Miks lastensuojeluperheitä ei käsketä käyttää ehkäisyä?
Tätä olen itsekseni miettinyt kun joudun sivusta seuraamaan erästä tapausta. Tällä äidillä on nyt 3lasta ja neljäs tulossa. Vanhimmat lapset ovat 4v ja 2v, nämä ovat samalle isälle, mutta ovat hoidossa, koska äidillä ei ole mitään käsitystä miten lapsia kuuluis hoitaa ja että lapsia pitäis viedä uloskin ja päivärytmi täysin hakusessa. Tällä hetkellä nuorimmainen on 8kk on eri isälle ja tämän äidin puheiden mukaan vuoden iässä tämäkin lapsi menee hoitoon (sos.työntekijän suositus) ja tässä eräänä päivänä kertoi onnellisena, että on taas raskaana. Nämä eivät joudu lasten hoitopaikoista maksamaan mitään eikä äiti näytä tajuavan, että hänen pitäisi itsensäkin jotain tehdä lastensa kanssa eikä olettaa, että hoitaja tekee kaiken ja kasvattaa lapset.
Välillä raivostuttaa. Tuollaiseen kyllä riittää rahaa, mutta jos normaali ihminen tarvitsis joskus jotain apua niin sitä ei saa, vaikka olis oikea tarvekin.
Kommentit (11)
toiset ihmiset kokee, että niillä on vaan oikeuksia vailla velvollisuuksia. Ei paljon järki päätä pakota... Mitenköhän nämä tapaukset eroaa lapsista? Ei mitenkään. Ja lapsellekin voidaan tehdä abortti mielipiteesta huolimatta.
Natsimeininki täällä, huh hah hei... :D
Tiedän tapauksen jossa lastensuojelu pakotti tekemään abortin ja viikkoja oli jo silloin enemmän kuin olisi saanut olla aborttiin. Aika kurja tilanne. Sossu myös helposti ottaa vastasyntyneen huostaan, vaikka muita lapsia ei olisikaan otettu huostaan.
Meidän kunnassa sossu/lastensuojelu aikoinaan puolsi lasteni hoitoon pääsyä, kun pyysin apua, mutta ei nuo silti sitä hoitopaikkaa saaneet. Saivat vasta sitten, kun lähdin töihin 2 viikon päästä siitä, kun olin aloittanut työn.
En kyllä ymmärrä sitä miksei sillä samalla vaivalla kun vie lapset hoitoon ja hakee ne vie niitä, vaikka leikkipuistoon tai vaikka kerhoon.
Ruokaakin voi ostaa valmiina ja lämmittää mikrossa, jos ei osaa tehdä.
Me olemme ex-lastensuojeluperhe ja minä olen tälläkin hetkellä sairaslomalla mt-ongelmien takia. Ainoa lapsemme täyttää kesällä 3 vuotta eikä tulisi MIELEENKÄÄN tehdä kakkosta tähän tilanteeseen!! :/ Moni arkeamme kauempaa seurannut on "kiusannut" minua että koska teemme seuraavan ja perusteena tuolle oli että "hyvinhän siinä lopulta kävi". Joo, se on totta että reilun vuoden kestänyt helvetti on ohi mutta mitäköhän tästä nykyisestä suht normaalista elämäntyylistä tulisi toisen lapsen kanssa??
mutta silti usein tulee ls-perheitä tai uupuneita äitejä nähdessään mieleen että miksi ihmeessä sitä ehkäisyä ei käytetä. Suurin osa suomalaisista kuitenkin käsittääkseni käyttää ehkäisyä seksisuhteessa. Miksi tehdä elämänsä vielä hankalammaksi uuden ja uuden lapsen kanssa?
Meidänkin perheessämme on ollut mt-ongelmaa ja väsymystä eikä hankalaan tilanteeseen ole toivottu uusia lapsia.
Meillä ainakin sosku kysyi, mikä on ehkäisytilanne, kun olimme vähän aikaa ls-asiakkaita mun uupumukseni vuoksi. Tiedän myös joitakin perheitä, joissa lapsiluvun syynä on uskonnollinen vakaumus, mutta ovat ls-asiakkaita nimenomaan uupumuksen vuoksi.
Varmaan myös äidilleni on aikoinaan ehkäisyä suositeltu, mutta jostain syystä ei ole äiti sitä hoitanut. Toisaalta sama kai tuo, jotkut pilleritkin siltä varmasti olisi unohtuneet samantien, kun aina vaan ryyppäsi, ja kuka nyt kännissä kondomia muka muistaisi.
Melkoinen osa lapsiperheistä on jossakin vaiheessa lastensuojelun asiakkaana. Useimmissa tapauksissa asiat lienevät nopsasti hoidettu. Yleistyksesi mukaan heidän kaikkien pitäisi käyttää ehkäisyä...
Ymmärrän kyllä kummastelusi tuon mainitsemasi perheen takia, mutta jos olet sivullinen, niin anna olla...
se moraalisesti väärin, mutta tuollaisille äideille pitäisi kyllä laittaa ehkäisykapseli.
Mielisairaaloissa kyllä ainakin ennen syötettiin naisille (siis puhun nyt sellaisista oikeasti hulluista kroonikkopotilaista) e-pillereitä ihan kysymättä.
kaikille tyhmille; köyhille; sairaille jne......
Ehkäsy pakolliseksi. Just joo