvonut lasten vuoksi 3 vuotta putkeen. Esikoinen on huono nukkumaan ja saattaa herätä huutamaan keskellä yötä. Toinen on vielä yösyöppöikäinen. Eli saan nukuttua parhaimpina öinä n. 7h kadessa-kolmessa erässä. Ja tätä taitaa jatkua vielä jonkun aikaa.
Ja on ollut aina tuo unentarve suuri.
paitsi, etten saa mitään ruhtinaalista 12 tunnin nukkumista viikonloppuisin, joten OLE ONNELLINEN.
Nukun kylläkin vain 4-8 h/yö. Olen ajatellut oireiden johtuvan vain väsymyksestä..
voi aiheuttaa imeytymishäiriöiden takia väsymystä. Samasta voi johtua laihuus ja nivelten kivut. Aina ei oo vatsaoireita ollenkaan.
kukaan sitä sairastavista ole lihava, tai edes sinne päin.
Se joka tuota kilppariarvon tarkastamista ehdotti.
ps. katsopa tuolta lista oireista, löytyykö sinulta muitakin oireita..
<a href="http://www.poliklinikka.fi/?page=6879420&id=5641113" alt="http://www.poliklinikka.fi/?page=6879420&id=5641113">http://www.poliklinikka.fi/?page=6879420&id=5641113</a>
Etenkin kun mainitsit, ettet jaksa kävellä, ja jalat menevät maitohapoille.
ja kerro oireista. Myös esim reumaan liittyy väsymys ja kuvailemasi kivut
yksillä 12 tunnin yöunilla. Minusta et kuulosta mitenkään väsyneeltä.
Kävin töissä, ja hoidin opiskelua ja 2 lasta siinä sivussa. Nukuin kyllä 8h yössä, mutta ei riittänyt.
Nyt kun keskityn vain opiskeluun, en enää nukahtele sinne tänne, silmien kirvely pois, ja jaksan käydä lenkilläkin, vaikka nukun saman tuntimäärän. Ehkä se tekee eron, että nyt voisin tarvittaessa ottaa nokoset päivälläkin, mutta enpä ole enää pitkään aikaan tarvinnut, alussa tarvitsin peräti ekan kuukauden ajan ennenkuin tasottui! Samaten silmäpussit ovat pienentyneet ja tummat silmänaluset ovat häipyneet vähitellen. :)
Koitahan AP karsia jostain, että saisit nukutuksi päiväunet arkisinkin.
ihan noin poikki en onneksi ole. Kyllähän tuo voi olla ihan jo pelkästä univajeesta. Ehkä unen tarpeesi on yli 8 tuntia tai sitten sinulla on pidemmältä ajalta kertynyttä univelkaa.