Mulla on henkilökohtaisesti 11 000 euroa velkaa.
Ei siis perheen yhteiset velat vaan omani. Onko hirveästi?
Kommentit (7)
ja omaisuuden määrästä.
Monella asuntovelkaisella on kyllä paljon enemmän, joten ei tuo äkkiseltään pahalta kuulsota.
Kuten varmaan tiedätkin, niin yleisessä mittakaavassa ei ole paljon velkaa. Riippuu kuitenkin monesta seikasta, että onko tuo paljon vai vähän. Jos sinulla ei ole mitään omaisuutta ja tuo on kulutusluottoa, niin velkaa ON paljon. Samoin velkaa on paljon, jos tulosi ovat alle 11000 euroa vuodessa nettona. Keskivertosuomalaisella on velkaa noin nettovuositulojensa verran.
Tuossa velkasummassa suurin osa on opintolainaa, sitten on luottokorttivelkaa tms. Mitä sanoisit näillä tiedoilla Melba? Pitäisi varmaan maksella noita pois nopeammin, kun olen nyt tehnyt.
ap
nyt on 8000€, minusta se on aivan tarpeeksi minun tuloillani, mutta tuloja ei olisi jos en pääsisi töihin eli auto oli vaihdettava.
Sanoisin että asumiskulut ja peruskulut 500€/kk ja loppu rahalla voisit lyhetää lainoja. Maksa ensin korkeampi korkoiset pois ja sitten lyhennät sitä opintolainaa reilummin, siinä taitaa olla pienin korko. Itse olen sitä mieltä että on turhaa maksaa korkoja, jos kerran pystyisi nopeamminkin maksamaan lainojaan takaisin. Nillä rahoilla, jotka olisi kuluneet korkoon voit sitten tehdä jotain kivaa.
Tuossa velkasummassa suurin osa on opintolainaa, sitten on luottokorttivelkaa tms. Mitä sanoisit näillä tiedoilla Melba? Pitäisi varmaan maksella noita pois nopeammin, kun olen nyt tehnyt. ap
Mitkä on velkojen korot? Sillä on paljon merkitystä, että kannattaako minkä verran lyhentää velkoja. Paljonko nyt lyhennät noita kuussa? Paljonko sun pitää maksaa asumisesta? Onko monta lasta? Onko muita tulonlähteitä perheessä? Oma nettosi on varmaan luokkaa 2000.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen kyllä.
plus yhteinen asuntovelka päälle... ja tulot ei päätä huimaa (n.2500€/kk riippuen työvuoroista)
Pakko vaan auto olla ja ei kannata mitään räpsyä ostaa, joten lainaa on otettava jos meinaa ajella suht hyvällä vaikkakin käytetyllä autolla ;)